Sebraciklider
jeg kjøpte et par med sebra ciklider på fredag.. jeg vet virkelig ikke hva jeg har kjøpt er jeg redd.. jeg sa jeg skulle ha de i et 70L karr og damen sa at det går bra.. men i fiske basen står det jo 160L!!!! er det dyremisshandling å ha de i 70L? de er ganske små enda. er de avhengi av å få frossen for? kan jeg gi de mygglarver? jeg gir sommerfuglene og palettene artemia men det blir kansje litt smått for de? og de har spist det som fantes av planter i karret... er det noen planter de ikke spiser? vil de ha veggis mat? det var kansje ikke så lurt å kjøpe noe jeg ikke vet hva er men får prøve å gjøre det beste ut av det.
Postet 27.01.08 kl 15:55
Postet 28.01.08 kl 18:19
Du kan trygt gi de flakfor - er de 3 cm eller mer.
Men jeg ville gått tilbake til butikken med dissse - etter den anbefalingen du har fått - til en 70 liter - burde det ikke by på noe problem å få levert disse tilbake. De kan godt klare seg i en 70 liter uten at det er dyreplageri - selv om dette lang fra er å anbefale. Men uansett hva du ellers putter i karet av fisk - blir disse bli plaget av Sebraciklidene under lek. Så plaget at de trolig ikke står det over.
Men jeg ville gått tilbake til butikken med dissse - etter den anbefalingen du har fått - til en 70 liter - burde det ikke by på noe problem å få levert disse tilbake. De kan godt klare seg i en 70 liter uten at det er dyreplageri - selv om dette lang fra er å anbefale. Men uansett hva du ellers putter i karet av fisk - blir disse bli plaget av Sebraciklidene under lek. Så plaget at de trolig ikke står det over.
Postet 28.01.08 kl 21:28
Endret: 28.01.08 kl 21:28
jeg hadde en plan om å ha karret som arts karr så hadde ikke tenkt å ha noen annen fisk i det. men takk for hjelpen så langt. så konklusjonen er at de ikke egentlig bør bo i et sånnt karr.. kansje de skal få flytte i 120l karret. men det er jo egentlig ikke heller ideellt. men en så lenge kan de vel bo der de bor. hannen er ca 5cm og hunne noe mindre
Postet 28.01.08 kl 22:29
Endret: 28.01.08 kl 22:35
Postet 28.01.08 kl 23:35
Endret: 28.01.08 kl 23:36
Junibakkenjeg hadde en plan om å ha karret som arts karr så hadde ikke tenkt å ha noen annen fisk i det. men takk for hjelpen så langt. så konklusjonen er at de ikke egentlig bør bo i et sånnt karr.. kansje de skal få flytte i 120l karret. men det er jo egentlig ikke heller ideellt. men en så lenge kan de vel bo der de bor. hannen er ca 5cm og hunne noe mindre
Det går bra å ha dei ein 70 liter. Eg har eit leikspar i ein 60 liter åleine, og dette går fint! Skal dei gå saman med andre bør dei ha større enn 160 liter.
Ang. planatane, når dei grev, så et dei det som er i vegen. Derfor har eg kunstige plantar, og det går fint. Ei rot, kokosnøtt, og kunstige plantar, og dei klarar seg.
No skal eg selje leiksparet, grunna plassmangel. Då prioriterar eg fiskar som kan gå saman med andre.
Postet 29.01.08 kl 11:13
Postet 29.01.08 kl 14:59
Sebraciklider
hei og hå,..
sebrasiclider, leker hvor detskal være, i kokkosnøter(bare hullet er stort nok til å svømme inni) ellers graver de seg ned, under den og lager en åpning slik, de legger oggså eggene sine på glasset, planteblader,filteret,varmekolben(sukk),.røtter steiner you name it,. just add water, og plutselig har du bebiser
disse fiskene er ikke akkurat de vanskligste å få til,. Men, fiskene voker ganske kjapt,og kan være litt småhissige i leks perioden,. foreldrene kan også ha en lei tendenes til å gnavse i seg yngelen etter noen dager/uker da de ofte er klare for lek igjen,og da har de ikke interesse for de små lenger og yngelen bør da fjernes og puttes i et annet kar,.
har fortiden massevis av små håpefulle,. og de vokser fort!!
sebrasiclider, leker hvor detskal være, i kokkosnøter(bare hullet er stort nok til å svømme inni) ellers graver de seg ned, under den og lager en åpning slik, de legger oggså eggene sine på glasset, planteblader,filteret,varmekolben(sukk),.røtter steiner you name it,. just add water, og plutselig har du bebiser
disse fiskene er ikke akkurat de vanskligste å få til,. Men, fiskene voker ganske kjapt,og kan være litt småhissige i leks perioden,. foreldrene kan også ha en lei tendenes til å gnavse i seg yngelen etter noen dager/uker da de ofte er klare for lek igjen,og da har de ikke interesse for de små lenger og yngelen bør da fjernes og puttes i et annet kar,.
har fortiden massevis av små håpefulle,. og de vokser fort!!
Postet 02.02.08 kl 09:09