Sommerfugler i lek?

Det er mye aktivitet i akvariumet nå.. De driver med synkronsvømming, viser seg frem for hverandre og styrer på... Kan det være lek??
Hadde vannbytte idag(50%), foret litt extra siden de blir så ville når maten kommer(kanskje jeg forer for lite, derfor de fik litt extra ved de siste foringene) og la i en stein.. Etter dette har de vært helt tullete.
Kan det være at de har funnet tonen? Kjøpte dem på onsdag denne uken.
Var å kikket lit nærmere på dem nå, og den ene er rødrosa på buken.

Så, hvis dette er tilfellet, hva skal jeg da gjøre videre?
Isåfall vil de finne en plass passende til å legge egg, og rydde denne plassen. Du vil da se "organene" på undersiden av dem etterhvert da. Men nå er det ikke alle de som er så gode å passe eggene, avhengig av hva annet som er i karet.
Det er bare dem i akvariumet..
Hadde vært litt moro hvis det ble småttiser. Bør jeg da dekke til pumpa?
Er svært uerfaren med yngel, da det er rundt 2 år siden sist det var smått her i huset.
De holder på fortsatt.. Hvor lenge holder de på vanligvis?
Moro og se på er det ihvertfall..
Viser de seg frem for hverandre eller for deg?

Slike fisker har en tendens til å danse foran frontglasset for å få noe god mat
Kan ikke være meg, da karet står slik at de ikke ser meg her jeg sitter..
Leker de seg slik for å få mat også? Jøss, smarte fisker da
Da er det nok lek seg i mellom ja. Men slike fisker forstår hvem matmor er ofte, og da svømmer de frem og tilbake foran frontglasset og "tigger". Men det er ikke nødvendigvis alle som er så "sosiale".

Har du sand i karet, eller grus? For du ser nok mer typisk leksoppførsel med sand.
Har sand.. Skulle egentlig ha hatt biltemasand, men har ikke kommet meg avgårde enda. Så ble noe fra dyreforretningen. Bruker leken g vare lenge? Fant litt info om lek, men ikke så mye som jeg helst ville hatt.

Det med tigging kjenner jeg til ja. fiskene i det største akvarie er kjappe fremme når jeg kommer med nam nam. Så de kjenner meg nok igjen sånn sett.
Den viktige delen av lek er rydding av område til egglegging, så det du ser nå kan jo være delen med å imponere hverandre. Om det lykkes vil jo tiden vise Om du fortsetter foringen vil det nok gi resultater om de kommer overens som du sier.
Får se hvordan det utvikler seg ja.. Spennende dette!
Opdatering kommer hvis de går videre til neste fase
Hei Har et par sommerfuglciklider som har lekt 3-4 ganger allerede. Du ser veldig tydelig, særlig på hunnen like før. Eggrøret blir veldig tydelig og fargen mørkerød. Mine graver grop i sanden (står mange plasser at de legger på stein, så jeg har lagt ut skifer - men det brukes ikke av mine) Dessverre så har visst sommerfuglciklidene i avl mistet mye av egenskapene med yngel og yngelpleie, så de er ikke de letteste å få yngel på. Hos mine er alle spor etter lek, egg borte neste dag.

Ellers er også min erfaring at disse henger i frontruta og gjør seg til og tigger mat. Kan allerede mate dem med fingrene. Holder jeg mygglarver (sorte) elelr cyclops så snapper de fra fingrene mine. Må også passe på ved vannbytte, for de er alltid i nærheten. Hunnen var helt borti og ble sugd fast i slangen en gang Veldig morsomme fisker. Slet med at de spiste opp maten til coryene også, men har nå begynt å dele opp i flere biter og det hjalp - da får sommerfuglene sin egen og coryene forhåpentligvis resten. Coryene kan kanskje forstyrre yngel/eggpleie hos mine, så håper du har mer hell enn meg med ynglingen!
Tenkte på og ha dem sammen med cory når jeg ominnreder storakvariet, men får se.. Kan hende de får være for seg selv heller.
Moro med fleres erfaringer, lærer på det. Blir spennende og se om de får til noe.
Har også en liten stim glødebåndstetra med mine. Har hørt at stimfisk får sommerfuglcikklidene til å føle seg trygge. Aner ikke om det stemmer, men har i alle fall fin balanse i karet. Sommerfuglene småjager litt på glødebåndene når de lager grop, men ikke mer enn de tåler Dvergcoryene går fint med sommerfuglene coryene var sky i starten, men nå lever de i fred og fordragelighet. De oversees helt av sommerfuglene.
Oppdretta sommerfugler går nok ikke bra med coryer når det gjelder lek, de har vel en tendens til å gi opp fort. Jeg har bolivianske sommerfuglciklider og de er litt mer robuste sånn sett. Coryer og maller ble kjeppjagde helt til eggene klekka, men så var jeg dust og gjorde noe med vannskifte som skremte hunnen så hun ble redd og uoppmerksom og vips så var alle de små i magen på en cory.

Tetraer greier de nok å holde vekke, og det er god trening også. Men det er forskjell fra art til art her. Jeg har nå kobbertetra, og de er veldig nysgjerrige. Jeg hadde rødmunntetra når jeg hadde egg og yngel sist og de bevegde seg ikke så langt nedi karet noe særlig.
Vurderte og ha noen otto sammen med dem, for og ha noen vaktmestere dær, men er det en lur ide hvis de legger egg?
Hvordan er otto i forhold il egg og yngel?
Kunne nok spist egg om de kommer nær dem, men yngel er ingen fare. Men jeg har alltid hatt ottoer, de blir jagde like lett som alle andre. Det er større problem med fiskene du har at de spiser eggene selv om de blir stressa vil jeg tro.
Ok, vil ikke stresse dem heller.
Er heldigvis ikke så plaget med algevekst i det karet de er i..
Etter nytt vannbytte er hunnen blitt mer rødrosa på magen, hun er litt rundere og hun har fått en slags tapp i gattområdet.
Da er det vel egg på gang? Hannen virrer mye etter henne nå..
Leken dabbet av sist, de holdt forestilling ja, men det ble ikke noe resultat.
Har kjøpt for beregnet på ciklider, og dette elsker de. Er blitt finere i fargene også.. Kan hende det skjer noe denne gangen

Det har også flyttet inn en ancistrusgutt hos dem. Virkelig en arbeidsom kar
Tapp = lek på gang ja, det er eggrøret, eller befrukteren i hans tilfelle.
kult
Da er det bare å vente og se...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap