Sommerfugl ciklide med egg!

Jeg har ett flott par med sommerfugl ciklider som i løper av dagen har lagt egg på en trestamme. Jeg ser at de passer på eggene. Jeg kunne tenke meg å la disse småtassene vokse opp, og lurer i den forbinnelse på om det er noe jeg kan gjøre for å "hjelpe" til.

Jeg hadde tenkt å skifte vann/slamsuge litt i dag, er det lurest ikke å "plage" disse nå?

Takker for svar,
Hva går de sammen med av potensielle eggspisere?

Kan opplyse om at mine (mest damen) bolivanske sommerfuglciklide beskytta eggene dødsbra helt til de ble wigglers, men så skulle jeg "bare" slamsuge, da ble dama redd og mista konsentrasjonen slik at en corydoras momsa i seg alle wigglersene, til min store irritasjon Hvis du skal skifte vann, dropp slamsuging, bare gjør det langt vekke og lengst oppe i karet så de ikke merker så mye til deg.
Jeg har kardinaltetra, sverddragere og noen ansistruser. Jeg får være forsiktig da men slamsugingen.

Skal jeg ta de vekk fra forledrenenår de har blitt wigglers?
Det er jo en vurderingssak. Jeg ville ikke gjort det, hvis du vil de skal leve ville jeg heller fjerna de potensielle eggrøverne fra karet. Hvis du har andre kar. Det som er gøy er jo å se dem passe og pleie egg og yngel, og da må de jo få prøve litt. Det kan være det slår feil uansett hva du gjør også.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap