Egglegging hos sommerfuglciklider

Jeg leste inne på kunnskapsbasen om oppdrett av sommerfuglciklider og der står det at de legger eggene sine på flate steiner, blader osv.. Jeg har 6stk og 4 av dem har dannet par.. Det ene paret har lagt egg 1 gang, men da la de egg i en grop som de gravde ut i sanden istedenfor på en av de flate steinene jeg har lagt oppi til dem. Eggene forsvant ganske fort igjen og jeg tror det var pga sandsneilene siden jeg ikke så noen av de andre fiskene i nærheten av eggene og foreldrene var veldig flinke til og passe på eggene.. Spiser sandsneiler egg??? Og hvorfor la de ikke eggene på en stein sånn som det står at de pleier og gjøre??
Har noen andre også erfart at de har lagt eggene i sanden og ikke på en stein??
Kanskje det har noe med erfaring å gjøre? De to første gangene palettene mine la egg, gjorde de det OPPÅ kokosnøtthula og ikke inni, slik de egentlig skal. De hadde nok ikke lest det samme på nettet som meg

Begge gangene ble eggene borte. Tredje gangen fant de ut at det var lurt å legge eggene inni hula - og da klekket de også

Kanskje det er litt av samme greia med dine også? Ikke alltid de oppfører seg slik de "skal" hehe
Hehe, ja kanskje det.. håper de finner utav det etterhvert at det er oppå steinen egga skal være
Det samme skjedde hos meg. De 2-3 første gangene de la egg så var det i groper de lagde i sanden. De to siste gangene har de lagt på stein - og til og med begynt å passe på eggene!! Skal se de blir gode foreldre bare de får holdt på en stund til Sommerfuglciklider er kjent som fisk som trenger litt tid før de lærer seg å passe egg og yngel. Sist passet de eggene i over 2,5 døgn - men tror det var noe galt - eggene klekte i alle fall aldri.
Okey, hehe. får bare vente og se om de tar til fornuft etterhvert=)
Hadde jo vært kjekt med egg og yngel=)
Helt enig Lov å håpe!! Ser hunnen min er rimelig klar igjen, det går med ca 1-2 ukers mellomrom. Sist la deg egg midt i et hvitprikkangrep under varmekur på 32 grader
Såpass ja.. hehe.. mine la egg etter vannskifte sist gang, så håper det trigger dem denne gangen også=)
Nå har det andre paret lagt egg, rett på siden av steinen i en grop i sanden.. Eller de holder på å legge egg akkuratt nå mens jeg skriver dette
Håper det blir noe av denne gangen=)
Svært få, om noen, av biotopene sommerfuglcichlidene lever i, i naturen, inneholder flate steiner.
Det er observert at de ofte lever i grupper over sandbunn, hvorfra par skiller seg ut, og leker utenfor gruppen (eller midt i, avhengig av hannens staus/størrelse), i groper i sanden.

Det spennende er at det er observert at hunnen, etter at eggene er lagt, kan finne på å overlate dem helt til hannen, og selv dra "på vift" og leke med en annen hann. Den etterlatte alenefaren klarer i slike tilfeller helt ut å fylle "morsrollen". Han kan ta seg av eggene. pusse dem stadig for å fjerne soppsporer etc, og også ta seg av yngelen.
Slik atferd kan også obeserveres om man holder arten i gruppe i store kar.

Dette tyder på at det hos denne arten er hannen som har de sterkeste instinkter til å ta seg av egg & yngel. I motsetning til hos de fleste andre cichlider, bør man derfor, hvis et par til stadighet spiser opp egen yngel eller viser redusert yngelomsorg pga interne krangler, ta hunnen ut av karet etter at egg er lagt.
Hannen klarer som regel oppgavene fint alene (med forbehold om reduserte instinkter hos intenst avlede/manipulerte individer).

I noen av oasene på savannene som de også lever i, finnes det både røtter, kvister og planteblader å legge eggene på , så der hender det at disse blir brukt.
Men det mest naturlige for denne cichliden, er å legge eggene i en grop i sanden.
Åh, det visste jeg ikke. Tusen takk for så utfyllende svar Tom C=) Nå har jeg lært noe nytt i dag også
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap