Nå blir den ene juvelen jaget rundt av den andre hele tiden

byttet vann for litt siden og luket vekk en del planter, og nå driver den ene juvelen min og jager den andre rundt hele tiden. den som blir jaget har også blitt en god del bleikere enn den andre og jeg begynner å bli bekymra for at den rett og slett skal dø av stress hvis dette fortsetter.

noen som kan si meg hvordan jeg ser forskjell på hun og han (ble ikke særlig klokere av fiskebasen)?

må jeg bytte den ene eller kjøpe fler eller kan jeg vente og se om det går seg til?
Forskjell på jaging og jagingjaging. For å si det slik, ciklider jager hverandre enten de hater hverandre eller elsker hverandre. Det er først når det nærmer seg vold eller at en av dem tolker det ved å surmule og skvise seg inni et hjørne det blir et problem. Hvis det er to hanner har du fått en sjef og en undersått.

Du må nok følge med og prøve å tolke hva som skjer. Sikkert en fordel å finne ut av kjønnene også.
den som blir jaget gjemmer seg bort så godt den kan ser det ut til, og siden den også har blitt bleikere i fargen regner jeg med at dette ikke er noen hyggelig form for jaging. den "sinte" fisken napper også litt i finnene til den andre men ser ingen skader foreløpig.

vil to hunner også jage hverandre slik eller må det være to hanner el en hun og en hann?
Hvor lenge har du hatt dem?

Det er vanskelig å si, har selv sett mest til bolivianere, sommerfuglciklider og scalare. Og med bolivianerene så jager sjefshannen selv dama som han pares med, og hun er den eneste som får oppholde seg i hans territorie, men til og med hun blir jaget. Og ellers er det et stort jagehierarki. Men disse er jo "snille" så det er aldri mer enn advarsel, og ingen jagede surmuler.

Men jeg ville ikke prøvd å finne kjønn basert på jaging, det er sikkert. Har du lukt så mye at det er lite gjemmeplasser da, siden du sier det nå er jaging. Hvis du gjør ting som "ommøblerer" karet, så vil også ciklider ofte ta det som en endring som gjør at de etablerer posisjoner i karet på ny.
har bare hatt dem siden fredag, og den ene har virket litt underlegen hele tiden, men det var først nå etter at jeg fjærnet en del hurtigvoksende planter fra midten av karet (må gjøre dette ca annen hver uke)at den har blitt plaget sånn hele tiden. det er fortsatt masse gjemmesteder på begge sider av karet (275l)

nå har de forresten nettop lagt seg så kan jo hende det går bedre i morgen når de får sovet litt på det...
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap