Hvor lenge har du hatt din Sommerfugl? (Ramirezi)

Først kjøpte jeg 2, ett par, hannfisken strøk med på under en uke. Fikk ny fisk siden mine vannverdier var ok. Nå strøk den andre med, 5 uker siden jeg fikk den. Nå begynner den siste å bli litt grå i maska.

Jeg blir ikke å anskaffe meg denne typen fisk igjen da den åpnelyst ikke trives i mitt karr.

Men så til mitt spørsmål, hva er det lengste du har greid å holde liv i en sommerfuglciklide (ramirezi) Har hørt at de er noe skjøre fisker.
Jeg har hatt sommerfugler før, men gav opp da de døde etter bare noen få uker. Nå har jeg et 240l kar som jeg har kjøpt inn et par til. Håper disse klarer seg, og det virker som de trives iallefall:P
RE:Hvor lenge har du hatt din Sommerfugl? (Ramirezi)
Jeg har greid å holde liv i tre sommerfugler i ca 2 år, men så fikk de hull i hode syken og døde.

jeg har også mistet ny innkjøpte sommerfugler i løpet av en uke - 14 dager uten klare symptomer på kjente sykdommer.

kanskje du kan fortelle litt mer om vannverdiene(temp,ph,gh og no2) og om du hadde andre fisker sammen med sommerfuglene dine.

hilsen

Fru Niska
Status for øyeblikket.

Temp: 25 grader
PH: 7.5
KH: 4
NO2= 0
NO3= 12.5
GH: 9

2 Ancitrus
2 Ottoer
2 Paletter
4 Pakistanbotia
1 Kakadueciklide (mistet en i forrige uke, holdt i 6 dager)
1 Sommerfugl ramirezi

30 liter vann blir byttet i uken, har en 180 liters Vision fra Juwel.
Utvendig 2026 og innvendig orginal Juwelpumpe
hmmm ble ikke optimist av dette jeg har kjøpt meg sommerfugler et par for noen dager siden de lever ennå og ser ut til å trives svømmer litt rundt men mest stille på et sted. jeg har 110 l gh-2 ph-7 temp-26, butter 30 prosent vann en gang i uken og har de sammen med svart neon tetra 14 stk 14 stk corydoras hadde også ancistrus men disse er nå borte (de er jo såå skjøre nå de ikk er større en 1,5 cm) skal ha en litt større ancistrus etterhvert. håper disse vil leve opp de er ca 2 cm
Stine: GH`n din er lav, du burde få øket den noen hakk, sier jeg som ikke greier å holde liv i min egen fisk
Re : Hvor lenge har du hatt din Sommerfugl? (Ramirezi)
De tre sommerfuglene jeg hadde i to år gikk i en 90 L med 3 små guppyer.

temp: 29 C

ph : 5,5

gh : 0

no2: 0

no3 : 12,5

masse sverdplanter, hydrocotyle og hornblad

skiftet nesten 50% vann hver uke eller en 10 L bøtte hver dag når de har egg eller yngel.

mater med svarte mygglarver, nyklekket artemia og Sera granulat fòr.
I fiskebasen står det at GH bør være 5-12?

Jeg har lagt meg midt i skalaen slik at alle fiskene er innfor, men at det er GH som har knekket dem tror jeg ikke.

Vet ikke jeg...
Har ikke peilling på hvorfor de dør jeg heller, men tviler sterkt på at det er GHen jeg og.
Sommerfuglciklider er vare for stress, og blir da lett syke. De kan stresses av forhøyede nitrat og nitrittverdier, feil fôr (røde mygglarver), roting og flytting i akvariet til stadighet og feil vannverdier (sjekk basen). Det aller største stressmomentet er nok likevel at den holdes med fisk som er territorielle eller aggressive eller bare for stressende. Etter selv å ha gjort den feilen ville jeg for eksempel ikke prøvd engang på å holde de sammen med andre dvergciklider.

Små stimfisk og snille maller er de beste samboerne til disse, og masse gjemmesteder og planter er også et pluss. Riktige vannverdier og gode vannbytterutiner er et must, og variert foring er heller ikke å forakte

Selv om en sørger for alt dette kan en likevel få frafall. En del fisk som kommer for salg er ganske svakelige så kjøp ikke fisk som akkurat er kommet inn i butikken. Det er ofte mange som faller fra etter frakten.

Levealderen på disse er som nevnt avhengig av flere forhold, men de kan leve rundt 3 år, og jeg har også lest om en enkelt fisk som levde til den var nærmere 5, men da var den krum og krokete i fasongen og tydelig merket av alderen.

Da tror jeg at jeg skylder på stress, denne karen fikk til tide vel mye juling fra de andre fiskene. I den siste tiden så var taktikken å ikke vise mye farger, var for det meste grå. Så snart den viste farger så var den andre sommerfuglen på den. Palettene var vel ikke helt snille med den heller, men de gjør heller ingen forskjell, det er de som bestemmer i karret for å si det på den måten.

Pakistanbotiaene gjør hva de vil, ingen fisker som tukter de på noen måte, selv under foring...
ja hvet det er en lav gh men i følge basen så skulle dette fungere for alle fiskene jeg har=) så da gjør jeg ikke noe med det kran vannet som har en ca2 i gh og 7 i ph, er jeg helt på bærtur her??
Basen sier fra 5 og oppover for sommerfuglene... Sikker på at det ikke er KH som er på 2 da?
Står det virkelig det på Sommerfuglciklider i fiskebasen??
Det er i så fall feil. Sommerfuglciklider er sør-amerikanske dvergciklider, og ingen av de artene "skal" ha så høy gh. De fleste av disse artene er fra habitater i naturen med så lav gh at den knapt er målbar, selv med godt utstyr. Surt vann og lav gh, altså veldig bløtt vann, er det perfekte vannet for denne typen fisk.

Hvorfor noen har lagt inn gh 5-12 på en sør-amerikansk dvergciklide i fiskebasen, er en gåte!
Ph ville jeg rett og slett hatt på 6, kanskje lavere også, for det er tydelig at denne cikliden er svært ømtålig for bakterier. Jo surere vann, jo mindre bakterier finnes det, og fisken er da mindre utsatt.

Se for eksempel info om M. ramirezi hos svenske Ciklidbladet.
Ph nede i 5.5 er anbefalt.

Jeg siterer:
"Arten förekommer i vatten på savannerna nordväst om Orinoco floden i Venezuela och i flodsystemen Rio Meta och Rio Apure i Venezuela och Colombia. De hittas ofta i klara, trögflytande och grunda bäckar med varmt vatten. Temperaturer upp till 36 grader har noterats. Botten består vanligtvis av lera eller sand, ibland täcks botten av en tät växtlighet. Vattnet i dessa bäckar är mycket mjukt och surt med ett pH på ca 5.5. "

Ronny Olsen
I fiskebasen står det at GH bør være 5-12? Jeg har lagt meg midt i skalaen slik at alle fiskene er innfor, men at det er GH som har knekket dem tror jeg ikke. Vet ikke jeg...
mente det jeg også man da må noen ha lagt inn høyere gh etter at jeg sjekket det for da stod fra 0 gh (husker ikke opp til hva men) men alle mine fisker ser ut til å trives med 2 i gh. dette er vel ikke for høyt? ph som sagt på 7 men corydoraas og tetara ser ut til å haa det fint foreløpig ciklidene også, så får se om jeg kanskje senker ph ettervert vist det ser ut som det trengs. er dette galt av meg å tenke sånn?
hmm leste den artikkelen nå det var jo intresant får se litt hvordan det går kan resten av fiskene mine trives med dens krav? får evt selge de.
I fiskebasen står det at enkelte har mista fisker grunnet foring med røde mygglarver - vet ikke om dette er noe du har gjort? Ph 7,5 er nok også litt i overkant.
nei forer ikke med røde mygglarver ph er på 7. før jeg kjøpte denne fisken tittet jeg i fiske basen da,det skulle fungere i følge den =/men får se hvordan det utvikler seg litt før jeg evt selger eller leverer denne fisken.
Kjempebra at det er feil i fiskebasen når det er den jeg går ut i fra, bare en ting å gjøre nå fremover, dobbelsjekke infoen her med info fra andre nettsteder.
Inaktiv bruker
jeg har hatt mine sommerfugler i 4 måneder go siden jeg fikk de har de vært lederne i karet(ikke det at de er aggresive).
Ronny Olsen
Kjempebra at det er feil i fiskebasen når det er den jeg går ut i fra, bare en ting å gjøre nå fremover, dobbelsjekke infoen her med info fra andre nettsteder. :(

Det er mennesker som oppdaterer den så det er såklart at det vil forekomme feil. GH er ofte satt til 0-10 på mange arter i basen sikkert i mangel av bedre info :P

Men nå er ikke GH noen stor fiskedreper hvis man ikke kryper til det ekstreme. Man kan se atferd som at de liker seg bedre i mykt vann enn litt hardere, men det skal mer til å drepe de fleste vanlige fisker med dette her.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap