Hvorfor er det så stor fargeforskjell på bolivianske sommerfuglciklider?
Jeg har kjøpt et par bolivianske sommerfuglciklider. Har jo sett bilder i fiskebasen av disse og noen er jo nydelige og fargerike mens andre er mer blass i fargen.
Mine er hvitaktig i fargen med rødt på halefinnen. Kan dette være fordi de kanskje er unge og at de vil bli mere fargerik etterhvert som de blir større?
Eller er det rett og slett forskjellige farger på disse og at mine kommer til å forbli lyse/blasse i fargen?
Håper noen vet noe om dette?
For ordenskyld legger jeg ved et bilde slik at dere kan vurdere.
Mine er hvitaktig i fargen med rødt på halefinnen. Kan dette være fordi de kanskje er unge og at de vil bli mere fargerik etterhvert som de blir større?
Eller er det rett og slett forskjellige farger på disse og at mine kommer til å forbli lyse/blasse i fargen?
Håper noen vet noe om dette?
For ordenskyld legger jeg ved et bilde slik at dere kan vurdere.
Postet 19.03.08 kl 13:22
De ser litt blekskremte ut, ja.
Hvordan fisk farger ut avhenger ofte helt av hva slags forhold de lever under.
Lys, beplantning, temperatur og ph påvirker i stor grad.
Blant annet bør du kanskje opplyse hva slags ph du har i akvariet de går i? Massevis av planter vil nok øke på tryggheten deres, slik at de farger ut bedre. Tjukke kratt med planter gjør at fiskene føler at de kan gjemme seg bort og søke trygghet der om de føler for det, og da farger de ofte ut mye bedre.
Alder kan også ha noe å si. Svært unge eller gamle eksemplarer viser ikke samme fargeprakt som voksne eksemplarer i sin beste (kjønnsmodne) alder. I tillegg kan eventuelle andre fisk i samme akvarium fremstå som en trussel for Sommerfuglciklidene og som de er engstelige for (andre ciklider f.eks.). Da tør de ikke farge ut for fullt, men bruker tid og energi på "å holde øye med truslene" istedet.
Hvordan fisk farger ut avhenger ofte helt av hva slags forhold de lever under.
Lys, beplantning, temperatur og ph påvirker i stor grad.
Blant annet bør du kanskje opplyse hva slags ph du har i akvariet de går i? Massevis av planter vil nok øke på tryggheten deres, slik at de farger ut bedre. Tjukke kratt med planter gjør at fiskene føler at de kan gjemme seg bort og søke trygghet der om de føler for det, og da farger de ofte ut mye bedre.
Alder kan også ha noe å si. Svært unge eller gamle eksemplarer viser ikke samme fargeprakt som voksne eksemplarer i sin beste (kjønnsmodne) alder. I tillegg kan eventuelle andre fisk i samme akvarium fremstå som en trussel for Sommerfuglciklidene og som de er engstelige for (andre ciklider f.eks.). Da tør de ikke farge ut for fullt, men bruker tid og energi på "å holde øye med truslene" istedet.
Postet 19.03.08 kl 14:00
Endret: 19.03.08 kl 14:04
Så vidt jeg kan lese meg til, for eksempel her, er sommerfuglciklidene ofte bleke og sky til å begynne med i nytt akvarium, og så friskner fargene til med humøret. Best farger får de ved leke-tider. Ellers står det å lese at mange av arten er ganske dårlig avlet på, så i noen tilfeller kan det nok være at de genetisk er blekere i fargene. Håper dine farger fint ut, da!
Postet 19.03.08 kl 14:04
Postet 19.03.08 kl 14:06
Surreal DentSå vidt jeg kan lese meg til, for eksempel [URLBLOCK1], er sommerfuglciklidene ofte bleke og sky til å begynne med i nytt akvarium, og så friskner fargene til med humøret. Best farger får de ved leke-tider. Ellers står det å lese at mange av arten er ganske dårlig avlet på, så i noen tilfeller kan det nok være at de genetisk er blekere i fargene. Håper dine farger fint ut, da!
Akkurat disse har jeg. Det var de som jaget de bolivianske. Disse "vanlige" sommerfuglene mine har jeg hatt 1/2 år nå og de er fargerike og fine. Skal litt til for at de mister fargen nå. De er blitt "varm i trøya". I starten derimot kunne de miste fargene hvis de ble skremt.
Postet 19.03.08 kl 14:19
Jeg har 3 stk B.sommerfugler i et av mine kar, en som er stor og to litt mindre. Den store har fine farger, mens de 2 små er blassere. Dette hadde også den store når den var mindre. Så etter min erfaring, så kommer fargene mere fra med alderen og størrelsen på fiskene.
Men når det gjelder ciklider, da etter min erfaring fra sør-amerika...så blir det et hiarki i akvariet om hvem av dem som sjef, og den som vinner kampen viser seg fra i sin beste drakt, mens taperen..blasser ut og passer seg hehe.
Men når det gjelder ciklider, da etter min erfaring fra sør-amerika...så blir det et hiarki i akvariet om hvem av dem som sjef, og den som vinner kampen viser seg fra i sin beste drakt, mens taperen..blasser ut og passer seg hehe.
Postet 19.03.08 kl 15:32
Tom KristiansenJeg har 3 stk B.sommerfugler i et av mine kar, en som er stor og to litt mindre. Den store har fine farger, mens de 2 små er blassere. Dette hadde også den store når den var mindre. Så etter min erfaring, så kommer fargene mere fra med alderen og størrelsen på fiskene. Men når det gjelder ciklider, da etter min erfaring fra sør-amerika...så blir det et hiarki i akvariet om hvem av dem som sjef, og den som vinner kampen viser seg fra i sin beste drakt, mens taperen..blasser ut og passer seg hehe.
Ja det er vel naturlig at de blasser i fargen hvis de føler seg truet. En slags kammuflasje sikkert. Nå har jeg flyttet de vanlige sommerfuglene som jaget de B.sommerfuglene. De vanlige er jo meget fargerik, men var jo ikke så fin den gangen jeg kjøpte de.
Nå venter jeg Macmasters dvergciklider i kveld, en av hvert kjønn. Skal ha de i 112 literen sammen med B.sommerfuglene. Håper det går bra, men 112 liter burde jo være stort nok til å huse to par dvergciklider.
Grunnen til at jeg flyttet de vanlige sommerfuglene til 240 literen er at jeg anser de som store, trygge og tøffe nok til å håndtere blå acara med yngel. Ville vært dumt av meg å ha macmaster ciklidene sammen med acara med yngel når de er helt nye her.
Så krysser fingrene for at det går bra
Postet 19.03.08 kl 15:52
2nelise[QUOTE=Tom Kristiansen]Jeg har 3 stk B.sommerfugler i et av mine kar, en som er stor og to litt mindre. Den store har fine farger, mens de 2 små er blassere. Dette hadde også den store når den var mindre. Så etter min erfaring, så kommer fargene mere fra med alderen og størrelsen på fiskene. Men når det gjelder ciklider, da etter min erfaring fra sør-amerika...så blir det et hiarki i akvariet om hvem av dem som sjef, og den som vinner kampen viser seg fra i sin beste drakt, mens taperen..blasser ut og passer seg hehe.
Ja det er vel naturlig at de blasser i fargen hvis de føler seg truet. En slags kammuflasje sikkert. Nå har jeg flyttet de vanlige sommerfuglene som jaget de B.sommerfuglene. De vanlige er jo meget fargerik, men var jo ikke så fin den gangen jeg kjøpte de.
Nå venter jeg Macmasters dvergciklider i kveld, en av hvert kjønn. Skal ha de i 112 literen sammen med B.sommerfuglene. Håper det går bra, men 112 liter burde jo være stort nok til å huse to par dvergciklider.
Grunnen til at jeg flyttet de vanlige sommerfuglene til 240 literen er at jeg anser de som store, trygge og tøffe nok til å håndtere blå acara med yngel. Ville vært dumt av meg å ha macmaster ciklidene sammen med acara med yngel når de er helt nye her.
Så krysser fingrene for at det går bra
Det kan gå, men det kan også krasje hehe, så du får følge med å se hvordan parene takler hverandre. KAn være greit å dele av akvariet med røtter eks, slik at det blir noen tomte skiller :P
Postet 19.03.08 kl 16:16
Mine bilder av disse her er fra når de hadde vært lenge i karet, trivsel var maks, karet godt beplantet og fiskene fikk myggiser nesten daglig. Den ene bildet er av 3. hannen i rekken, så det at de ikke er sjef betyr ikke at de er blasse nødvendigvis.
Har selv ombygd karet mitt i det siste slik at mine er ikke så fargerike ofte enda. Så det kommer seg som oftest. Det tar lang tid før de her stoler helt på meg igjen, hver gang jeg er oppi karet nå så tror de jeg skal fange dem igjen, så disse tar litt tid å få tilliten til også
Har selv ombygd karet mitt i det siste slik at mine er ikke så fargerike ofte enda. Så det kommer seg som oftest. Det tar lang tid før de her stoler helt på meg igjen, hver gang jeg er oppi karet nå så tror de jeg skal fange dem igjen, så disse tar litt tid å få tilliten til også
Postet 19.03.08 kl 16:52
Postet 19.03.08 kl 19:09
Monica Pettersendisse skifter også veldig farge etter bunnlag og slikt,når mine går i lyst akvarium med lys grus er de nesten hvite,men når de gikk på svart grus ble di nesten mørkegrå.
Det gjør faktisk ikke mine "vanlige" sommerfugler. De er fargerike og fin selv om jeg har lys bunn. Men jeg husker jo når jeg kjøpte de, det tok sin tid før de viste seg i all sin fargerike prakt
Postet 19.03.08 kl 19:42
Postet 19.03.08 kl 23:09
Postet 19.03.08 kl 23:14
Nå er vel bildene også litt manglende på saturation, men ingen av de der så helt utfarga ut heller. Men sånn omtrent vanlig, tror ikke bunnlaget har noe å si, vil tro det er generell trivsel.
Når jeg hadde halogenlys midlertidig utfor karet så gravde mine huler så de kunne skjule mye av kroppen under lyset, det gidder de selvsagt ikke når lyset kommer ovenfra, så de tilpasser seg det meste, men det tar litt tid.
Merker forøvrig at de eldste og største fiskene er mye mer skeptiske enn de unge damene. Det er nok egentlig fordi de er smartere og husker lengre, men for meg er det litt irriterende, hehe.
2nelise: Sist jeg så vanlige sommerfuglciklider i butikken så var de fullt utfarga, så de hadde jeg aldri kjøpt for da tenker jeg at det er juks med en gang. Det er nok mye mer varierende kvalitet opp og ned på vanlige sommerfuglciklider, så får man noen hardføre som man får bra trivsel på så er man nok unntak for regelen. Jeg har sett lenge på slike uten å være fornøyd nok til å kjøpe.
Når jeg hadde halogenlys midlertidig utfor karet så gravde mine huler så de kunne skjule mye av kroppen under lyset, det gidder de selvsagt ikke når lyset kommer ovenfra, så de tilpasser seg det meste, men det tar litt tid.
Merker forøvrig at de eldste og største fiskene er mye mer skeptiske enn de unge damene. Det er nok egentlig fordi de er smartere og husker lengre, men for meg er det litt irriterende, hehe.
2nelise: Sist jeg så vanlige sommerfuglciklider i butikken så var de fullt utfarga, så de hadde jeg aldri kjøpt for da tenker jeg at det er juks med en gang. Det er nok mye mer varierende kvalitet opp og ned på vanlige sommerfuglciklider, så får man noen hardføre som man får bra trivsel på så er man nok unntak for regelen. Jeg har sett lenge på slike uten å være fornøyd nok til å kjøpe.
Postet 19.03.08 kl 23:55
Endret: 19.03.08 kl 23:55
biXenNå er vel bildene også litt manglende på saturation, men ingen av de der så helt utfarga ut heller. Men sånn omtrent vanlig, tror ikke bunnlaget har noe å si, vil tro det er generell trivsel. 2nelise: Sist jeg så vanlige sommerfuglciklider i butikken så var de fullt utfarga, så de hadde jeg aldri kjøpt for da tenker jeg at det er juks med en gang. Det er nok mye mer varierende kvalitet opp og ned på vanlige sommerfuglciklider, så får man noen hardføre som man får bra trivsel på så er man nok unntak for regelen. Jeg har sett lenge på slike uten å være fornøyd nok til å kjøpe.
Når det gjelder mine B. sommerfugler så er jeg enig at de er nok ikke helt utfarga. De er nok veldig unge. Men kanskje de ikke får mere farger, at de rett og slett skal være slik? Vi får se, men i forhold til mange av bildene i fiskebasen så synes jeg de b.sommerfuglene er mye flottere enn mine.
Når det gjelder de vanlige sommerfuglene, så er det jo trist at du opplever det slik. Da jeg kjøpte mine så var de temmelig fargeløse. Det tok litt tid før de kom seg og fikk fargene sine. De mistet de fort igjen hvis de ble skremt av andre fisk. Nå derimot så er de virkelig blitt flotte, og det skal mye til for at de mister fargene. De er blitt større, tryggere og tøffere, og lar seg ikke skremme så lett lenger. Røde mygglarver har de også fått uten å krepere av det. Nydelige fisk synes jeg
Postet 20.03.08 kl 09:49
Må nevne at bildene såklart har med lys å gjøre også, Lifeglo er jo superb for å få fine fisker. Vil tro Bjarne på sine bilder har ganske dugane lys også.
Mine bolivianere var like bleike som de på ditt bilde, spesielt når de var yngre. Og det er bare når trivselen er absolutt maks at de er skikkelig sitrongule og røde og lilla. Ellers er de omtrent som de ikke aller mest farga i basen.
Venter fremdeles på å få til snapshot av to av dem når de munnwrestler, da er begge i full farge og kampdrakt, fantastisk
Mine bolivianere var like bleike som de på ditt bilde, spesielt når de var yngre. Og det er bare når trivselen er absolutt maks at de er skikkelig sitrongule og røde og lilla. Ellers er de omtrent som de ikke aller mest farga i basen.
Venter fremdeles på å få til snapshot av to av dem når de munnwrestler, da er begge i full farge og kampdrakt, fantastisk
Postet 26.03.08 kl 19:34