Oppstart av ciklide kar
Hei.
Skal hente mitt første akvarium på søndag
Det er på ca 200l og er ett år gammelt. Kunne tenke meg å sette opp karet med Søramerikanske dvergciklider.
Har målt spring vannet til en PH verdi på rundt 6,5 så det skulle passe bra til ciklider uten for mye tilsetning av diverse stoffer.
Har lest en del om akvariehold her på Akvaforum og inne på Nettakvariet.
Har noen spørsmål:
Skal jeg bruke filteret slik det er fra forrige eier for å beholde bakteriekulturen eller bør filteret rengjøres?
Anbefaler dere Biltema sand eller akvarie sand/grus?
Bør karet modnes noen dager med røtter, steiner, huler før plantene settes inn?
Er det greit å sette inn noen Maller etter en uke hvis vannverdiene er ok for så å kjøre karet ytterligere inn ett par uker før en begynner å sette inn litt flere fisk?
Hvilke Søramerikanske Maller, Karpefisker (Tetraer) passer best med Apistogramma ciklider for å få en fiskesammensettning som går fint sammen?
Hvilken butikk i Bergen/Hordaland anbefaler dere til innkjøp av fisk, planter osv.
Ble mye spørsmål dette.
Setter pris på gode råd for å unngå de største nybegynner feilene .
Skal hente mitt første akvarium på søndag
Det er på ca 200l og er ett år gammelt. Kunne tenke meg å sette opp karet med Søramerikanske dvergciklider.
Har målt spring vannet til en PH verdi på rundt 6,5 så det skulle passe bra til ciklider uten for mye tilsetning av diverse stoffer.
Har lest en del om akvariehold her på Akvaforum og inne på Nettakvariet.
Har noen spørsmål:
Skal jeg bruke filteret slik det er fra forrige eier for å beholde bakteriekulturen eller bør filteret rengjøres?
Er det greit å sette inn noen Maller etter en uke hvis vannverdiene er ok for så å kjøre karet ytterligere inn ett par uker før en begynner å sette inn litt flere fisk?
Hvilke Søramerikanske Maller, Karpefisker (Tetraer) passer best med Apistogramma ciklider for å få en fiskesammensettning som går fint sammen?
Hvilken butikk i Bergen/Hordaland anbefaler dere til innkjøp av fisk, planter osv.
Ble mye spørsmål dette.
Setter pris på gode råd for å unngå de største nybegynner feilene .
Postet 19.04.08 kl 00:44
Du skriver at du har målt springvannets pH-verdi til 6,5. Er det rett ut av springen? Vær klar over at pH kan endre seg etter lufting, dvs. etter 24 timer i ei bøtte eller i akvariet. Du bør måle vannet da også, for å være mer sikker på hva vannverdiene er utenfor karet.
Det spørs om filteret som kommer fra forrige eier har vært ute av drift i mer enn 1/2 time (utvendig filter) til 3-4 timer (innvendig filter som blir transportert fuktig). Filterbakteriene dør etter relativt kort tid, og er de døde, bør filteret rengjøres grundig, og du bør vurdere å bytte svamper og virkelig vaske annen filtermasse grundig. Hvis du sier noe om hvilket filter (merke) du overtar, kan du sikkert få bedre/mer hjelp.
Biltemasand er billigere å kjøpe inn enn sand fra akvariebutikk, og den er ikke noe dårligere i kvalitet. Velg den "groveste" typen sandkorn: 0,2-1 mm. Grus reduserer muligheten for å ha gode forhold for en del bunnlevende fisk, feks. pansermaller. Sand gir ingen slik begrensning, så vidt jeg vet, stort sett all fisk kan trives med sandbunn i akvariet. Uansett bør du skylle godt gjennom bunnmaterialet før det has i akvariet, for å fjerne støv og skitt som ellers setter seg på glasset og de tingene du har oppi akvariet de første dagene/ukene. Dette kan være irriterende, det ser ikke fint ut med svarte render på glass og planter.
Vannet i akvariet bør få rett temperatur vha. varmekolben, og så bør sanden ha fått satt seg (ikke for mye støvpartiker i vannet). Utover det behøver du ikke vente før du setter inn planter. De første plantene kan med fordel være hurtigvoksende, og så kan disse byttes ut med "tregere" planter senere. Poenget med hurtigvoksende planter i et nyoppstartet kar, er for å motvirke algeveksten noe.
Etter bare en uke har ikke nitrogensyklusen kommet skikkelig i gang. Det tar minst fire uker. I løpet av de ukene bør du tilføre noe næring til karet, feks. i form av flakfor - i svært små mengder, men fisk anbefales ikke i karet før etter den tid. Dersom du er svært flink til å bytte 30 % vann hver dag, kan du sette inn fisk tidligere, men det er en risikosport, og gjøres i så fall på eget ansvar, og med fiskenes liv og helse som innsats. Setter du inn fisk før nitrogensyklusen er i sviv, bør den være omtalt som "hardfør".
De to siste spørsmålene overlater jeg til andre, da jeg ikke har noen ciklide-erfaring og heller ikke kjenner butikkene i området du spør om.
Lykke til !
Det spørs om filteret som kommer fra forrige eier har vært ute av drift i mer enn 1/2 time (utvendig filter) til 3-4 timer (innvendig filter som blir transportert fuktig). Filterbakteriene dør etter relativt kort tid, og er de døde, bør filteret rengjøres grundig, og du bør vurdere å bytte svamper og virkelig vaske annen filtermasse grundig. Hvis du sier noe om hvilket filter (merke) du overtar, kan du sikkert få bedre/mer hjelp.
Biltemasand er billigere å kjøpe inn enn sand fra akvariebutikk, og den er ikke noe dårligere i kvalitet. Velg den "groveste" typen sandkorn: 0,2-1 mm. Grus reduserer muligheten for å ha gode forhold for en del bunnlevende fisk, feks. pansermaller. Sand gir ingen slik begrensning, så vidt jeg vet, stort sett all fisk kan trives med sandbunn i akvariet. Uansett bør du skylle godt gjennom bunnmaterialet før det has i akvariet, for å fjerne støv og skitt som ellers setter seg på glasset og de tingene du har oppi akvariet de første dagene/ukene. Dette kan være irriterende, det ser ikke fint ut med svarte render på glass og planter.
Vannet i akvariet bør få rett temperatur vha. varmekolben, og så bør sanden ha fått satt seg (ikke for mye støvpartiker i vannet). Utover det behøver du ikke vente før du setter inn planter. De første plantene kan med fordel være hurtigvoksende, og så kan disse byttes ut med "tregere" planter senere. Poenget med hurtigvoksende planter i et nyoppstartet kar, er for å motvirke algeveksten noe.
Etter bare en uke har ikke nitrogensyklusen kommet skikkelig i gang. Det tar minst fire uker. I løpet av de ukene bør du tilføre noe næring til karet, feks. i form av flakfor - i svært små mengder, men fisk anbefales ikke i karet før etter den tid. Dersom du er svært flink til å bytte 30 % vann hver dag, kan du sette inn fisk tidligere, men det er en risikosport, og gjøres i så fall på eget ansvar, og med fiskenes liv og helse som innsats. Setter du inn fisk før nitrogensyklusen er i sviv, bør den være omtalt som "hardfør".
De to siste spørsmålene overlater jeg til andre, da jeg ikke har noen ciklide-erfaring og heller ikke kjenner butikkene i området du spør om.
Lykke til !
Postet 19.04.08 kl 02:10
Om du har ph 6,5 i springen går jeg nesten utifra at du har brønnvann, for det er på grensen på hva vannverket har lov å sende ut:P Grenseverdiene er på 6,5 til 9,5. Slik er det iallefall i Larvik. Ph`en her er på ca 8 springen.
Men om dette stemmer har du meget fra vann for dvergciklider, men du burde ogs¨å sjekke Kh.
Når det gjelder maller og tetraer så går det meste sammen med apistoene. Finn deg feks en tetra art du liker, samt en cory art og evt l-maller. post de her, så er det lettere å hjelpe deg. For finnes en del arter hehe.
Men om dette stemmer har du meget fra vann for dvergciklider, men du burde ogs¨å sjekke Kh.
Når det gjelder maller og tetraer så går det meste sammen med apistoene. Finn deg feks en tetra art du liker, samt en cory art og evt l-maller. post de her, så er det lettere å hjelpe deg. For finnes en del arter hehe.
Postet 19.04.08 kl 07:11
Endret: 19.04.08 kl 07:14
RacyHei. Skal hente mitt første akvarium på søndag :-) Det er på ca 200l og er ett år gammelt. Kunne tenke meg å sette opp karet med Søramerikanske dvergciklider. Har målt spring vannet til en PH verdi på rundt 6,5 så det skulle passe bra til ciklider uten for mye tilsetning av diverse stoffer. Har lest en del om akvariehold her på Akvaforum og inne på Nettakvariet. Har noen spørsmål: Skal jeg bruke filteret slik det er fra forrige eier for å beholde bakteriekulturen eller bør filteret rengjøres? Anbefaler dere Biltema sand eller akvarie sand/grus? Bør karet modnes noen dager med røtter, steiner, huler før plantene settes inn? Er det greit å sette inn noen Maller etter en uke hvis vannverdiene er ok for så å kjøre karet ytterligere inn ett par uker før en begynner å sette inn litt flere fisk? Hvilke Søramerikanske Maller, Karpefisker (Tetraer) passer best med Apistogramma ciklider for å få en fiskesammensettning som går fint sammen? Hvilken butikk i Bergen/Hordaland anbefaler dere til innkjøp av fisk, planter osv. Ble mye spørsmål dette. Setter pris på gode råd for å unngå de største nybegynner feilene .
For det første, som nevnt tidligere, så dør bakteriene i pumpa veldig fort hvis de ikke får oksygen. Så bakteriekulturen er nok ikke i pumpa lenger. Men klart at du kan bruke samme pumpe fordet.
Nå finnes det bakterier å få kjøpt i dyrebutikker for å gi karet en "jumpstart" slik at du slipper å vente så lenge med å ha fisk i. Disse kan du få kjøpt både som en svamp som skal puttes inn i filtret til pumpa og fjernes etter en mnd. og i pulverform som blandes ut i vann og has i akvarievannet.
Jeg vet at mange er imot denne metoden - men den funker. Disse bakteriene formerer seg veldig fort når de først kommer igang.
Du bør definitivt velge sand. Spesielt med tanke på ciklidene som siler sand igjennom gjellene på søken etter mat, samt at de ofte lager en grop i sanda og flytter wigglerene dit når eggene er klekket. Så styr unna grus, så slipper du å angre i ettertid slik mange gjør. Om du velger blåsesand fra biltema eller sand kjøpt i dyrebutikk er et pris spørsmål. Sanda på biltema koster 59,-for en 25 kg. sekk. Kjempebillig!
Et godt råd når du har hatt sanda i akvariet og skal fylle opp vann er å legge en litt stor tallerken oppå sanda og la vannet renne på denne istedet for rett på sanda. Da slipper du at så mye sand virvles opp og vannet blir klart mye tidligere.
Godt med røtter gir en fin PH for ciklidene, pent og effektivt. Og du kan gjerne bruke lunkent springvann når du fyller opp karet. Jada - mange er imot det også, men det gjør ingenting.
Da kan du - etter min mening gjerne ha i en malle eller to med en gang. Mange er imot dette også, men det driter jeg i
Så kan du kjøpe deg en nitritt dråpetest og teste vannet for nitritt etter ca 3 dager. Bytt ut 1/3 av vannet ca hver 3 dag og test vannet for nitritt hver 3 dag også, før du tar nytt vannbytte.
Så kan du forsiktig ha i litt mere fisk, ikke mye. Men et par med ciklider vil da gå fint. Men fortsett med testing og vannbytte. Poenget er å ikke belaste pumpen FOR raskt. Og slik kan du fortsette, ta målinger - vannbytte og ikke for mye fisk i akvariet for raskt.
Planter kan du ha i karet med en gang.
Nå vet jeg at jeg vil få mange "på nakken", men mine erfaringer tilsier at dette går helt fint. Bare du er nøye med å teste og bytte litt vann så går det så bra så. Forutsetningen er jo selvfølgelig at du kjøper en bakteriekultur og har i ved oppstart.
Dette avhenger alt etter hvor tålmodig eller utålmoding en er. Hvis du er av den utålmodige typen som meg, så betaler du gjerne en hundrings for bakterier slik at du kommer i gang.
Postet 19.04.08 kl 09:56
Postet 19.04.08 kl 10:24
2neliseNå finnes det bakterier å få kjøpt i dyrebutikker for å gi karet en "jumpstart" slik at du slipper å vente så lenge med å ha fisk i. Disse kan du få kjøpt både som en svamp som skal puttes inn i filtret til pumpa og fjernes etter en mnd. og i pulverform som blandes ut i vann og has i akvarievannet. Jeg vet at mange er imot denne metoden - men den funker. Disse bakteriene formerer seg veldig fort når de først kommer igang. (...) Dette avhenger alt etter hvor tålmodig eller utålmoding en er. Hvis du er av den utålmodige typen som meg, så betaler du gjerne en hundrings for bakterier slik at du kommer i gang.
...Jeg vil ikke i utgangspunktet anbefale noen og kjøre opp et kar for første gang med bakterier, ganske enkelt fordi man ikke vet hvordan vannverdier etc. skal være så man må gjette en del...Også må man jo huske på at dette skal være en levende kultur av bakterier, som trenger mat daglig, og hvordan de kan få det og ha en utløpsdato flere år i fremtiden er langt forbi moderne forskning...
...Men når det er sagt så har jeg hatt en viss forbedring med [URL=http://www.aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=163&sok=ja&produktid=1189&HKatID=]JBL sitt produkt[/URL], så dersom man allerede har bestemt seg så vil jeg i så fall anbefale at man går for denne...Dessuten koster den 25 kroner, så da er det ikke store tapet...
...Jeg vil anbefale at man leker litt med "fiskeløs innkjøring" når man føler seg litt trygg på hva testene faktisk sier, for dette er den kjappeste innkjøringen jeg kan komme på...Men den også krever at du holder et øye på ting, og at du tester vannet mer enn bare etter vannskiftet...(Og dersom du skal ha spesielle verdier så sjekker du vannet ditt før vannskiftet også, for å se om du har store svingninger i verdiene)
Postet 19.04.08 kl 10:31
Takker
Takker så mye for alle gode svar.
Ja det stemmer at vannet kommer fra borrehull.
Skal kjøpe meg en ny vannverditester slik at jeg også får målt alle de andre vannverdiene.
Skjønner det er viktig å følge med verdiene ukene etter oppstart og ellers ta en test jevnlig. Da med tanke på den skumle nitritten
Så i morgen er det av gårde for å hente akvariet og på mandag blir det nok en tur på Biltema for å handle sandkorn
Kommer til å bruke tid på å sette opp akvariet for å få den rette innredningen og vannverdiene i karet, så fiskene jeg evt. velger må nok vente en del uker.
Ja det stemmer at vannet kommer fra borrehull.
Skal kjøpe meg en ny vannverditester slik at jeg også får målt alle de andre vannverdiene.
Skjønner det er viktig å følge med verdiene ukene etter oppstart og ellers ta en test jevnlig. Da med tanke på den skumle nitritten
Så i morgen er det av gårde for å hente akvariet og på mandag blir det nok en tur på Biltema for å handle sandkorn
Kommer til å bruke tid på å sette opp akvariet for å få den rette innredningen og vannverdiene i karet, så fiskene jeg evt. velger må nok vente en del uker.
Postet 19.04.08 kl 22:24
Sand
Hei.
Vil bare si meg helt enig med deg i fremgangsmåten din her. Gjør en slik du sier er det ingen problem. Men husk for all del vanntesting og vannbytte, der har jeg ikke vært flink nok og har defor slitt masse med nitraten siste tiden, men nå er alt i orden. Det jeg nå har kommet frem til er at jeg skal bytte til sand, har grus nå i begge akvariene. Syns det ser penere ut med sand og nå har jeg da lest meg frem til at bla.annet ciklider gjerne vil ha sand.
Vil bare si meg helt enig med deg i fremgangsmåten din her. Gjør en slik du sier er det ingen problem. Men husk for all del vanntesting og vannbytte, der har jeg ikke vært flink nok og har defor slitt masse med nitraten siste tiden, men nå er alt i orden. Det jeg nå har kommet frem til er at jeg skal bytte til sand, har grus nå i begge akvariene. Syns det ser penere ut med sand og nå har jeg da lest meg frem til at bla.annet ciklider gjerne vil ha sand.
Postet 05.05.08 kl 21:41
[QUOTE=2nelise
Et godt råd når du har hatt sanda i akvariet og skal fylle opp vann er å legge en litt stor tallerken oppå sanda og la vannet renne på denne istedet for rett på sanda. Da slipper du at så mye sand virvles opp og vannet blir klart mye tidligere.
Jeg bruker å dekke bunnen med bæreposer, da virvler du ikke opp noe fra sanda. *De flyter selvsagt opp, men sørg bare for at de ligger så tett at ikke vannet treffer sanden. Sist jeg satte opp akvarium var vannet helt klart med en gang.
Jeg bruker å dekke bunnen med bæreposer, da virvler du ikke opp noe fra sanda. *De flyter selvsagt opp, men sørg bare for at de ligger så tett at ikke vannet treffer sanden. Sist jeg satte opp akvarium var vannet helt klart med en gang.
Postet 05.05.08 kl 22:34
Postet 05.05.08 kl 22:44
Klart vann
et tips for å slippe oppvirvling av sand og slik når en fyller i vann er å sette en jerngryte(eller noe annet tungt) på bunnen av karet og helle vannet oppi den.
Da har du tilnærmet helt klart vann uten mye arbeid.
Da har du tilnærmet helt klart vann uten mye arbeid.
Postet 11.05.08 kl 15:19
Akvariet er oppe å går
Hei.
Ja da er akvariet oppe å går Har latt det stå og godgjøre seg noen dager med planter før jeg gikk til innkjøp av noen fine Coridoras Sterbai. Etter ca en ny uke med fine vannverdier ble det kjøpt inn noen Scalarer. Har mål vannverdier og byttet vann regelmessig og det ser ut til å gå fint.
Er det en type Ciklider som går fint sammen med Scalarer?
Er ikke lett å oppdrive kokosnøtter her i Bergen. Noen som vet hvor i Bergen en kan få tak i disse?
Har lagt inn akvariet mitt på min "Profil"
Ja da er akvariet oppe å går Har latt det stå og godgjøre seg noen dager med planter før jeg gikk til innkjøp av noen fine Coridoras Sterbai. Etter ca en ny uke med fine vannverdier ble det kjøpt inn noen Scalarer. Har mål vannverdier og byttet vann regelmessig og det ser ut til å gå fint.
Er det en type Ciklider som går fint sammen med Scalarer?
Er ikke lett å oppdrive kokosnøtter her i Bergen. Noen som vet hvor i Bergen en kan få tak i disse?
Har lagt inn akvariet mitt på min "Profil"
Postet 12.05.08 kl 22:15