Valg av cikider

Jeg har alltid hatt palettciklider... Nydelig fisk, og så er utrolig moro med yngel, og det er jo innmari lett med palettene!

Men nå har jeg lyst til å prøve noe nytt! Har sett litt på kurvciklider og kakadueciklider... Vil ha noe mer fargerikt denne gangen! Og så er det litt moro når en kan ha flere hunner per han, og ikke bare ett par.

Er det noen som har noen forslag til en ciklideart som det ikke er alt for vanskelig å få yngel på?

Har for tiden engelsk elvegrus som bunnsubstrat. Burde jeg bytte dette til sand? I såfall hvilken type sand? str og sånt... Har også litt ruglete steiner som danner huler, samt en rot i karet.

På forhånd tusen takk!
Har ikke noe konkret forslag til ciklider det er lett å få til yngel på, men har et lite tips å komme med. Hvis du går til fiskebasen på arten du har lyst på så kan du lese hvordan andre som har oppdrettet fisken har gått frem. Velg Om oppdrett, trykk på Klikk for å se og hold pekeren over hvert enkelt navn.
Da får du ihvertfall en liten anelse om hvor lett eller vanskelig det er å få yngel på akkurat den arten.

Når det gjelder de sør-amerikanske dvergciklidene så er de veldig begeistret for sand som substrat. Rådasand eller Biltemasand er mye brukt. Hvis du søker i forumet så finner du mye informasjon om disse typene og hvordan du kan bytte ut den du har.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap