Tyggende Tropheops sp. "Chilumba"

JIPPI !!!

Endelig har jeg en tyggende hunne. Tittet inn i karet i sted og under den ene rota så jeg ei stor Chilumba dame med en tydelig hake. Hun tygger !!

Er helt i ekstase for det er første hunnen som tygger i karet mitt.
Måtte bare få det ut her for det er sååå spennende.

Mvh Linka
Hei!

Spennende Linka! blir interessant å høre hvordan det utvikler seg. legg ut noen bilder da vel?

Mvh Henrik
Skal legge ut bilder i morgen hvis hun vil være fotogen.

Og oppdatere. Må prøve på noe lurt for jeg har ikke tyggekar oppe å går enda.

Er bare sååå spennende uansett. Har de greid det en gang så greier de det sikkert igjen.

Mvh Linka
Gratulerer!
Det hørtes moro ut. får holde oss oppdatert!
Og her kommer beviset på min nydelige tyggende hunne.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Er hun ikke flott ??

Mvh Linka
Min tyggende hunne har nå tygget i 2 uker. Er ikke lenge igjen nå. Hun er så flink. Ser at hun gjerne skulle hatt seg litt mat hver gang jeg forer, men spiser ikke.

I går da jeg studerte karet så jeg at hunne nr to tygger. Det skjedde i går natt eller morges da jeg studerte de kvelden før og da var det mye lek på gang.

Så nå er jeg snart "mormor" til mange små chilumba babyer.

Spennende.
Linka
Min tyggende hunne har nå tygget i 2 uker. Er ikke lenge igjen nå. Hun er så flink. Ser at hun gjerne skulle hatt seg litt mat hver gang jeg forer, men spiser ikke. I går da jeg studerte karet så jeg at hunne nr to tygger. Det skjedde i går natt eller morges da jeg studerte de kvelden før og da var det mye lek på gang. Så nå er jeg snart "mormor" til mange små chilumba babyer. Spennende.

Så spennende.
må vel gi dem navn og nå som det er første kullet
Lykke til med siste tyggeuke!
Har du spyttekar og oppvekstkara klare?
hehehe.. navn ja...

Har ikke fått hentet reolen som jeg skal bruke til spytte/oppvekstkar så jeg lurer på om den ene kommer til å spytte i karet, men det får bare gå. Den andre tyggende hunnen skal få spytte i spyttekar.

Gleder meg til å se de små babyene.

Nå har ikke jeg så greie på dette, men hva mener dere med Tyggende hunne?:P
Fredly
Nå har ikke jeg så greie på dette, men hva mener dere med Tyggende hunne?:P

Det finnes ciklider som bærer eggene sine i munnen mens de "ruger" på dem frem til de klekker. En snedig måte å beskytte avkommet sitt fra å bli spist på
Mens hunnen bærer munnen full av egg, kan hun naturligvis ikke spise selv. Så hun faster den tiden det tar å ruge dem frem i munnen.
Hun svømmer rundt med bulende kjaker, og det kan nesten se ut som om hun "tygger" på noe.

Derav uttrykket på enkelte afrikanske ciklider; hunner som "tygger".
Så det er med andre ord en munnruger??
Jepp, en munnruger. Stort sett alle malawier er munnrugende.

Mvh Linda

Jepp, alle ciklidene i malawisjøen er munnrugere, bortsett fra en ikke-endemisk art:P

Henriko
Okei, d lærte jeg noe nytt i dag og
Selv om jeg aldri skal ha Malawi:P
Hehehe.. kunne jo tenkes at noen spurte deg en dag så da er det godt å vite..hehehe..

Mvh Linka

Hvorfor aldri malawi fredly?

Du må jo oppleve det=)

H
Hvis du ser på karene mine, så elsker jeg planter, røtter, og blader...
Sier seg selv:P

Er ikke for kjedelige kar med hvite stein, men fisken er flott da=)
Tja, ikke alle malawikar har hvite steiner da serru..hehehe...

Mvh Linda
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap