Adferd: store forskjeller mellom apistogramma-artene?

Jeg har tre Apistogramma Cacatuoides. Jeg prøver å lese meg opp på adferden til disse fiskene for å kunne tyde kroppsspråket deres tydeligere.

Jeg finner mange bøker og nettsider om Apistogramma, men lite om Cacatuoides spesielt. Spørsmålet er derfor om det jeg finner av info om Apistogramma generelt kan automatisk overføres til C.? eller er det store forskjeller på en agassizii, borellii og C. eksempelvis?

Det gjelder spørsmål rundt foring, adferd (herunder sykdomstegn, lekatferd), og miljømessige ting; revir, bunnlag o.l. Har konkrete spørsmål, men ønsker i utgangspunktet å prøve å finne ut dette selv, men trenger da litt guiding i akkurat dette.
Anbefaler deg denne boken: cichlid atlas 1
Søk på nettet og se om du får tak i en.

Boken hos Amazon
Hos Apistogrammaidiots sier de at boken er utsolgt på engelsk, men finnes på tysk. Nytt opplag er "under forberedelse".
Ja, jeg har observert denne boka i div. bokhandlere og den har fått mye skryt har jeg sett. Har også lånt meg en bok fra akvarieklubben om dvergciklider. Men problemet mitt er at jeg har ikke noen klar forståelse for hvor mye av det som står om apistogramma og dvergciklider som gjelder for Cacatuoides? Alt? Noe? Lite?
Alle sør-amerikanske dvergciklider har jo masse til felles i oppførsel/instinkt, det kommer vel nokså klart frem i litteraturen. Kanskje større forskjell i intensiteten. Det du egentlig spør om er hvordan kakaduene er forskjellige fra det generelle? Det virker som du spør av en spesiell grunn?
Plussmedlem
Joakim
.., men lite om Cacatuoides spesielt.

Lite om Apistogramma cacatuoides på nettet? Synes internett flommer over med informasjon om alt mulig.
Nå må man selvfølgelig være skeptisk til info på nett, men allikevel mye å lese...

osv osv...
Man finner en del om man søker på de amerikanske aliasene også.
biXen
Alle sør-amerikanske dvergciklider har jo masse til felles i oppførsel/instinkt, det kommer vel nokså klart frem i litteraturen. Kanskje større forskjell i intensiteten. Det du egentlig spør om er hvordan kakaduene er forskjellige fra det generelle? Det virker som du spør av en spesiell grunn?

Ja, hvorvidt kakaduene er forskjellige fra det generelle er jo det jeg kunne tenkt meg å finne ut av. Om de er det.
Ingen konkret grunn til at jeg spør bortsett fra at jeg har lyst å vite så mye som mulig om de fiskene jeg har. Jeg ønsker å forstå og kunne tyde adferden deres slik at jeg kan være føre var ved problemer/sykdommer o.l., men også bare rett og slett forstå mer hva de holder på med.

Loomis
Lite om Apistogramma cacatuoides på nettet? Synes internett flommer over med informasjon om alt mulig. Nå må man selvfølgelig være skeptisk til info på nett, men allikevel mye å lese... http://www.cichlid-forum.com/articles/apistogramma_cacatuoides.php http://www.danskcichlideselskab.dk/artikler/arter/Apistogramma_cacatuoides.htm http://fish.mongabay.com/species/Apistogramma_cacatuoides.html osv osv...

Takk for fine linker! De skal studeres med stor interesse.
Jeg mener ikke at det ikke finnes info på nettet, men jeg sier bare at jeg har hatt problemer med å finne spesifikk informasjon. Jeg har kikket på mange av sidene listet under lenkesamlingen, men etter mange timers lesning så har jeg funnet begrenset med informasjon om f.eks. adferden til Cacatuoides. Men det er klart, som den nybegynneren jeg er så går det nok vel så mye på at jeg ikke har lært meg helt hvor jeg finner informasjonen enda.

Men utover at det finnes godt med info (jeg har bare ikke klart å finne så mye enda) på nettet, hva sier folket til mitt opprinnelige spørsmål? Er det store forskjeller mellom de forskjellige dvergciklidene, eller er det bare minimale (ukritiske) forskjeller? Vil de forskjellige apistogrammaene vise samme type tegn ved stress/ubehag eller samme type leksatferd f.eks.? Oppfører de seg nogenlunde likt i forhold til andre type fisk? Er de like aggressive/territorielle osv.?

Det kan være store forskjeller ja. For eksempel er Apistogramma nijsseni kjent for å være en aggressiv terrorist det til tider kan være umulig å holde sammen med andre fisk. En slektning som ligner av utseende, men heldigvis har et mer avslepet temperament, er Apistogramma panduro. Men de har kverket ting hos meg de... så heeelt pusekatter er de ikke, de heller.

Jeg har f.eks. Apistogramma trifasciata også, og det er en ordentlig "mykis", de har aldri vist aggressiv atferd. A. macmasteri er også grei å ha sammen med andre fisk, de dreper iallefall ingen selv om de har avkom å passe (som Nijsseni og Panduro kan finne på å gjøre).

Det er mange forskjeller ute og går altså, men dette var disse jeg vet best om.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap