Yngling på sommerfugl ciklidene

Hei Hei Akavarister =)
Jeg har vært heldig fordi mine ciklider har lagt egg. =) Jeg kan sitte og se på dem time etter time og bare studere deres atferd. Men jo mer jeg ser jo mer lurer jeg :P Det virker nesten som om dem kommuniserer om hvem som skal passe på eggene. Er dette sant? Eller bare tilfeldig? Fordi de dytter til hverandre.
Når hua dytter til hannen går han og passer eggene, vifter litt med halen.
Dette er også omvendt. Jeg prøvde å bare føye det vekk med andre grunner til dem dytta på hverandre helt til hannen dytta på hua, men så dytta hu til hannen igjen.
Da dro hannen bort til eggene og stod vakt.
Er det noen som har greie på dette? Høres kanskje dumt ut men. Ville bare spørre
Så holder dem på med snuta ned til egga i ny og ned, usikker på om spiser de eggene, eller flytter de dem? Kanskje tar bort støv?
Du har rett. Hos mine bolivianere så har jeg jo 5, og når 2 av dem la egg så var det hannen som passet på hele territoriet, og han brydde seg ikke om andre fisker enn de av samme art (det vil nok være annerledes om jeg ikke hadde flere bolivianere i samme karet), mens hunnen passer selve eggene også etter de klekkes og jager de som kommer nær der. Hvis hun slarva jager hannen henne bort igjen, hvis hun må ta spisepause jagde hun hannen bort til eggene osv. Så de har instinkter som styrer hele greia.

Når de tar "snuta" ned så flytter de eggene eller fjerner sand fra dem eller tar sand på dem for å kamuflere. Det varierer litt. Etterhvert som de klekker så plukker hunnen dem fra "egget" og til en grop de graver.

Ganske fascinerende.
Ja Veldig spent om disse eggene ville kunne klare seg De har bare tetrana og en feit platy å jage bort nå :P
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap