Tyggende pseudotropheus lombardoi ?

La merke til at ene hunnen ikke har tatt til seg noe mat de siste 2-3 dagene, og ble derfor stående å observere litt på denne.
Den gaper ikke innimellom slik de bruker å gjøre, og det ser ut som den puster mer intenst med gjellene.
Det kan også se ut som den har en slags tyggende bevegelse på munnen iblant.
Er dette en hun med egg, og isåfall, hva bør jeg gjøre?

Takker for alle kommentarer her

Så jeg hadde lagt denne under ciklider, og ikke Malawi der den hører hjemme, moderator kan flytte denne
Kan nok høres ut som om den har egg i munnen. Har den fått en dobbelthake og?
Var nettopp å sjekket, ser litt oppblåst ut under kjeven ja
Da er den nok "gravid". Det sies at de fleste mbunas går gravide i ca 3 uker før yngelen er klar for å spyttes ut. Noen trenger lengre tid. Hvis ikke den gravide hunnen blir jagd alt for mye, så pleier jeg og la den gå i tanken til ca tre uker. Etter dette så pleier jeg og tømme yngelen ut av munnen på den. Jeg holder for gjellene slik at munnen åpner seg og yngelen svømmer ut.

Yngelen har jeg i fødekasse i ca en uke før jeg hiver den i en yngeltank.
Har ikke mistet mange yngel med denne metoden. Skulle du være så uheldig og tømme hunnen på et tidspunkt hvor yngelen ikke er helt kvitt eggsekken så går det som regel greit. Har selv tømt en hunn en uke før tiden og all yngelen overlevde.
Takker og bukker for svar og tips!
Det spørs jo hva du vil selv også; Ta vare på mest mulig yngel eller bare la de ordne seg selv.
Vil du ta vare på de så kan du gjøre som Ray beskriver,
eller du kan flytte den tyggende hua over i et eget kar. Der kan hun gå noen dager etter at hun har sluppet yngelen. Fordelen med dette er at du får fòret henne litt ekstra etter "svangerskapet" og du beholder yngelen. Ulempen er at hun kan bli jaget en del når hun blir satt tilbake.
Er det ikke så nøye med yngelen så kan hun bare få slippe yngelen i storkaret. Har du masse gjemmesteder som steinrøys av småstein og f.eks vallisneria så kan du allikevel berge en god del yngel.
Det er artig å se yngelen når de begynner å "menge seg"
med de voksne
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Bergheim
Reklame for plussmedlemskap