Malawi damer som krangler.
Jeg har et 540 l kar med hovedsakelig Pseudotropheus Acei Ngara, men har også Melanochromis Auratus, Labidochromis Caeruleus Nkali og Tropheops Chilumba. I det siste har de to største T. Chilumba hunnene kranglet med hverandre. Og de to L.C. Nkali hunnene krangler også. Skjønner ikke helt hvorfor. Det er ikke mange fisker i karet så de har godt med plass.
Er deres damer også kranglete ???
Mvh Linka
Er deres damer også kranglete ???
Mvh Linka
Postet 16.12.07 kl 01:35
Har noen av dem, ja, men det går ganske fredelig for seg. Ser ut som at de bare kjefter på hverandre om hvor grensen skal gå.
De to Hongidamene holder til i høyre og venstre side av karet, og så møtes de på midten og diskuterer heftig.
Hongidame og hybrid (?) diskuterer om hvem som skal få være i hula.
De to Hongidamene holder til i høyre og venstre side av karet, og så møtes de på midten og diskuterer heftig.
Hongidame og hybrid (?) diskuterer om hvem som skal få være i hula.
Postet 16.12.07 kl 11:42
Postet 16.12.07 kl 11:53
Postet 16.12.07 kl 12:18
Födorevir?
LinkaJeg har et 540 l kar med hovedsakelig Pseudotropheus Acei Ngara, men har også Melanochromis Auratus, Labidochromis Caeruleus Nkali og Tropheops Chilumba. I det siste har de to største T. Chilumba hunnene kranglet med hverandre. Og de to L.C. Nkali hunnene krangler også. Skjønner ikke helt hvorfor. Det er ikke mange fisker i karet så de har godt med plass. Er deres damer også kranglete ??? Mvh Linka
Hejsan Linkan
Det finns flera slags revir.
Det finns lekrevir och det finns födorevir.
Man kan se det ibland att vissa fiskar har ett födosöksrevir detta gör då även honor.
Det skulle kunna vara så i ditt fina Malwikar
Postet 24.12.07 kl 09:23
Postet 24.12.07 kl 12:47
Yngel på gång då linka
LinkaTakker for svar Kjell. Kan være det som skjer i mitt kar. Nå tygger en av de kranglete damene så hun går i eget kar. Kanskje de kranglet litt om hannen..hehe Mvh Linka
Det blir spännande framöver då!
Går det bra med akvarieklubben eran??
Postet 24.12.07 kl 13:13
Hei igjen Kjell.
Klubben vokser og alt er vel. Har pr idag 43 medlemmer og det er stort. Er jo fremdeles nybegynner når det gjelder klubbstart, men vi greier oss bra. Det som faktisk er vanskelige er å finne foredragsholdere.
Men det er morro. Kommer snart nedover til Fredrikstad hvis det skjer noe spennende. Liker å dra litt rundt å snakke med andre. Og så er det nesten ingen som driver med malawi i klubben. Tipper ca 4 stykker. Derfor gleder det meg at dere og sarp har malawimennesker.
Ellers går dama å tygger for harde livet. Hun er den av mine to voksne damer som spyttet for tidlig forrige gang. I forbinnelse med flytting, men denne gangen har jeg flyttet henne den dagen jeg så hun tygde så nå håper jeg det går bra. Den andre hunnen som tygde 3 dager etter denne må trene litt tror jeg. Hun spyttet eggene ut for å spise og det er vel ikke så veldig lurt. Til slutt hadde hun ingen igjen for alle ble spist. Makan til panisk fisk da hun så eggene dale nedover og inn i munnen på Acei`ene...hehehe...
Hvordan går det med dine fisker ??
Klubben vokser og alt er vel. Har pr idag 43 medlemmer og det er stort. Er jo fremdeles nybegynner når det gjelder klubbstart, men vi greier oss bra. Det som faktisk er vanskelige er å finne foredragsholdere.
Men det er morro. Kommer snart nedover til Fredrikstad hvis det skjer noe spennende. Liker å dra litt rundt å snakke med andre. Og så er det nesten ingen som driver med malawi i klubben. Tipper ca 4 stykker. Derfor gleder det meg at dere og sarp har malawimennesker.
Ellers går dama å tygger for harde livet. Hun er den av mine to voksne damer som spyttet for tidlig forrige gang. I forbinnelse med flytting, men denne gangen har jeg flyttet henne den dagen jeg så hun tygde så nå håper jeg det går bra. Den andre hunnen som tygde 3 dager etter denne må trene litt tror jeg. Hun spyttet eggene ut for å spise og det er vel ikke så veldig lurt. Til slutt hadde hun ingen igjen for alle ble spist. Makan til panisk fisk da hun så eggene dale nedover og inn i munnen på Acei`ene...hehehe...
Hvordan går det med dine fisker ??
Postet 24.12.07 kl 13:25
Mina fiskar mår som fisken i vattnet....uff den var dålig..hehhe
LinkaHei igjen Kjell. Klubben vokser og alt er vel. Har pr idag 43 medlemmer og det er stort. Er jo fremdeles nybegynner når det gjelder klubbstart, men vi greier oss bra. Det som faktisk er vanskelige er å finne foredragsholdere. Men det er morro. Kommer snart nedover til Fredrikstad hvis det skjer noe spennende. Liker å dra litt rundt å snakke med andre. Og så er det nesten ingen som driver med malawi i klubben. Tipper ca 4 stykker. Derfor gleder det meg at dere og sarp har malawimennesker. Ellers går dama å tygger for harde livet. Hun er den av mine to voksne damer som spyttet for tidlig forrige gang. I forbinnelse med flytting, men denne gangen har jeg flyttet henne den dagen jeg så hun tygde så nå håper jeg det går bra. Den andre hunnen som tygde 3 dager etter denne må trene litt tror jeg. Hun spyttet eggene ut for å spise og det er vel ikke så veldig lurt. Til slutt hadde hun ingen igjen for alle ble spist. Makan til panisk fisk da hun så eggene dale nedover og inn i munnen på Acei`ene...hehehe... Hvordan går det med dine fisker ??
Hejsan Linka
Jo då mina fiskar mår bra.
Har provat ett nytt(för mig) pellets foder som de växer mycket fort av .
Köpte det nede i Nols ciklidhobby utanför Göteborg.
Det innehåller bland annat spirolina.
Man lägger det i blöt en stund sedan är det bara att mata.
Fördelen är att man inte "grisar" ned vattnet lika mycket som med räkmix.
Fodret "fyller"magsäcken bra och de växer bra.
Tänkte på det du skriver om att de spottar tidigt.
Ta heller och vänta med att flytta de till det gått bort emot 16-19 dagar
då brukar de inte spotta lika lätt.
Men det är klart att de kan ju spotta ändå men enligt mina erfarenheter håller de oftare kvar rommen/ynglen.
Jag har sparat några Otopharynx Lithobates till dig om du fortfarande är intresserad...men det är ingen stress de går så fint i karet.
Klart du är välkommen till oss i Fredrikstad Akvarieklubb.
Vi tycker det är trevligt med besök
mvh Kjell
Postet 24.12.07 kl 22:16