Klekking av sommerfugl ciklide egg..

Hva trenger jeg av utstyr hvis jeg vil ta ut eggene til sommerfugl ciklidene for å prøve å få klekket dem???
Alle råd og tips mottas med stor takk=)
Da trenger du en liten beholder med akvarievann hvor eggene legges, samt tilføre metylenblått eller bruke kongler fra or(2-4 stykker). I tillegg må du tilføre luft i beholderen ved hjelp av en luftpumpe.
Dette må til for at eggene ikke skal mugne, foreldrene hindrer dette ved å ta eggene i munne og pusse dem og så spytte dem ut igjen.
Hmmm, okey, da må jeg nok få tak i metylenblått i morgen. Det selger de vel på apoteket??
Hvordag ser or kongler ut???
Er ikke sikkert du får tak i metylenblått på apoteket , uten først å gå innom en veterinær først for å få resept. Men er jo bare å ta seg en tur og høre.

Når det gjelder or, så har disse både kongler og rakler, og konglene kan på en måte ligne på på druer på en stilk
Okey.. Men det skader jo ikke å ta e tur og høre med dem på apoteket=)

Okey, men da får jeg rett og slett gå ut på oppdagelsesferd i morgen for å se om jeg kan finne noen or kongler=) Hadde jo vært kjelt om jeg klarte å få eggene til og klekke
Ofte finner du or i nærheten av vann, dette er en av grunnen til av vi bruker orekongler, da disse inneholder anti muggstoffer:P.

Men husk at det både skal være kongler og rakler på treet:P
Okeym da får jeg gå ned til vannet og kikke etter or tre=)
Tusen hjertelig takk for svar=)

Noe annet jeg burde vite så er det bare til og skrive.. (feks hva jeg skal fore dem med når de klekker, rengjøring osv)
Når det gjelder for, så trenger yngelen ikke det de 3-4 første dagene. Grunnet at de har en plommesekk som skal fortæres. Etter dette ville jeg matet med mikroorm(noen som selger slike oppstartskulturer her på af), og når de hadde fått det i noen dager godt over til nyklekket artemia.

her kan du lese litt om hvordan du lager et artemiaklekkeri

Og egg for klekking får du kjøpt i akvarieforetningen.
Artemia egg og klekkeri har jeg allerede så det er null problem..
Kan jeg fore dem med infusier(hvis det skrivs sånn)??
Forer kampfisk yngelen med infusier når de er helt små + jeg bruker også JBL sin fluid artemia dråper før jeg går over til nyklekkede artemia=)

Regner med at sommerfugl ciklide yngelen er like liten eller mindre enn kampfisk yngelen, så det burde vel gå ann og fore de likt??
du får metylenblått reseptfritt på apoteket ja gjorde det hvertfall for et par år siden:p
Monica Pettersen
du får metylenblått reseptfritt på apoteket ja :) gjorde det hvertfall for et par år siden:p

Det har vistnok blitt innstramninger på dette stoffet, men jeg skal ikke si 100% at det ikke går.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap