Sommerfuglene spiste eggene sine!!!

Mine sommerfugl ciklider la egg for første gang og i går ettermiddag, 1 døgn etter eggleggingen spiste de eggene sine. Spesielt hannen spiste de, hunnen sto mest i motsatt ende av akvariet imens dette foregikk og hadde en merkelig farge i seg.

Når hun nærmet seg eggene så jaget hannen henne bort og fortsatte å spise eggene til det var tomt.

Hunnen har nå fått tilbake sine normale farger.

De får godt med mat, så det skulle ikke være derfor.

Hvorfor skjer dette?
Det er vanlig at slikt skjer hos førstegangsforeldre blant ciklider. Dette temaet finnes det masser å lese om her på AF hvis du gidder å lese litt, det er skrevet haugevis av innlegg om det.

Jeg søkte på ordene "spiste opp eggene" her og fikk over 200 treff, og du finner det her.
mona o
Det er vanlig at slikt skjer hos førstegangsforeldre blant ciklider. Dette temaet finnes det masser å lese om her på AF hvis du gidder å lese litt, det er skrevet haugevis av innlegg om det. Jeg søkte på ordene "spiste opp eggene" her og fikk over 200 treff, og du finner det [URLBLOCK1].

Ja skønner Mona, takk for lenken.

Når det gjelder sommerfuglciklider så leste jeg forresten på utenlandske sider at man bør velge å kjøpe de som er avlet i europa. Det drives oppdrett i tyskland, nederland og tsjekkia.
Og at man burde unngå å skaffe seg eksemplarer som er avlet i asia da disse er manipulert i farger etc. de er veldig skjøre og ofte sterile. Hm...

Vet ikke hvor mine kommer fra men jeg skal spørre dyrebutikken der jeg kjøpte de hvor de bestiller ifra.

Ihvertfall interessant og noe å ta med seg for andre som ønsker seg disse vakre fiskene.
Vil bare si Mona, at du er så snar å svare og har mange kloke råd og god kunnskap.

Du burde blitt moderator her inne!!!
Om de er fullt utfarga i butikken er det et godt tegn til å holde seg unna, for så godt har de det neppe i et butikkar med massevis av andre fisker. Da lukter det fort asiatisk.
biXen
Om de er fullt utfarga i butikken er det et godt tegn til å holde seg unna, for så godt har de det neppe i et butikkar med massevis av andre fisker. Da lukter det fort asiatisk.

Ja biXen, helt enig med deg i det. Jeg aner ikke hvor mine kommer fra, men jeg skal spørre butikken.

Det jeg husker (har hatt de noen mnd. nå) var at når jeg kjøpte de så var de ikke så fine som jeg husket å hadde sett på bildene i fiskebasen. Etterhvert som de er blitt større og vokst så er de blitt fantastisk fargerike.

Mine kan vel neppe kalles skjøre heller, etter min mening. De har tålt en del. De har blandt annet blitt skylt utover gulvet den gang 86 literen min sprakk. Da sto de som sild i tønne sammen med de andre fiskene i en bøtte i nesten et døgn. De har også vært flyttet på i mellom karene mine uten klimatisering først. De har også fått røde mygglarver og tålt det. Så jeg vet ikke...
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap