Sebraciklide par sorg?
Vi hadde et Sebraciklide par som hadde en fast grotte hvor de ynglet hele tiden. Vet ikke hva som har skjedd men det så ut som at hannen gikk seg fast i grotten og døde. Da vi hentet han opp voktet hunnen veldig over han, dagen etterpå fant vi hunnen død.
Er det mulig at hun kunne sørget seg ihjel? Vi forstår ikke det for vannverdiene er fine og ingen andre fisk har død.
Er det mulig at hun kunne sørget seg ihjel? Vi forstår ikke det for vannverdiene er fine og ingen andre fisk har død.
Postet 28.11.07 kl 22:28
Postet 28.11.07 kl 22:31
Postet 29.11.07 kl 09:38
Postet 29.11.07 kl 10:10
Går helt fint det!
Fant ikke noe feil, vi har slik strips vi bruker. Tester vel 4 forskjellige ting og alt så fint ut. Husker ikke helt i farten resultattene men de var innenfor de grønnefeltene.
Det rare er at ingen andre har tatt kveld etter dette. Ellers kan jeg legge til at vi delbytter vann på det karret 2 ganger i uka. Har et Discus kar fra før som får byttet 25% hver dag så det er raskt å ta de andre samtidig.
Fant ikke noe feil, vi har slik strips vi bruker. Tester vel 4 forskjellige ting og alt så fint ut. Husker ikke helt i farten resultattene men de var innenfor de grønnefeltene.
Det rare er at ingen andre har tatt kveld etter dette. Ellers kan jeg legge til at vi delbytter vann på det karret 2 ganger i uka. Har et Discus kar fra før som får byttet 25% hver dag så det er raskt å ta de andre samtidig.
Postet 29.11.07 kl 10:38
strips
Kunne ikke la være å svare her, ikke fordi je har noe svar på spørsmålene dine ang sebraene.. Men pga. stripsene du bruker, jeg selv holdt nettoppp på å gjøre en mega-feil fordi jeg trodde på stripsene... Holdt på drepe alle fiskene mine!(i dette karet har vi jo bare mellom 20-30 fisker..) Stripsene viste at PH var på rundt 5, de var egentlig på 7.5, enn om jeg da har prøvd å høyne den? Stripsene viste også totalt gal NO3, GH og KH..
Jeg ville nok kjøpte dråpetester, bare for å være sikker også
Jeg ville nok kjøpte dråpetester, bare for å være sikker også
Postet 29.11.07 kl 11:30
Helt enig her.
Det har væ'rt masse diskusjoner, og har også lest artikkler hvor det står om skepsisen for strips.
Disse kan til tider være unøyaktige så dråpetester er vel bedre.
Jeg har selv ikke noe test greier, dette er fordi penger er noe jeg ikke har så mye av for øyeblikket, og jeg velger og ikke kjøpe billige strips, fordi dette er bortkastede penger.
Jeg mener og huske at noe som man faktisk kan måle med strips, er Ph.
Men alle har hver sin smak...
Det har væ'rt masse diskusjoner, og har også lest artikkler hvor det står om skepsisen for strips.
Disse kan til tider være unøyaktige så dråpetester er vel bedre.
Jeg har selv ikke noe test greier, dette er fordi penger er noe jeg ikke har så mye av for øyeblikket, og jeg velger og ikke kjøpe billige strips, fordi dette er bortkastede penger.
Jeg mener og huske at noe som man faktisk kan måle med strips, er Ph.
Men alle har hver sin smak...
Postet 29.11.07 kl 11:33
Jeg måtte kjøpe strips en gang, bare for å sjekke om de virkelig var så ille dårlige som alle sier. Og det er de! De viser jo ikke noe riktig, det var helt fullstendig feil verdier! Fatter ikke at det er lov å selge noe så dårlig? Det er jo bedrageri, etter min mening.
Først tok jeg en målerunde i fem akvarier med stripsene. Jeg valgte akvarier der jeg visste at ph, gh og nitrat ville være litt ulike. I et av akvariene hadde jeg økt gh med mange grader.
Stripsene ble dyppet, og jeg kunne sjokkert konstatere at stripsene viste nøyaktig samme resultat i alle akvariene! Og de resultatene den viste, var i tillegg helt feil. Alle stripsene viste at jeg skulle ha ph 6.4 i alle akvariene.... herregud. Dette stoler altså folk på.
Målte de samme karene med både ph-penn, så dråpetest for ph, og deretter gh og nitrat i alle med dråpetester.
Det er helt forferdelig å tenke på at disse stripsene selges, og at folk faktisk tror på resultatene de gir. Det er så feil og misvisende resultater på test-strips at man kan like gjerne stå og gjette selv hva man har av vannverdier... (man treffer like mye riktig ved gjetting som med strips)
Først tok jeg en målerunde i fem akvarier med stripsene. Jeg valgte akvarier der jeg visste at ph, gh og nitrat ville være litt ulike. I et av akvariene hadde jeg økt gh med mange grader.
Stripsene ble dyppet, og jeg kunne sjokkert konstatere at stripsene viste nøyaktig samme resultat i alle akvariene! Og de resultatene den viste, var i tillegg helt feil. Alle stripsene viste at jeg skulle ha ph 6.4 i alle akvariene.... herregud. Dette stoler altså folk på.
Målte de samme karene med både ph-penn, så dråpetest for ph, og deretter gh og nitrat i alle med dråpetester.
Det er helt forferdelig å tenke på at disse stripsene selges, og at folk faktisk tror på resultatene de gir. Det er så feil og misvisende resultater på test-strips at man kan like gjerne stå og gjette selv hva man har av vannverdier... (man treffer like mye riktig ved gjetting som med strips)
Postet 29.11.07 kl 11:44
Endret: 29.11.07 kl 11:46
Postet 30.11.07 kl 11:14