Ciklider i bergen

Jeg kjøpte noen sneglehus-lekende ciklider på Galleriet i Bergen. Husker ikke hva slags det er, men de er ganske små, grå med blått skimmer på siden når de er fornøyd og jævlig hissige.

Trodde jeg kjøpte ett par, men begge viste seg å være hanner og den største plaget livet av den minste. Så jeg kjøpte en til, men den er også en hann! Nå er gamle-fisken forvist til et hjørne under et blad. (Det er to sneglehus i akvariet, men det ene er visst ikke attraktiv eiendom.) Så for at ny-fisken ikke skal ta livet av gamle-fisken må jeg enten kjøpe et akvarie til eller skaffe noen damer. Eventuellt levere ny-fisken tilbake, men gamle-fisken ser ganske skral ut, så da risikerer jeg å ende opp med ingen fisk.

Er det noen som har slike damer jeg kan kjøpe her i Bergen?

Ragnhild
Er det Lamprologus ocellatus du kar kjøpt deg?

Når du har rett id på fisken ville jeg lagt inn en ønskes-kjøpt annonse i rubrikkannonsene her.

Og så ville jeg definitivt latt de få fler enn to sneglehus å velge mellom!

Hvor stort akvarie har du? Er de to hannene så hissige på hverandre allerede nå blir det sikkert bare mye værre om du skaffer de en dame å rivalisere over, så jeg ville nok ikke forsøkt med meg to hanner og en hunn...

Hjalp de på butikken deg med å plukke ut et par? Hvis de mente du fikk en av hvert kjønn og du endte opp med to hanner skal det ikke være noe problem å få byttet den ene i en hunn.

Hadde jeg vært deg ville jeg levert den ene hannen tilbake til butikken. Gjør du ikke det ender du gjerne opp med bare en fisk uansett. Hvis de ikke klarer å plukke ut en av hvert kjønn til deg ville jeg vurdert å levere begge tilbake og satset på en fisk som er lettere å kjønnsbestemme.

Hvis jeg skal anbefale en liten sneglehusleker er det definitivt neolamprologus multifasciatus

Etter min erfaring en mye mindre hissig fisk som fungerer godt i både liten og større gruppe.

Jepp, det er lamprologus ocellatus
Akvariet er lite, 20 liter, men de sa at det ville gå fint. Dessverre ser jeg på sidene her at de må ha minimum 60 liter. Jeg får ta den nye fisken tilbake til butikken og se om den gamle klarer seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap