Nytt kar med Sommerfuglciklide

Jeg har hatt dette karet stående over mnd uten å ha bestemt meg hva jeg skal ha i det. Men så ble det 4stk Sommerfuglciklide.

Karet er et Juwel 60 (54liter)

Noen forslag til flere fisker jeg kan ha sammens med dem? Otto kansje?

[External Image]
Det anbefales å ha en stimfisk sammen med sommerfugler. Siden karet er såpass lite så bør disse ikke være for store. Når disse stimer rolig rundt regner ciklidene med at ingenting farlig kan være i nærheten og slapper derfor av. Ellers kan de være litt sky av seg.

Planlegger du å ha to par i karet (noe jeg forøvrig ikke ville anbefale i et så lite kar) så ville jeg skjermet bedre med feks tett med planter eller røtter for at de ikke skal stresses av at de ser de andre ciklidene hele tiden. Stress hos sommerfugler fører lett til sykdom.

Du kan fint ha otto med disse, men ottoer vil gjerne være en 5-6 stykker og hvis du i tillegg velger å ha en stimfisk på 8-10 stykker så begynner karet å bli ganske godt befisket. Vil derfor heller anbefale feks snegler eller reker som algespisere hvis du skulle få behov for det.

Lykke til med disse vakre fiskene. Håper du får dem til

Forresten så er det smart å legge i ett par små, flate steiner, feks skifer, som de kan legge eggene sine på
Hmmm. Kansje det ikke var så lurt med 4 stk. nei. Anbefales det å leveretilbake 2 av dem da kansje? Er netopp kjøpt.

Skifer ligger på verandaen, har vert på vei ut for å slå av noen biter med hammer flere ganger nå :p

Har ikke tengt på stimfisk egentlig. Hva er å anbefale der da? Kardinal?
[External Image]
Har tengt å ha kardinal, i 500 litern. Så det blir kansje litt kjedelig med likedan fisk i flere av karene.

Fiskene har vert helt frem i ruta fra dag 1. Og følger etter hånden min om jeg vinker litt foran glasset

Takk for at du svarte meg

Finnes mange små stimfisk der kardinal kanskje er den vanligste. Du får lete gjennom basen å se om du finner noen du liker. Trenger jo nødvendigvis ikke være sør-amerikanske heller så lenge verdiene stemmer overens.

Går sikkert greit å få levert tilbake to nå, eller du kan vente til de danner par og selge det paret du ikke vil beholde. Ellers så ser jeg jo at du har god plass i 500 literen

Vær også obs på at denne fisken tåler lite stress, enten det gjelder vannverdier, samboere eller forstyrrelser i og utenfor karet. De fleste anbefaler også at en unngår å fore med røde mygglarver. Er en god del tråder om disse på forumet som du kan lese gjennom en dag du har god tid
Har lest noen tråder ja. Var ganske mye om denne.

Har gitt dem litt flakfor, og Tetra Delica Brine Shrimp. "Næringsrikt tilleggsfôr av Artemia. Forsiktig soltørket eller frysetørket beholder Tetradelica-snacksen sin fulle næringsinnhold. Gir fisken artsriktig og variert fôr. Perfekt tillegsfôr til det vanlige Tetra fôret. Produsert av uten bakterier. "

Da skal jeg lete etter noen rolig stimfisk.

Takk for hjelpen

Par av sommerfuglciklide
Ville bare si at det Tante Astrid sa om å vente med å levere tilbake 2 stk så absolutt bør følges. Min erfaring med denne typen ciklider er at det er ikke så lett å få til par selv om du har en hun og en hann. Absolutt mye lettere hvis du først har en gruppe, venter til det blir et par OGSÅ leverer tilbake de "overflødige".
Da skal jeg gjøre det takk

Dritkul den da, liten også. Men for lav ph. Jeg har 7.0 - 7.1

Dvergkardinalfisk
Potensiell stimfisk.

Hvis du skal velge ville jeg valgt en sør-amerikansk tetraart, og ottoer er bra kompanjonger også.
Åssen familie blir det? Litt mye å bla igjennom om jeg søker på "tetra"
Går ikke å søke med fritekst i fiskebasen, sammtilig som akvariestørrelse osv.

Jeg fant det ut :P Med å leste på profilen til Neon
Da har jeg søkt litt. Noen som har noe å annbefale?

Søkeresultat
Med max størrelse 3cm. Vil helst at sommerfuglciklidene ska være blikkfanget. Å ha 8 stimfisk som er på samme størele som dem, tar vel litt av oppmerksomheten. Ser at ingen på søkeresultatet er merket "Vanlig akvariefisk".

Ville valgt noen av de mindre artene, noen av de vanlige er kobbertetra, peru/moskito tetra, glødebåndstetra osv.

Noen innenfor her blir større og noen blir mindre, men noen giganter er de ikke. Jeg har skaffa noen kobbertetra selv, aktive men ikke særlig organisert stiming. Er fåtall som gjør det uansett, og på så liten plass er det bedre å få litt mer beplanting, det trives sommerfuglene med også.
Glødebåndstetra var fin. Trur det blir den isåfall. Hvor mange fisker er det i en stim? Til en 54 liter. 6-8 eller? og 4 otto?

Takk for forslagene
8-10 ville jeg hatt, er ikke så aktiv fisk som noen av de større tetraene er, dermed går det greit. 4 ottoer høres passe ut.
Er det like lurt å gjøre alt dette med en gang?
Ville tatt ottoene til slutt, bør være stabile vannverdier og 100% rent vann til dem. Og jeg ville vel lagt phen på ca. 6,5 i det karet du har der. Men du MÅ jo ikke det selvsagt
Jepp, tusen takk.

Regner med at karet er godt innkjørt. Er orginalpumpe fylt med blåsvamp. Tok sand fra 500 litern. og karet har stått over en mnd. Med masse sandsnegler og litt råttne røtter og div avfall. Fikk masse alger også.

Pluktet ut snegler og slamsugde 2 ganger før jeg slapp Sommerfuglciklidene oppi.
Må man bruke sand med sommerfuglciklider eller funker vanlig elvegrus?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap