Vil gjerne ha synspunkter på mix med bla. nøkkelhullciklider og coryer

Jeg har i et par år nå hatt to nøkkelhullciklider som jeg nå er temmelig sikker på er to hanner. De går i 180-literen min, og ser ut til å trives godt, men jeg tror de ville likt å ha noen partnere. På søndag får jeg 4 nøkkelhullciklider til, og jeg håper dette vil fungere fint. (Hvis ikke har jeg en backupløsning).

Er ikke glad i overfylte akvarier, og vil gjerne ha synspunkter på hvor mye jeg kan ha i dette akvariet når jeg tar utgangspunkt i at gruppen på 6 nøkkelhullciklider er hovedfisk, og akvariet skal tilrettelegges for disse.

Det er et 180-liters juwelakvarie med utvendig pumpe, biltemasand og ganske tett beplantning.

Har nå 16 C.panda, 3 Rineloricaria parva, en liten ancistrus og to Boliviaguppy her i tillegg. (Ancistrusen skal flyttes)

Nøkkelhullciklidene har livnet til etter at corystimen ble utvidet, ser ut til at de trives sammen.

Har veldig lyst på en stim med liten smykketetra også, da skal guppyene flyttes. Forstår det som at nøkkelhullene trives best sammen med en tetrastim.

Vil gjerne ha synspunkter på hva som er en fin mengde fisk her, og hadde særlig vært fint å høre fra dere med nøkkelhullciklider og/eller coryer.

Coryene leker for øvrig sikkert en gang i uken for tiden. Jeg har mulighet til å dele denne gruppen og ha feks. halvparten i et annet kar, men synes det er flott å ha en såpass stor gruppe samlet om mulig!

(Legger ved et bilde av en av mine vakre nøkkelhullciklider, her i ensfarget antrekk for anledningen)
Selv har jeg to R.parva og bare fire coryer i min 180 liter. Har tenkt å utvide til 10 coryer etterhvert, men da regner jeg faktisk bunn-nivået for fullt her hos meg.

Nå har jeg ikke holdt nøkkelhullciklider, men har hatt et Apistogramma-par med 5 coryer og det gikk på bekostning av coryene når det var lek hos ciklidene. De fikk liksom ikke lov til å bevege seg stort når det stod på. Nå er vel nøkkelhullciklidene en mye vennligere art, men hvis du skulle ende opp med to par i lek i dette karet så blir det ikke store plassen coryene får lov å bevege seg på. Ett par i lek burde derimot fungere greit regner jeg med.

Siden du har en backup-løsning så er det jo egentlig bare å prøve det ut. Du ser jo fort om det fungerer eller ikke
Siden du har en backup-løsning så er det jo egentlig bare å prøve det ut. Du ser jo fort om det fungerer eller ikke

Ja, prøver og ser hva som skjer Det mest spennende blir jo hvordan nøkkelhullciklidene vil oppføre seg når de blir flere, og kanskje danner par. De to jeg har nå er verdens snilleste, coryene dytter de rundt når det er kamp ved matfatet og jeg tror ikke nøkkelhullene forstår at de er mye større. Ikke spiser de yngel eller reker heller! Har aldri hatt snillere fisker enn disse to tror jeg. -Men hva som skjer om de finner seg hver sin dame er jo ikke godt å si

R.parvaene virker jo også veldig fredelige av seg. Tror jeg har et par (de er i alle fall alltid sammen). Sistemann henger rundt for seg selv, så jeg vurderer om han er en av de som skal flytte for å gi litt plass. Vet ikke så mye om disse fiskene, om de danner varige par feks., får sjekke ut litt og evt. kan den jo få et nytt hjem, så har jeg i alle fall frigjort bittelitt plass på bunnen...
Ja, har hørt at nøkkelhullciklidene skal være en av de fredeligste, men har ikke kommet så langt at jeg har skaffet meg dem selv. Det skal bli spennende å høre om de er like snille når de går i lek. De er noen nydelige fisk synes jeg

Parvaene er forholdsvis greie her hos meg også, men de jager vekk coryene fra tid til annen når de vil ha plassen deres. Ser ut som coryene har respekt for dem, men uten å være direkte redde. Parvaene pisker med halen når de jager vekk andre fisker og det er mulig det er smertefullt hvis de treffer. Jeg tror forresten jeg har to av samme kjønn. De oppholder seg stort sett på hver sine favorittsteder. Stilige fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap