Ciklidene mine sloss

Jeg har tre par Ciklider.

2 Blå acara som jeg har kjøpt brukt. Disse er store, feite og fine.

2 små Palett ciklider

2 sommerfugl ciklider.

Jeg har bare hatt Blå acara siden søndag (4 dager), jeg elsker disse fiskene og vil for alt i verden beholde de.

Palettciklidene mine er noen sta agressive små djevler som bare IKKE vil gi seg i forhold til acaraene. Så de sloss. Jeg ønsker ikke å beholde disse palettene, men akkurat nå så er de jo i karet mitt. Jeg begynner nå å bli livredd for at acaraene skal skade seg under basketakene.

Det er vel ikke så mye jeg kan gjøre uten å fjerne palettene? Karet er på 240 liter.

Sommerfuglciklidene har vett nok til å ha respekt for og holde seg unna acaraene, men disse palettene vil bare ikke gi seg.

Noen gode råd til meg?

Herregud hvor jeg er dum
Nå tenkte jeg at jeg skulle flytte den lekskrukka som sto i det hjørnet de sloss om, slik at palettene kunne komme litt unna acaraene.

Og hva ser jeg? Jo, veggen inni krukka er full av egg! Palett egg.

Heldigvis så klarte foreldrene å finne krukka og identifisere den som sin egen og sine egne egg. Nå har de den plassen, ca i midten helt bakerst, så kan acaraene ha sitt favoritthjørne.

Så får håpe dette går bra til slutt.
Så lenge man har plass nok så vil en del av de populære selskapsciklidene gå greit overens, men alt forandrer seg nok når det er egg ja. Dessuten mener flere av de som har skrevet bøkene jeg leser om ciklider at typene fra afrika som f.eks. paletter ikke alltid blir "forstått" av sør-amerikanske ciklider. Og at det kan oppstå knuffing av denne "språkbarrieren" som mellom to sør-amerikanske bare hadde ført til at en pelte seg vekk.

Men får håpe det går bra da.
Takk for svar. Ja, får håpe at det går bra. Jeg har ihverfall gjort det jeg kan så langt. Så lenge begge artene er i karet mitt så må jeg bare prøve å gjøre det beste ut av det
Revir
biXen
Så lenge man har plass nok så vil en del av de populære selskapsciklidene gå greit overens, men alt forandrer seg nok når det er egg ja. .

Jeg har et kar på 150 l, eller så, der jeg bl.a. har et lekspar Sebraer, og et med Juveler. Disse har enkelt og greit delt akvariet i to (dvs. Sebrahannen mener han har rett til 2/3 av akvariet når han og fruen har egg. Sebrahannen er nesten dobbelt så stor som motstanderen sin, men det virker ikke som Juvelhannen bryr seg særlig om det. Når de ikke er i lek går de godt overens, mens det selvfølgelig blir endel stillingskrig. Men, det har aldri vært direkte slåssing mellom dem, kun en skremme-bort-ved-å-vise-hvor-tøff-jeg-er kamp. Men, det skal uansett bli godt å få ihvertfall ett av parene over i 240 literen, når noen bare forbarmer seg over Oscarene.
Palettciklidene er sjef uansett.
Men jeg har noen algespisere, kinesere som tydeligvis er enda mer sjef.
Prøv å hiv i 2-3 sånne, så kan det hende palettene roer seg.

De har i allefall nå latt scalarene være i fred, men hu
derre møya som ikke er spesielt gammel driver å flørter
med han. (Har et lekspar/ynglepar som er fullvoksen, og 7 yngler
på 2-3-4 cm)
ivers
Palettciklidene er sjef uansett. Men jeg har noen algespisere, kinesere som tydeligvis er enda mer sjef.

Kineserne er sjef til en fisk går lei av deres plagsomme atferd og kaldkveler dem, ifølge andres tidligere erfaringer :P
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap