Apisto, hvor mange i 125 liter?

Nå har jeg famlet i blinde i ett års tid, fylt mitt 125 liters akvarie med alt mellom himmel og jord, og tidvis en salig blandig av for mye og fra alle steder. Nå har jeg imidlertid falt ned på at karet skal bygges rundt en apisto-gruppe. Trifasciata er den jeg sikter meg mot. Hvor mange kan jeg ha? Bør jeg ha kun en hann, eller blir det plass til to grupper? Har ellers lyst til å ha en gruppe med en cory-art, samt noen siamesere og et par ancistruser. Høres dette fornuftig ut, eller er det noe som ikke går i hop her? Blir det plass til en liten stim med noe som kan anbefales?
Grattis! Apistoer er herlige! Jeg har selv en 125 liter med ett par av A. Panduro, og for å være ærlig, så holder det i bunnsjiktet. De er ikke aggressive av seg (vet ikke åssen arten du ønsker er), men ville allikevel ikke hatt ett par til oppi der. Syns faktisk det er nok, og for liten plass til noe annet...

Når det gjelder coryer vet jeg ikke. Mulig du kan ha det hvis fisken din er av den rolige typen og holder seg mest i midtsjiktet.

Eneste erfaring jeg har selv er med palettciklider og c.aeneus, og det gikk LANGT i fra bra!!!

Tror jeg ville kjøpt Apistoen først, og sett "hvor stor plass" de faktisk tar i karet! Og så kommer det jo ann på om du har mye planter, mange huler eller steinformasjoner osv...

Lykke til!
Siamesere har ingenting oppi der å gjøre, de er jo fra asia. Kjør ottoer heller, mye roligere og triveligere

Apistoer er definitivt interessante, og jeg tror ingen kommer til å anbefale deg å ha mer enn dem oppi der, og da ihvertfall ikke et par med apistoer til. Om det til nøds skulle vært noe måtte det vært noen som foretrekker andre eggleggingssteder, men det er likevel territoriekrysninger.

Ville uansett hatt mye beplanting i et sånt kar.
Det er jo veldig sant dette med disse siameserne, synes bare de gjør en utrolig god jobb! Men får vel ofre de for helheten sin skyld. Gjør Ottoene en like god jobb? Har for orden skyld bare tenkt til å ha en art med apistoer, men lurte på om det gikk med to grupper, eksempelvis to hanner og fire hunner. Holder på å rydde karet, og deler ut fisk til venner og kjente om dagen. Nå skal de siste kileflekkrasboraene ut! Rødmunntetra, har det eventuelt noe oppi der og gjøre? Har hatt kakadueciklider tidligere, og de tok ikke veldig mye plass, og oppholdt seg stort sett langt nede! Jeg kommer til å mye planter, har f.eks. to kokoshuler per i dag!
Hvis du skal kjøre rent SørAmerika, så ta den helt ut! Jeg er så glad i siameserne mine, at de har fått bli... Så derfor er det et "selskapskar". De stimer bra, og går godt overens med resten av fisken som er i karet! Så det er bare å velge hva man selv vil!

Når det gjelder biotop, kan det være lurt å lese litt om hva arten liker, og hvordan det er der de opprinnelig kommer fra... Stort sett er det bra med masse planter, og kanskje noen eikeblader. Gjemmesteder er et must, spes hvis du har tenkt til å ha så mange individer! Ikke glem at får du yngel blir det fort mange oppi karet...
Rødmunntetra er i min mening den med best stim, og så holder den seg midt i karet. Når jeg hadde dem var de generelt sett aldri nede langs bunnen og blanda seg inn i hva dvergciklidene holdt på med, og var aldri interessert selv med egglegging på de, når de rota seg tilfeldig bort ble de jaga og brydde seg ikke mer. Kanskje min favorittetra, fine også. Har kobbertetra nå og de er langt mer nysgjerrige og "rotete", men pene å se på.

Jeg synes 6 apistoer er mye der, hver hunn kan ta ganske stort territorie, og det vil da kreve beplantning som er ganske tett for at det ikke skal være konstant klammeri. Vet ikke hvordan det er med akkurat arten du sikter deg inn på da. Andre som vet mer nøyaktig det.

Ottoer gjør en god jobb, de jobber så og si hele tiden, og det går ikke 3 måneder så spiser de vanlig mat og ikke alger, sånn er jo siamesere, blir fort feite og late. Ottoer er alltid flittige, så sant du sørger for at de har nok mat, og kjøper de sunne og ikke roter for mye med vannverdier.

De spiser dog ikke samme algene som siameserne, eller ancistrus. SAE er jo mest kjent for å spise penselalger, men disse er ikke så veldig vanlige å få egentlig. Ottoer spiser bare løse grønnalger og brunalger.
Jeg ville nok helt klart gått for én gruppe apistoer. Nå har ikke jeg hatt trifasciata, kun cacatuoides - men om de er relativt like i temperament og revirbehov så blir det for trangt med så mange fisk.

Jeg har en 240L hvor jeg har to hunner som har sin hule i hver ende av karet. Karet er 120 langt. Revirstørrelsen avhenger litt også av innredning, men jeg har lest at hunnene (av cacatuoides) krever et territorium på minimum 30 cm i omkrets fra tilholdsstedet sitt. Mine ser ut som har oppmot 40cm fra hulen sin, og andre igjen vil nok kunne kreve enda større plass. Hannen pleier stort sett etablere hele bunnarealet som sitt revir, men han godtar at hunner har smårevir innenfor sitt storrevir (så sant hunnene er kjønnsmodne).

Hunnene blir ekstra territorielle ved lek og selv i mitt relativt store kar, så ble den ene hunnen jaget veggimellom når den andre hadde yngel.

Prøv én mann og én, evt. to hunner. Jeg har ikke inntrykk av at disse hannen MÅ ha flere hunner. Som menn flest, de sier ikke nei takk til flere damer på en gang - men jeg tror det går helt fint med kun én. Men hun bør være kjønnsmoden, ellers kan det bli bråk.

Masse gjemmesteder, brutte synslinjer er viktig - og sett gjerne hindringer i passende avstand fra hulene for å hjelpe de til å avgrense territoriet sitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap