Scalare-info
Kjøpte meg to stk scalare i dag + 4 stk kongotetra
Ordentlige fine fisker Desverre, den ene virker nokså slapp.. :/
Har fått noe info fra selgeren, og her på akvaforum, men info kan man vel aldri få nok av.. Så, hvis noen vil dele info/erfaringer om scalarer, så setter jeg stor pris på det
Legger også ved et par bilder. Noe uklart men, pytt
Ordentlige fine fisker Desverre, den ene virker nokså slapp.. :/
Har fått noe info fra selgeren, og her på akvaforum, men info kan man vel aldri få nok av.. Så, hvis noen vil dele info/erfaringer om scalarer, så setter jeg stor pris på det
Legger også ved et par bilder. Noe uklart men, pytt
Postet 29.01.08 kl 21:40
Litt bekymra for den ene scalaren jeg :/ Den svømmer ikke rundt, men bare ligger inntil pumpa.. (der vannet blir sugd innover) Det er jo ikke særlig sterk strøm til inntaket, men det ser litt ut som om den "sitter fast"..
Den andre har det helt fint. PH verdiene var vanlig.. Kan det være noe sykdom?
Den andre har det helt fint. PH verdiene var vanlig.. Kan det være noe sykdom?
Postet 29.01.08 kl 22:38
Postet 29.01.08 kl 22:59
Akvariumet er et 120 l. Trodde det var for lite for en scalare, men selgeren sa at det gikk fint. Det har vært i drift i kanskje 4 mnd nå. Alle de andre fiskene har det fint. Testet vannet i stad, alt virker helt ålreit.
Kjøpte også to molly for ei stund siden, men de døde etterhvert. Kan det være en sammenheng? Fikk høre at molly har en vane for å ikke holde ut lenge av en selger dyrebutikken da..
Kjøpte også to molly for ei stund siden, men de døde etterhvert. Kan det være en sammenheng? Fikk høre at molly har en vane for å ikke holde ut lenge av en selger dyrebutikken da..
Postet 29.01.08 kl 23:18
Endret: 29.01.08 kl 23:18
Høres ut som butikken har "gode" selgere ihvertfall. Hehe. Det er nok for lite for scalare i mange sin mening, men det er ikke krise. Har du veldig sterk vannstrøm i karet? De liker jo forsåvidt rolig vann.
Hva mener du med at testene er ok? Det er best å bare gi verdiene, så det er klarhet i alt. Altfor mange som får rare svar om hva som er ok av folk i butikker uten snøring
Scalarer er ciklider, og de kan være territoriale, men kan også ta litt tid for å tilvennes og trives. Det varierer, jeg har ofte vært bekymra for nye fisker som har vist seg å være ingenting. Men det kan også være at de to scalarene du har kjøpt allerede har bestemt seg for at karet bare er stort nok for sjefen av dem. Du må nesten følge med på avstand hvordan de oppfører seg mot hverandre for å se.
Hva mener du med at testene er ok? Det er best å bare gi verdiene, så det er klarhet i alt. Altfor mange som får rare svar om hva som er ok av folk i butikker uten snøring
Scalarer er ciklider, og de kan være territoriale, men kan også ta litt tid for å tilvennes og trives. Det varierer, jeg har ofte vært bekymra for nye fisker som har vist seg å være ingenting. Men det kan også være at de to scalarene du har kjøpt allerede har bestemt seg for at karet bare er stort nok for sjefen av dem. Du må nesten følge med på avstand hvordan de oppfører seg mot hverandre for å se.
Postet 29.01.08 kl 23:40
Ja, han sa hvertfall at det skulle gå fint da.. Men så er jeg ennå litt usikker på hva jeg skal tro, siden selgerne sier en ting, og det jeg leser her, strider stikk motsatt.. Hehe.. Han sa også at jeg burde ta to stk.. Og jeg er jo nybegynner.. Litt vannstrøm er det jo.. Men jeg tror det er mest på overflaten..
Tok test for No3, No2, GH, KH og ph på nytt nå. De kom på følgende:
No3 : 10-25
No2 : 0
GH : >6 d , >3 d
KH : 3 - 6 d
ph : 6.8 - 7.2
Sånn ca vil jeg tro. Er ærlig talt ikke så flink på dette ennå..
Håper det ikke er noe galt. Vil ikke våkne til at den er død :/
Tok test for No3, No2, GH, KH og ph på nytt nå. De kom på følgende:
No3 : 10-25
No2 : 0
GH : >6 d , >3 d
KH : 3 - 6 d
ph : 6.8 - 7.2
Sånn ca vil jeg tro. Er ærlig talt ikke så flink på dette ennå..
Håper det ikke er noe galt. Vil ikke våkne til at den er død :/
Postet 29.01.08 kl 23:56
Postet 29.01.08 kl 23:57
Postet 30.01.08 kl 07:06
Jeg kikket på bildet du la ut av scalarene, og jeg synes egentlig de så ut til å knapt være over yngelstadiet. Scalarer er som andre yngel når de er svært unge; de takler ikke flytting og forandringer så veldig bra. Ofte selges fisk mens de er altfor små, etter min mening.
Årsaken til at den ene døde kan være så enkel som at den rett og slett ikke taklet flyttingen. De er skjøre i den alderen.
Årsaken til at den ene døde kan være så enkel som at den rett og slett ikke taklet flyttingen. De er skjøre i den alderen.
Postet 30.01.08 kl 07:44
Endret: 30.01.08 kl 07:45
Postet 30.01.08 kl 09:46
Postet 30.01.08 kl 19:04
Postet 31.01.08 kl 16:12
Scalare
Min mening er det for lite med 2 yngel scalare. Kanskje du burde fått deg 4 til slik de kan holde sammen på en måte. Hvor lang tid var akvariet oppe gående før du puttet fiskene oppi?
PH er ikke så farlig. Scalare klare seg med 7 i PH. Men nitrit er giftig for fisker.
Det krever tid for at bakterier skal vokse seg opp og bryte ned nitrit.
er nivået for høyt. må du vente, er nivået stabilt på 0 kan du putte noen få fisker. Fortsetter det, tar du mer fisker...
Det har mye å si hva du har i karet. Røtter og planter hjelpet til som biologisk filtrering.
hvilket type sten/sand du har i karet.
Ingenting av metallbiter skal det være i karet.
Jeg har selv scalare. Da var jeg selv nybegynner som deg. For meg tar det mange dager for å lære kunnskapene. Har du lide å gjør sånn av å til, kan du alltid finne info om fisker hva de liker og vannverdier osv.
Skal gi deg tips! har du tenkt på Discus fisker, er det ikke lurt å kjøpe dem med en gang før du vett mye om discuser. Scalare er familie med discuser. Men de er følsom for stress og vannverdier.
Håper du ikke får flære døde fisker etter jobb.=)
PH er ikke så farlig. Scalare klare seg med 7 i PH. Men nitrit er giftig for fisker.
Det krever tid for at bakterier skal vokse seg opp og bryte ned nitrit.
er nivået for høyt. må du vente, er nivået stabilt på 0 kan du putte noen få fisker. Fortsetter det, tar du mer fisker...
Det har mye å si hva du har i karet. Røtter og planter hjelpet til som biologisk filtrering.
hvilket type sten/sand du har i karet.
Ingenting av metallbiter skal det være i karet.
Jeg har selv scalare. Da var jeg selv nybegynner som deg. For meg tar det mange dager for å lære kunnskapene. Har du lide å gjør sånn av å til, kan du alltid finne info om fisker hva de liker og vannverdier osv.
Skal gi deg tips! har du tenkt på Discus fisker, er det ikke lurt å kjøpe dem med en gang før du vett mye om discuser. Scalare er familie med discuser. Men de er følsom for stress og vannverdier.
Håper du ikke får flære døde fisker etter jobb.=)
Postet 26.01.09 kl 06:49
Postet 26.01.09 kl 14:29
Scalare spørsmål!
tråden har vært dau siden januar så da tar jeg den opp jeg
ett par kjappe spørsmål sånn i farta...
får 3vf og 1f1 (voksne) og antakelig 4medium scalarer i løpet av uka..bla 1 lekspar! de er fra 1 til 2 år og de er fra 8 til 15 cm.. dette er den vanlig typen scalare...Pterophyllum scalare
1.mener å ha lest at de slutter å vokse når de legger egg? stemmer dette?
2.åssen i svarte får en dem til å ikke legge egg evt a? vil jo ha de til å vokse så mye som mulig :P
3.snadderfÒr for scalare i tilegg til discusgranulat, cicklidesticks?
4.ett akvastabil kar på 540l med 7scalare, stim på 30-40 kardinaler (2-5cm) 4 små ancistruser og forhåpentligvis kanskje en gibby på 25cm:=) høres det ok ut ell?
5.hvis det blir egg ut av det kunne jeg tenke meg å kanskje fyre igang ett kar i garasjen til å drette opp eggene hvis jeg får til det... når kan en flytte dem etter at de er lagt? vente til de er lagt og befruktet bare og svupp over i ett bbkar med luftestein og varme/pumpe (her kan jeg vel kanskje lese artikkelen om oppdrett av scalre i grunn men nå er det skrevet så det får stå)
6. trives de i dunkelt lys eller godt med lys? rørene mine harker litt om dagen så må kjøpe nye! tar gjerne imot tips hvis noen har erfaringer..
7.håper andre har gode spørsmål og eller svar om scalare drift så jeg kan ha en tråd å falle tilbake på
mvh lars hauge
ett par kjappe spørsmål sånn i farta...
får 3vf og 1f1 (voksne) og antakelig 4medium scalarer i løpet av uka..bla 1 lekspar! de er fra 1 til 2 år og de er fra 8 til 15 cm.. dette er den vanlig typen scalare...Pterophyllum scalare
1.mener å ha lest at de slutter å vokse når de legger egg? stemmer dette?
2.åssen i svarte får en dem til å ikke legge egg evt a? vil jo ha de til å vokse så mye som mulig :P
3.snadderfÒr for scalare i tilegg til discusgranulat, cicklidesticks?
4.ett akvastabil kar på 540l med 7scalare, stim på 30-40 kardinaler (2-5cm) 4 små ancistruser og forhåpentligvis kanskje en gibby på 25cm:=) høres det ok ut ell?
5.hvis det blir egg ut av det kunne jeg tenke meg å kanskje fyre igang ett kar i garasjen til å drette opp eggene hvis jeg får til det... når kan en flytte dem etter at de er lagt? vente til de er lagt og befruktet bare og svupp over i ett bbkar med luftestein og varme/pumpe (her kan jeg vel kanskje lese artikkelen om oppdrett av scalre i grunn men nå er det skrevet så det får stå)
6. trives de i dunkelt lys eller godt med lys? rørene mine harker litt om dagen så må kjøpe nye! tar gjerne imot tips hvis noen har erfaringer..
7.håper andre har gode spørsmål og eller svar om scalare drift så jeg kan ha en tråd å falle tilbake på
mvh lars hauge
Postet 08.09.09 kl 21:20
Endret: 08.09.09 kl 21:21
1. Nei.
2. Plage dem, gi de ugunstige vannverdier, elendig innredning o.l.
3. Små neontetra... Alt jeg har forsøkt av frossenfor fyker ned på høykant, spesielt røde mygglarver.
4. Forsåvidt, men jeg hadde 45 kardinaler i karet mitt sammen med scalarer. Solgte stimen min på siste klubbauksjon; var bare 17 igjen gitt. Kan være de minste kardinalene får det litt hett på natta.
5. Du er inne på det, les artikkelen - står alt du trenger å vite om scalare-oppdrett. Ish.
6. De bryr seg katten. Kan bli litt blasse i for sterkt lys.
7. Jupp. Spørsmål er bra.
2. Plage dem, gi de ugunstige vannverdier, elendig innredning o.l.
3. Små neontetra... Alt jeg har forsøkt av frossenfor fyker ned på høykant, spesielt røde mygglarver.
4. Forsåvidt, men jeg hadde 45 kardinaler i karet mitt sammen med scalarer. Solgte stimen min på siste klubbauksjon; var bare 17 igjen gitt. Kan være de minste kardinalene får det litt hett på natta.
5. Du er inne på det, les artikkelen - står alt du trenger å vite om scalare-oppdrett. Ish.
6. De bryr seg katten. Kan bli litt blasse i for sterkt lys.
7. Jupp. Spørsmål er bra.
Postet 08.09.09 kl 22:10
hehe.. elendig innredning mishandlig og dårlig vann får de ikke hos meg men hvis de ikke slutter å vokse når de har lagt egg er det jo greit..mente jeg leste det ett sted men da tar jeg nok feil...
en annen ting.. har byttet ut discusen min med scalare...så har en dette med vf f1 oppdrett osv...hva er beste måten å se om en har en vf eller vanlig oppdrett scalare?
han jeg byttet med opplyste meg om at det er 3vf en vf og de andre er vanlig oppdrett.. jeg veit at vf skal være de største av de jeg har men sånn ellers er det noe jeg skal se etter? farge osv? noen av de er brune i panna mot syggfinna og har noen brune prikker bak øynene.. eneste jeg ser.. hvis noen vil se bilder å svare kan jeg poste dem
håper flere som har scalare kanskje leser denne tråden og stiller spm/svar:=)
en annen ting.. har byttet ut discusen min med scalare...så har en dette med vf f1 oppdrett osv...hva er beste måten å se om en har en vf eller vanlig oppdrett scalare?
han jeg byttet med opplyste meg om at det er 3vf en vf og de andre er vanlig oppdrett.. jeg veit at vf skal være de største av de jeg har men sånn ellers er det noe jeg skal se etter? farge osv? noen av de er brune i panna mot syggfinna og har noen brune prikker bak øynene.. eneste jeg ser.. hvis noen vil se bilder å svare kan jeg poste dem
håper flere som har scalare kanskje leser denne tråden og stiller spm/svar:=)
Postet 12.09.09 kl 12:11
Det er forsåvidt ingen 100% sikker metode for å se om man sitter med viltfangede eksemplarer. De har ikke noe stempel i panna :p
Det bedre om du legger ut bilde av dem. Noen ganger er det mulig å se en viss forskjell på viltfanget scalare, og oppdretts-scalarer.
En ting er iallefall garantert: har scalaren en annen farge og mønster enn sølv med sorte striper, er det 100% sikkert en oppdrettsform.
Viltfangede har alltid og uten unntak sorte striper på sølvbunn. Det er den naturlige fargen/mønsteret. Alle scalarer så slik ut en gang.
Oppdrettsformer finnes i et utall farger og mønstere, for etterhvert har det blitt avlet frem sølvfargede, gullfargede, flekkete, marmorerte, svarte eller hvite med og uten oransje og gule flekker. MEN det finnes selvfølgelig mange oppdrettsformer av scalare som også har naturfargen. Så det at de er sølvfargede med sorte striper er ikke alene nok til å si at de er viltfanget, så klart. At en scalare er viltfarget betyr ikke automatisk at den er viltfanget
Jeg tror du blander sammen scalarer og diskus ang. dette med at hunnene stagnerer i vekst etter at de har begynt å legge egg. Dette skal visst gjelde for diskus, men det gjelder ikke for scalare. Iallefall ikke etter hva jeg har erfart med mine scalare-flokker.
Frosne røde mygglarver og frossen artemia, samt annet frossent fôr, er kjempesnadder for scalarer. Gi dem det gjerne flere ganger i uka. Det er kjedelig meny å kun gi fiskene tørrfôr fra boks.
Det bedre om du legger ut bilde av dem. Noen ganger er det mulig å se en viss forskjell på viltfanget scalare, og oppdretts-scalarer.
En ting er iallefall garantert: har scalaren en annen farge og mønster enn sølv med sorte striper, er det 100% sikkert en oppdrettsform.
Viltfangede har alltid og uten unntak sorte striper på sølvbunn. Det er den naturlige fargen/mønsteret. Alle scalarer så slik ut en gang.
Oppdrettsformer finnes i et utall farger og mønstere, for etterhvert har det blitt avlet frem sølvfargede, gullfargede, flekkete, marmorerte, svarte eller hvite med og uten oransje og gule flekker. MEN det finnes selvfølgelig mange oppdrettsformer av scalare som også har naturfargen. Så det at de er sølvfargede med sorte striper er ikke alene nok til å si at de er viltfanget, så klart. At en scalare er viltfarget betyr ikke automatisk at den er viltfanget
Jeg tror du blander sammen scalarer og diskus ang. dette med at hunnene stagnerer i vekst etter at de har begynt å legge egg. Dette skal visst gjelde for diskus, men det gjelder ikke for scalare. Iallefall ikke etter hva jeg har erfart med mine scalare-flokker.
Frosne røde mygglarver og frossen artemia, samt annet frossent fôr, er kjempesnadder for scalarer. Gi dem det gjerne flere ganger i uka. Det er kjedelig meny å kun gi fiskene tørrfôr fra boks.
Postet 12.09.09 kl 14:03
Endret: 12.09.09 kl 14:05
takker legger ved ett par bilder her (hvis jeg får til ja må kjøpe meg mygglarver på mandag.. de er vant til å spise både discusgranulat sticks og flakfor samt røde myggisser men de har ikke rørt en matbit enda hos meg... de er ikke helt husvarme ennå så går heller ned mot bunnen og inn i hjørnet når lokket åpnes men med røde mygglarver tror jeg at jeg skal kikke dem i gang
jeg har kalt de som skal være vf for vf... så får vi håpe det stemmer:=)
jeg har kalt de som skal være vf for vf... så får vi håpe det stemmer:=)
Postet 12.09.09 kl 15:55
Endret: 12.09.09 kl 15:57
noen som har noen konkrete gode fisker å ha sammen med scalare?
kjører igang med rein søramerika biotop (det kan hende det blir litt juks i plantene for er litt begrenset i den lokale zoo-sjappa:=)
har 540liter og ønsker meg litt større fisker... fredelige som ikke napper og herjer karet! kardinaler er bortkasta har jeg sett, for gamle stimen min er snart halvvert etter innsetting av voksen scalare...liker egetlig ikke så godt småtetraer heller
jeg faller hele tiden tilbake på en stim corydoras, gibbiceps, ancistrus,
var innom sommerfuglciklide men så blei jeg usikker på den igjen
kjører igang med rein søramerika biotop (det kan hende det blir litt juks i plantene for er litt begrenset i den lokale zoo-sjappa:=)
har 540liter og ønsker meg litt større fisker... fredelige som ikke napper og herjer karet! kardinaler er bortkasta har jeg sett, for gamle stimen min er snart halvvert etter innsetting av voksen scalare...liker egetlig ikke så godt småtetraer heller
jeg faller hele tiden tilbake på en stim corydoras, gibbiceps, ancistrus,
var innom sommerfuglciklide men så blei jeg usikker på den igjen
Postet 14.09.09 kl 22:23