Hvilken Apistogramma?

Jeg kjøpte et Apistogramma par på Fredrikstad Akvarieklubbs høsttreff, men navnet har jeg ikke klart å få med meg. Navnet stod på posen, men den har jeg selvfølgelig kasta.

Noen som vet hvilken type det er snakk om?

Bilde 1 og 2 er av hannen, bilde 3 er av hoa utenfor hula.

Har satt ned en keramikkhule til de, og jeg håper det er noe på gang. De har gravd opp en del sand og gjort inngangen til hula mindre. Hoa er kun korte turer ute av gangen før hun forter seg tilbake til hula.
Med det forbehold at jeg ikke kan se den sorte haleflekkens form eller om det finnes sorte markeringer på brystet mellom bukfinnene, på hunnen, antar jeg dette er Apistogramma macmasteri.

(Det ville ikke overraske meg om den er solgt som Apistogramma viejita)
Takk for svar.

Jeg synes også den ligner på Apistogramma macmasteri. Husker at navnet begynte på "M", men det ringer ingen bjelle på navnet macmasteri. Er derfor usikker på om det er denne. Kan forsøke å ta flere bilder av den senere i dag.

Dette er de første Apistogramma jeg har hatt, så jeg er helt grønn. De går forøvrig i diskuskarret mitt. Ser ut til å fungere veldig fint.
Apistogramma macmasteri
Jeg fant til slutt posen, det er Apistogramma macmasteri. Det var nok husken min som det var noe galt med. :oP

Har merket meg at de har vært litt agressive i det siste, fant ut hvorfor nå. :o) Det er masse små yngel inne i keramikkhula. Den lille hoa lar ikke diskusene som går i det samme karret nærme seg hula. Kjempe morsomt å se den lille fisken tøffe seg mot fisk som er kjempestore i forhold.

Legger ved et bilde hvor man kan se at det er litt forskjell i størrelse.
Gratulerer med yngel !
Og med et kjempeflott bilde !

Fantastisk hvordan disse små oportunistene, med livet som innsats, kan kjeppjage fisk så store som Diskus.

Hvis yngelen nå er frittsvømmende, bør du jo bare få satt i gang Artemia-klekkingen så fort som mulig, ihvertfall hvis du ønsker at mange skal vokse opp.
Hvis du klarer å holde 25 - 26 grader i vannet, øker sjansen for at du eventuelt får nogenlunde lik fordeling av kjønnene på yngelen. Men det er kanskje litt for kaldt for Diskusen ?
Høyere temperatur øker sjansen for overskud av hanner.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap