Tropheus duboisi dilemma
Postet 10.02.08 kl 19:12
Duboisi er veldig agressive/territorelle flokkdyr. Du bør plassere dem alle i et kar uten innredning en stund.
Det kan hjelpe å ommøblere karet, men siden det er såpass stor forskjell på den voksne og ungdommen, er det store muligheter for nye konflikter.
Målet må være å få den voksne til å akseptere de unge som en del av sin gruppe.
Det kan hjelpe å ommøblere karet, men siden det er såpass stor forskjell på den voksne og ungdommen, er det store muligheter for nye konflikter.
Målet må være å få den voksne til å akseptere de unge som en del av sin gruppe.
Postet 10.02.08 kl 20:52
Postet 10.02.08 kl 21:26
Postet 10.02.08 kl 22:40
Karet er stort nok for 30/40 stk. Tropheus men ikke nok for 9 stk. Dvs. det er ikke nok tetthet for å jevne agresjonen ut. Det beste er å gi den store bort. Det nest best er å skaffe deg 20 stk. til. Det siste alternativ er å fjerne alle innretninger og ser etter om den store roer seg ned, for den vil være dominerende uansett. Ellers så du må godta en del slossing og jaging, så lenge det ikke fører til store skade. Det hører liksom naturlig til med Tropheus. Blir det for voldsomt da må du bare fjerne den store. Den kommer til å utslette hele flokken.
Postet 11.02.08 kl 08:36
Postet 11.02.08 kl 15:15
badatKaret er stort nok for 30/40 stk. Tropheus men ikke nok for 9 stk. Dvs. det er ikke nok tetthet for å jevne agresjonen ut. Det beste er å gi den store bort. Det nest best er å skaffe deg 20 stk. til. Det siste alternativ er å fjerne alle innretninger og ser etter om den store roer seg ned, for den vil være dominerende uansett. Ellers så du må godta en del slossing og jaging, så lenge det ikke fører til store skade. Det hører liksom naturlig til med Tropheus. Blir det for voldsomt da må du bare fjerne den store. Den kommer til å utslette hele flokken.
Er det bedre for disse 8+1 åha ett 160 l artskar for seg selv ?
Er det plass nok til de ?
Postet 11.02.08 kl 20:34
Snaken[QUOTE=badat]Karet er stort nok for 30/40 stk. Tropheus men ikke nok for 9 stk. Dvs. det er ikke nok tetthet for å jevne agresjonen ut. Det beste er å gi den store bort. Det nest best er å skaffe deg 20 stk. til. Det siste alternativ er å fjerne alle innretninger og ser etter om den store roer seg ned, for den vil være dominerende uansett. Ellers så du må godta en del slossing og jaging, så lenge det ikke fører til store skade. Det hører liksom naturlig til med Tropheus. Blir det for voldsomt da må du bare fjerne den store. Den kommer til å utslette hele flokken.
Er det bedre for disse 8+1 åha ett 160 l artskar for seg selv ?
Er det plass nok til de ?
Nå tror jeg du tolket det jeg skrev i feil retning. Jeg mente jo mindre fisker i gruppen desto større kar må du ha for at fiskene har nok plass å flykte fra den "store slemme". Tropheus må bo i minst 325 liter kar. Hadde det vært 30 stk. opp i karet ditt så hadde det vært bra. Med 9 stk inkludrt en terrorist så du trenger minst et kar på 720 liter og masse huler for at de andre 8 ha en mulighet for å gjemme seg. Putter du dem i 160 liter blir situasjonen verre for de 8 små. Hadde vært meg så ville jeg bytte bort han store og få tak i 15 til 20 tl som er like store som de 8. Du skjønner hva jeg mener nå?!
Postet 11.02.08 kl 20:48
Postet 11.02.08 kl 21:25
Postet 11.02.08 kl 21:31
Jeg vil tro du kommer til og få et problem med dine 9 tropheus. Problemet er nok at den voksene fisken har tatt territorie i hele karet ditt. De 8 nye fiskene dine kommer til og få det tøft, men det betyr ikke at det ikke kan gå..
Ominnrede kan løse noe av problemet. Men jeg lurer på et par ting som er ganske vesentlig;
Hvor lenge har de nye fiskene vært i akvariet?
Hvor lenge har du hatt den voksene?
Hvor mye stein har du i akvariet?
Du forklarer det som at den voksene er etter de andre.. Kan du forklare litt mer om hvordan han gjør dette? Er det skader på de mindre fiskene (Fillete finner osv. ) ? Henger de andre fiskene i hjørnene?
I en så liten gruppe med tropheus er det så og si alltid mye bråk. Det går meget ofte rett til h...... med så små grupper, men det betyr ikke at det ikke kan gå!! Du burde nok vurdere og anskaffe deg en hvertfall 10 tropheus til, helst duboisi for et mer harmoniskt akvarie, men det hjelper også veldig med tropheus fra de andre underartene, sånn rent aggresjonsmessig..
Mvh,
Kristian
Ominnrede kan løse noe av problemet. Men jeg lurer på et par ting som er ganske vesentlig;
Hvor lenge har de nye fiskene vært i akvariet?
Hvor lenge har du hatt den voksene?
Hvor mye stein har du i akvariet?
Du forklarer det som at den voksene er etter de andre.. Kan du forklare litt mer om hvordan han gjør dette? Er det skader på de mindre fiskene (Fillete finner osv. ) ? Henger de andre fiskene i hjørnene?
I en så liten gruppe med tropheus er det så og si alltid mye bråk. Det går meget ofte rett til h...... med så små grupper, men det betyr ikke at det ikke kan gå!! Du burde nok vurdere og anskaffe deg en hvertfall 10 tropheus til, helst duboisi for et mer harmoniskt akvarie, men det hjelper også veldig med tropheus fra de andre underartene, sånn rent aggresjonsmessig..
Mvh,
Kristian
Postet 11.02.08 kl 22:13