A. macmasteri kjønn

Hei

Har 3 A. Macmasteri gående i ett kar, og er ikke helt sikker på kjønnet. Selger prøvde og plukke ut 1 hann og 2 hunner så godt han kunne, men kunne ikke garantere noe.

Grunnen til at jeg er litt i tvil på om jeg har 2 hanner er at den ene største cikliden som er stor og fargerik (må være en hann) jager en av de andre med en gang den kommer nærmere enn 10cm. Kunne dette skjedd om det var snakk om en hunn?

De er såpass store at de snart bør være kjønnsmodne.

Skal ta bilde så snart jeg får tilgang på et skikkelig kamera. Digitalkameraet jeg har duger bare ikke..

MaGunz
... den ene største cikliden som er stor og fargerik (må være en hann) jager en av de andre med en gang den kommer nærmere enn 10cm. Kunne dette skjedd om det var snakk om en hunn?

Ja, ikke-leksklare hunner er ofte ikke velkommen innenfor hannens storrevir.

Men fenomenet med "sneaker males", det at underdaninge hanner kamuflerer seg som hunner, gjør det ofte meget vanskelig å skille kjønn på (ung)fisk som ikke er i lek.

Er det vanlig at en hann tar så mye om 80x40cm i bunnareal som revir? Kan se på karret i profilen min (128l) er en god del planter.
Ja, polygame hanner kan etablere et revir på opptil 3 kvadratmeter !

(Nydelig kar, forresten)
Takk for det! Begynte med akvarium for 3 måneder siden, så sånt er hyggelig å høre

Forstår det slik at du sitter på svært mye erfaring når det gjelder apistoer. Har du noen gode tips for og få disse til å yngle når de er blitt kjønnsmodne?

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap