Dette kan da ikke være kakadueciklide?

Se på dette bildet. Er virkelig dette en kakadueciklide (apistogramma cacatuoides)?

Det ser ut til å være en kakadue, men jeg er ingen ekspert.
Er kakadueciklide ja, en rød opprdrettsvariant som noen ganger kalles for super red i butikken. Syns personlig den naturlige varianten er vakrest.
Joda dette er nok det, ser ut som en hunn, men usikker.
Har to slike og en hann de er kjempe fine
Det står "female" under bildet, tatt av dansken J. Jensen. Så det skal altså være en hunn....

Men jeg var ikke klar over at oppdretts-businissen har klart å ødelegge det naturlige i enda en art.... den hunnen har jo farger som en hann nesten! Hvordan i alle dager har de greid det? Og hvorfor? Apistogramma er jo så avhengige av farge- og mønstersignaler under lek og oppfostring av unger, både hunn og hann i mellom men også overfor yngelen, og det er jo ikke mulig for hunnen med den "drakten" der!

Nei, nå ble jeg skikkelig sur.
mona o
Det står "female" under bildet, tatt av dansken J. Jensen. Så det skal altså være en hunn.... Men jeg var ikke klar over at oppdretts-businissen har klart [I]å ødelegge[/I] det naturlige i enda en art.... den hunnen har jo farger som en hann nesten! Hvordan i alle dager har de greid det? Og hvorfor? Apistogramma er jo så avhengige av farge- og mønstersignaler under lek og oppfostring av unger, både hunn og hann i mellom men også overfor yngelen, og det er jo ikke mulig for hunnen med den "drakten" der! Nei, nå ble jeg skikkelig sur.

Men da svarer du jo egentlig på det du sier selv, Mona - om den ikke kan delta i lek vil ikke varianten kunne være særlig "langlivet" uansett..
Hmm, dette var interessant. For meg så har kakaduen ganske tydelige, hva heter det, "ryggfinnestråler" - altså ryggfinnen er mer "strekete". Beklager elendig formulering. Se på dette bildet, f.eks.

Ryggfinnen på det første bildet, denne "super red" - der er ryggfinnen mye jevnere. Men det er kanskje et resultat av oppdrett?
Hm
Syns dette ser mer ut som en regnbueciklide hann. (Agassiz's dwarf cichlid)
Men jeg er heller ingen expert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap