Anbefalinger rundt Apistogramma
Nå har vi endelig bestemt oss hva som skal bo i 530 literen.
Vi har tenkt syd amerikans biotop med apistogramma og en stim med Coryer.
Men så er spørsmålet; hvordan bør kjønns fordelingen være? Og hvor mange kan vi ha? Eventuelt kan vi blande et par 3 arter i akvariet uten at det blir alt for mye krangling.
Vurderer også eventuelt en stim med rød neser eller lignende. Eller er det noen andre mindre stimfisk som vil passe bedre?
Vi har finkornet sand og skal ha i endel planter og røtter samt noen huler, så jeg tror det kan bli et flott biotop akvariet.
Vi har tenkt syd amerikans biotop med apistogramma og en stim med Coryer.
Men så er spørsmålet; hvordan bør kjønns fordelingen være? Og hvor mange kan vi ha? Eventuelt kan vi blande et par 3 arter i akvariet uten at det blir alt for mye krangling.
Vurderer også eventuelt en stim med rød neser eller lignende. Eller er det noen andre mindre stimfisk som vil passe bedre?
Vi har finkornet sand og skal ha i endel planter og røtter samt noen huler, så jeg tror det kan bli et flott biotop akvariet.
Postet 26.11.07 kl 20:57
Med apistogramma bør du ha få hanner og noen hunner 2-4 per hann. De varierer endel med art, noen kan være ganske aggressive - også mot andre fisker. F.eks. uaupesi er fredelig mens guttata er ganske aggressiv. Flere apistogramma er krevende med vannkvalitet, mens noen er mer tilgivende som linkei.
Har ikke apistogramma selv (enda!), men har skaffet meg en del litteratur om dem. :o) Høres spennende ut, er også sør-amerika frelst akvarist.
Har ikke apistogramma selv (enda!), men har skaffet meg en del litteratur om dem. :o) Høres spennende ut, er også sør-amerika frelst akvarist.
Postet 26.11.07 kl 21:39
Tkker for svar!
Vi skal ut og titte på fisk i helgen så skal vi se hva de har til salgs, så kan jeg eventuelt skrive ned artene så kan man bedre se hva som kan gå sammen.
Regner med vi må igang med et eller andet remedie til vannet da vi bor i Danmark og vi har utrolig hardt vann. Men det skal også sjekkes nærmere.
Vi skal ut og titte på fisk i helgen så skal vi se hva de har til salgs, så kan jeg eventuelt skrive ned artene så kan man bedre se hva som kan gå sammen.
Regner med vi må igang med et eller andet remedie til vannet da vi bor i Danmark og vi har utrolig hardt vann. Men det skal også sjekkes nærmere.
Postet 26.11.07 kl 23:22
Enig med Helge her. Dette bør du tenke nøye igjennom.
Selv har eg ikke særlig peiling, men i en 530 kan du i hvert fall ikke ha mer enn to arter. Videre må du forsikre deg om at disse to artene ikke kan krysse seg.
Et annet poeng er at enkelte A. er monogame (" "); dessuten er det ikke bare å "kjøre" på med hunner grunnet en "agressiv" hann; hunnene krever sitt revir di også.
P.S. Satser på at noen retter på meg hvis eg er på "viddene".
Selv har eg ikke særlig peiling, men i en 530 kan du i hvert fall ikke ha mer enn to arter. Videre må du forsikre deg om at disse to artene ikke kan krysse seg.
Et annet poeng er at enkelte A. er monogame (" "); dessuten er det ikke bare å "kjøre" på med hunner grunnet en "agressiv" hann; hunnene krever sitt revir di også.
P.S. Satser på at noen retter på meg hvis eg er på "viddene".
Postet 27.11.07 kl 02:59
Kan anbefale deg Dr. Uwe Römers Ciclid Atlas 1, om du leser engelsk. Den inneholder et vell av informasjon om apistogramma, om hva de trives med, habitat og formering. Han har utgitt et Atlas 2 også, men den anbefaler jeg ikke egentlig - da bør du være rimelig frelst...
Bøkene bærer preg av å være basert på vitenskapelig arbeide og av arbeidet med hans doktorgrad (som han skrev om apistogramma), så de er ikke skrevet på grunnskoleengelsk.
ellers er det flere her med praktisk erfaring og oppdrett, som Mona O.
Bøkene bærer preg av å være basert på vitenskapelig arbeide og av arbeidet med hans doktorgrad (som han skrev om apistogramma), så de er ikke skrevet på grunnskoleengelsk.
ellers er det flere her med praktisk erfaring og oppdrett, som Mona O.
Postet 27.11.07 kl 20:26
Unngå a. nijsseni hvis du ikke vil ha en aggressiv apisto. Jeg trodde apistoer generelt var fredelige utenom ynglingstid, og anskaffet nijsseni som min første apisto (valgte ut fra utseende, jeg synes det er en vakker fisk). De viser seg å være hyperaggressive! De er vakre, men altfor aggressive til å ha sammen med coryene mine. I tillegg greide butikken å plukke ut to damer, i stedet for et par (og jeg hadde ikke peiling), så da ble det selvsagt vill krig.
Postet 27.11.07 kl 21:55
Postet 27.11.07 kl 22:06
Postet 27.11.07 kl 22:22