Blå acara vs grønn terror
I går fikk jeg kjøpt 2 stk. (avlspar) Blå acara. De er ca 7-8 cm store og helt nydelige. Jeg er i ekstase
Satt i går å leste på utenlandske nettsider om Blå acara. Da kom jeg over en art som til forveksling er veldig lik, men er mer grønt i den. Grønn terror.
Det sto at Grønn terror har blitt solgt som Blå acara og at en måtte være helt sikker på at det var blå acara en fikk i butikken og ikke grønn terror.
Det sto videre at grønn terror fikk sitt eget navn relativt nylig. (vet jo ikke når dette jeg leste var skrevet da)
Forskjellen på blå acara og grønn terror er gemyttet. Da blå acara er en fredelig ciklide, er grønn terror - som navnet sier: en tyrann.
Er det noen som har hørt om grønn terror? Nå er det ikke det jeg har kjøpt, det er blå acara, de har ikke grønn skjær i seg og er veldig fredelige.
Satt i går å leste på utenlandske nettsider om Blå acara. Da kom jeg over en art som til forveksling er veldig lik, men er mer grønt i den. Grønn terror.
Det sto at Grønn terror har blitt solgt som Blå acara og at en måtte være helt sikker på at det var blå acara en fikk i butikken og ikke grønn terror.
Det sto videre at grønn terror fikk sitt eget navn relativt nylig. (vet jo ikke når dette jeg leste var skrevet da)
Forskjellen på blå acara og grønn terror er gemyttet. Da blå acara er en fredelig ciklide, er grønn terror - som navnet sier: en tyrann.
Er det noen som har hørt om grønn terror? Nå er det ikke det jeg har kjøpt, det er blå acara, de har ikke grønn skjær i seg og er veldig fredelige.
Postet 18.02.08 kl 11:01
Gullsøm
Blå acara og grønn terror (gullsøm)
Jeg har hatt begge, og de er jo relativt hissige begge to egentlig. Men har du et stort akvarie der de kan få hvert sitt revir går det jo greit. De finner hver sin halvdel av akvariet som de forsvarer med tiden. Så kommer det til slutt an på hvor mye plass de får og hvor store de blir.
Gullsømmen var hos meg en stund den store sjefen i et akvarie, får jeg satte inn et par med salvini. De ga gullsøm hannen juling, og etter det var han relativt rolig av seg. Mens blå acara parret mitt banket heros parret mitt siden. Så har du flere akvarier går det jo an og prøve seg litt frem og holde øyne med det hele hvordan det går.
Det samme skjer også med juvelciklider og sebra. Hadde dem også i et akvarie der de delte akvariet mellom seg.
Lykke til.
Jeg har hatt begge, og de er jo relativt hissige begge to egentlig. Men har du et stort akvarie der de kan få hvert sitt revir går det jo greit. De finner hver sin halvdel av akvariet som de forsvarer med tiden. Så kommer det til slutt an på hvor mye plass de får og hvor store de blir.
Gullsømmen var hos meg en stund den store sjefen i et akvarie, får jeg satte inn et par med salvini. De ga gullsøm hannen juling, og etter det var han relativt rolig av seg. Mens blå acara parret mitt banket heros parret mitt siden. Så har du flere akvarier går det jo an og prøve seg litt frem og holde øyne med det hele hvordan det går.
Det samme skjer også med juvelciklider og sebra. Hadde dem også i et akvarie der de delte akvariet mellom seg.
Lykke til.
Postet 18.02.08 kl 11:31
Postet 18.02.08 kl 11:37
Veldig fin fisk
De er jo veldig pene må jeg si. Men store ciklider er jo til tider litt hissige. Salvini vil jeg vel si er enda mer hissig. Og når mine hadde yngel tok de jo livet av det meste annet jeg hadde i det akvariet. Men man må bare sette dem opp med noen som er store nok til og gi konkurranse, eller hissige nok til og forsvare seg.
Men utover det er det vel kanskje ikke fisk man har i et typisk selskapsakvariet med mye planter og andre fisk da de gravet mye og passer på sitt revir.
Men utover det er det vel kanskje ikke fisk man har i et typisk selskapsakvariet med mye planter og andre fisk da de gravet mye og passer på sitt revir.
Postet 18.02.08 kl 11:46
Gullsøm heter da Aequidens Rivulatus og er en utrolig flott fisk, som jeg desverre ikke har nå. Men skal ha igjen senere.
Den blir noe større en blåcikliden. Selv om den kalles Green Terror er det veldig idividuelt hvor agresive de er. Det leksparet jeg hadde var ikke spesielt kranglete av seg. Litt agresive da de gikk med yngel, men hvilken ciklide er ikke det.
Nå har jeg nettop fått tak i en gjeng F1 yngel av Aequidens Latifrons fra Alf Stalsberg, dette er vel den orginale blå cikiden og jeg gleder meg til de vokser opp.
Den blir noe større en blåcikliden. Selv om den kalles Green Terror er det veldig idividuelt hvor agresive de er. Det leksparet jeg hadde var ikke spesielt kranglete av seg. Litt agresive da de gikk med yngel, men hvilken ciklide er ikke det.
Nå har jeg nettop fått tak i en gjeng F1 yngel av Aequidens Latifrons fra Alf Stalsberg, dette er vel den orginale blå cikiden og jeg gleder meg til de vokser opp.
Postet 23.02.08 kl 12:48
Endret: 23.02.08 kl 12:50
Rune BirkelandGullsøm heter da Aequidens Rivulatus og er en utrolig flott fisk, som jeg desverre ikke har nå. Men skal ha igjen senere. Den blir noe større en blåcikliden. Selv om den kalles Green Terror er det veldig idividuelt hvor agresive de er. Det leksparet jeg hadde var ikke spesielt kranglete av seg. Litt agresive da de gikk med yngel, men hvilken ciklide er ikke det. Nå har jeg nettop fått tak i en gjeng F1 yngel av Aequidens Latifrons fra Alf Stalsberg, dette er vel den orginale blå cikiden og jeg gleder meg til de vokser opp.
Alf Stalsberg, det er han som har vunnet "Kvitt eller dobbelt"? - veldig flink fyr.
Han var her i Tønsberg i dag, holdt foredrag og snakket med kundene. Jeg fikk stilt han flere nyttige spørsmål og fikk mange kloke svar.
Aequidens Latifrons, det er ikke bilde av den på fiskebasen. Så det er den originale blå cikliden? - interessant. Er de fine?
Hva betalte du for yngelen? Kunne kanskje være interessert jeg òg.
Postet 23.02.08 kl 16:27
Endret: 23.02.08 kl 16:28
Jeg kjøpe fiskene på storauksjonen i Stavanger nå i Februar. Så jeg ga ikke for mye for de. Husker ikke summen. Men det var nok et røverkjøp.
Men jeg regner med at Alf har flere igjen hjemme i Larvik. Så det er bare å sende han en mail. Adressen finner du på nettsiden hans.
http://home.c2i.net/Cichlid-Power/
Mine er bare 3-4 cm men de er flotte ja. Foreldrene er Viltfanget så nærmere orginalen kommer du ikke.
Mine er bare ungfisk på 3-4 cm, men de er flotte så det blir spennende å fore de opp og se hvor flotte de blir.
Søker du Google finner du masse bilder, og det er vel også bilder på siden til Alf.
Men jeg regner med at Alf har flere igjen hjemme i Larvik. Så det er bare å sende han en mail. Adressen finner du på nettsiden hans.
http://home.c2i.net/Cichlid-Power/
Mine er bare 3-4 cm men de er flotte ja. Foreldrene er Viltfanget så nærmere orginalen kommer du ikke.
Mine er bare ungfisk på 3-4 cm, men de er flotte så det blir spennende å fore de opp og se hvor flotte de blir.
Søker du Google finner du masse bilder, og det er vel også bilder på siden til Alf.
Postet 24.02.08 kl 14:50
Endret: 24.02.08 kl 14:57
Rune BirkelandJeg kjøpe fiskene på storauksjonen i Stavanger nå i Februar. Så jeg ga ikke for mye for de. Husker ikke summen. Men det var nok et røverkjøp. Men jeg regner med at Alf har flere igjen hjemme i Larvik. Så det er bare å sende han en mail. Adressen finner du på nettsiden hans. [B]http://home.c2i.net/Cichlid-Power/[/B] Mine er bare 3-4 cm men de er flotte ja. Foreldrene er Viltfanget så nærmere orginalen kommer du ikke. Mine er bare ungfisk på 3-4 cm, men de er flotte så det blir spennende å fore de opp og se hvor flotte de blir. Søker du Google finner du masse bilder, og det er vel også bilder på siden til Alf.
Nå har jeg to relativt store blå acara da. Er det stor forskjell på de og de du har? Søkte litt på nettet og da kom bilde av "vanlig" blå acara opp. Er det egentlig samme fisken, men dine er viltfanget?
Ja leste om Alf på nettet, spennende liv han har med å reise til sør-amerika og fange fiskene selv og ta de med hjem
Postet 24.02.08 kl 15:33
Postet 24.02.08 kl 15:44