Hjelp til i.d av kjønn på a.cacatuoides

Jeg har kjøpt to unge Apistogramma cacatuoides, og lurer på om noen med god kjennskap til fisken kan identifisere kjønnet på disse. Min synsing sier meg at det er to hunner, men vil ikke kjøpe inn en hann på grunnlag av synsing, så jeg håper noen kan kjønnsbestemme de på litt mer vitenskapelig grunnlag

Bildene er noen uker gamle, (har pc-problemer så jeg får ikke lagt inn nyere bilder nå), men fiskene ser temmelig like ut enda. Fiskene er ikke søsken.

De er heller ikke særlig gode venner, holder seg for det meste i hver sin ende av akvariet, og den med mest farger ser ut til å være den dominante.

Regner vel med at fisken på bilde 2. er en hunn, den jeg stusser litt på er den på bilde 1.

P.S Jeg har flere bilder av fiskene jeg kan legge inn om det behøves.
Jeg mener at fisken på bilde 1 også er en hunn fordi:

- Ingen markert forlengede finnestråler i ryggfinnen.
- Halefinnen er ikke trukket ut i to spisser
- Markerte sorte tegninger på forsiden av brystfinnene
Takker for kjapt og informativt svar, Liz

Fiskene er jo unge enda, så litt av grunnen til at jeg har vært i tvil er at jeg kanskje tenkte ryggfinnen og halefinnen ikke har rukket å vokse så mye at utseendet skiller seg fra en hunn. Men de burde nok ha begynt å vokse noe, i alle fall, så jeg er enig med deg.

Når det gjelder markerte sorte tegninger på forsiden av brystfinnene var dette et kjempegodt tips! Har vært inne i fiskebasen og kikket, og ser at hannene har helt lyse brystfinner, mens hunnenes, som du sier, er sorte på forsiden.

Da er det vel bare å legge ut en annonse og håpe at noen ønsker å bytte den ene hunnen jeg har i en hann...
Jeg mener at det er en god sjanse for at fisken på bilde 1 er en ung han. Nå har jeg ikke hatt dvergciklider siden 2002, men jeg mener å huske at hunner ikke har farge på halen i det hele tatt.

Skulle det være to hunner så er jo det et lite problem, bare å skaffe en han det
Ok? Da er jeg forvirret igjen

Håper dere som vet fortsetter diskusjonen til jeg får et definitivt svar.

De er som sagt unge. Fisk 1 har hatt fargene som sees på bildet siden jeg fikk den for ca 2 mnd. siden. Den har ikke fått mer farge i løpet av den tiden.
Finnene har heller ikke vokst på de ca 2 mnd. jeg har hatt den, men selve fisken har vokst litt. Fiskene er ca like store, ca 3cm + utenhalefinne, og jeg synes ikke de har vokst noe særlig i det siste...

Jeg tar en tur med google her jeg - like mye for egen del som for din del . jeg har nemlig fire cacatuoides ungfisk selv, så dette synes jeg er interessant å lære mest mulig om. (Forrige svar ble for øvrig gitt ut fra arts-informasjonen i Mergus Ciklideatlas bind 1)

Tror for øvrig at det er mulighet for at fisken på bilde to kan være en ung hanne - vanskelig å bedømme ut fra bildet. Unge hanner/ "undercover"-hanner kan ikle seg en hoe-liknende fargedrakt for å f.eks unngå bråk fra andre hanner - da vil også det helt svarte området på ventralfinnene kunne etterliknes - men på hannene er det gjerne ikke helt svart, bare mørkt, liksom (dårlig forklart, beklager). Se forresten på bildene i den ene linken under.

http://www.forum.apistogramma.com:
With line-bred aquarium strain fish, like the cacatuoides that you have, there is some difficulty in sexing. Usually an easily sexed fish, these fish have been produced via the selection of optimumly colored females as the broodstock focal point. Simply put, the females that carry the most red w/black reticulated markings on the unpaired fins, almost to the point of resembling a male. In turn, they produce fry that are similarly colored and can be quite difficult to sex until they become adults.
However, there are a few things to look at. The ventral fin of the female usually has a black anterior edging, the red/black markings are usually lighter in the female and the females "base" color is a little lighter with, perhaps darker black markings on the body.
Of course, the easiest way is when the female goes into her yellow breeding coloration.

http://www.aquaticquotient.com/forum/showthread.php?t=30921

MALE
1) Caudal (tail) fin is lyrate in mature specimens.
2) Dorsal (top) fin of males have long membranes, typically from the
2nd to 8th spines.
3) Size is bigger then female

FEMALE
1) Caudal fin is round or just slightly truncate
2) Dorsal fin tips are short
3) When ready/during breeding, female is yellow in colour.
4) Ventral fin is black especially during breeding.
5) Size is smaller then males.
Dette var strålende, Liz! Mye bra info her. Jeg har også kikket litt rundt forbi etter info, men når det kommer til stykket og man sitter og kikker på egne fisk er det til stor hjelp å få andres meninger også.

Når du skriver: "Tror for øvrig at det er mulighet for at fisken på bilde to kan være en ung hanne " -mener du da fisken på bilde to? Det betyr i tilfelle at du tror fisken på bilde 2 kan være en ung hann, mens Geir Kristiansen tror fisken på bilde 1 kan være en ung hann?

Har kikket mer på fiskene mine, og de har identisk form på finnene, forresten. Fisk en er bittelitt større og kraftigere, men denne er også sjefen i matfatet og spiser en del mer enn den andre.

Her er noen flere bilder, bilde 1 av fisk 1, bilde 2 og 3 av fisk 2. Dessverre ikke av særlig god kvalitet.
Det er litt sånn at jo mer jeg kikker på bildene jo mer i tvil blir jeg :Þ
Jeg tør i alle fall ikke gruble mer på disse bildene i dag, for nå har jeg begynt litt sånn "Hmm... kanskje det ikke er cacatuoides i det hele tatt?" og sånn *ler*. Da er det på tide å gi seg

Håper at Tom C dumper innom denne tråden på et eller annet tidspunkt og kommer med sin mening. Fortsett gjerne å ta bilder og post dem - gjerne med fisken i forskjellige vinkler og sinnsstemninger.
Nå er ikke jeg Tom C ,men jeg har samme art her hjemme.
Her har hunnene spredt farge på halen,men det er kun på hannene at fargen dominerer hele halen.
(jeg mener det er to hunner slik fargen er nå)
Og ikke hjelper det stort at jeg ser på de heller.

Søren, kan dere ikke heller etterspørre de naturlige variantene, i stedet for disse ekstrem-avlede unaturlige variantene ! Det er ikke bare fargene som endres ved slik avl, som Liz var inne på; kjønnskjennetegnene endres jo også.

Men jeg følger vel stort sett Liz' vurderinger:

Med utgangspunkt i innlegg 1, kan jeg bare tillegge følgende:
Bilde 1 viser en fisk som har to bitte små forlengede finnestråler øverst og nederst i halefinnen, men som ellers viser alle de klassiske feminine tegnene.
De forlengede finnestrålene i halen består av en enkelt finnestråle, mens det hos hannene vanligvis er forlengelse av finnestråler D4 og D5 øverst, og V4 og V5 nederst. Til og med mine viltfangede hunner kan av og til vise slike enkle finnestråleforlengelser. Alt tyder på at bilde 1 er en hunn.

Bilde 2 er ikke lett, men kroppsformen er maskulin. Jeg forstørret derfor den delen av bildet som viste halefinnen, og markerte formen på denne (slik jeg så den etter å ha økt kontrast m.m.).

Se vedlagte bilde.

Denne halen kan jeg ikke etter beste skjønn forstå kan tilhøre annet enn en hann. Men med disse oppdrettsvariantene kan man vel aldri egentlig vite.....

Så får vi se da, hvordan de ser ut, når turnips legger ut bilder av dem om en stund, når de har vokst litt mer.....

Tom C
Denne halen kan jeg ikke etter beste skjønn forstå kan tilhøre annet enn en hann. Men med disse oppdrettsvariantene kan man vel aldri egentlig vite..... Så får vi se da, hvordan de ser ut, når turnips legger ut bilder av dem om en stund, når de har vokst litt mer.....

I innlegg #7, bilde to og tre. Her er det ganske tydelig sort markering på fremre kant av ventralfinnen. Kan "sneaker-males" gjøre en så tydelig etterlikning? For meg så ser det bildet ut som en soleklar hunn, men hva er det man sier - det er de kunnskapsløse som er mest bombesikre?

(Forøvrig; viltformen av denne fisken ja. Sukk... Det hadde vært noe det.)
Takker for alle innspill så langt!

Jeg skal sørge for å oppdatere med nye bilder.

Fiskene endte jeg opp med helt uten at det var planlagt, som takk for noen planter jeg ga bort. Jeg fikk de to siste oppdretter hadde igjen av et kull, og hun mente det var to hunner. Siden disse altså så ut som to hunner byttet jeg den ene i det som skulle være en ung hann, som er fisken på bilde nr. 2.

Har, -og har hatt en del forskjellige Apistoer opp igjennom, (men aldri før kakaduer), og magefølelsen sier at jeg fortsatt har to hunner. Noe av grunnen til denne magefølelsen er nok også observasjoner av adferden til fiskene. De ser ut til å mislike hverandre, og fisk 2 oppfører seg underdanig i forhold til fisk 1. Fisk 1 jager fisk 2, men med måte, 5-10 cm om gangen, og det er ikke slossing eller napping involvert.

Vekstmessig (størrelse, form, finner, farge) minner de også mer om andre hunn-apistoer jeg har hatt, enn om hanner.

Men, men , jeg får smøre meg med tålmodighet og vente og se...

Joakim
.... Her er det ganske tydelig sort markering på fremre kant av ventralfinnen. Kan "sneaker-males" gjøre en så tydelig etterlikning

Unge hanner kan vise sort på fremre kant av ventralfinnene nesten hele oppveksten før de farger skikkelig ut, og som nedenstående bilde viser: til og med viltfangede, voksne hanner kan vise dette sorte ( om enn ikke i samme omfang som hunner). Denne hannen fanget vi i Rio Nanay i 2005:

[External Image]

turnips
.... Noe av grunnen til denne magefølelsen er nok også observasjoner av adferden til fiskene. De ser ut til å mislike hverandre, og fisk 2 oppfører seg underdanig i forhold til fisk 1

Det rare er at fisken på bilde 2 viser tydelig maskulin form på halen, men i en alder der de utvikler slik haleform, pleier de også å ha utviklet et tydelig mønster i halefinnen. Dette siste mangler den jo helt ! Kanskje noen har tatt et par biter av halen, slik at den ser ut til å ha lyreform ?
At en hunn ikke tolererer en eventuell hann som hun ikke finner aksekptabel, trenger ikke være så rart. Men i utgangspunktet er jeg enig med deg, man skulle utifra atferden tro det var samme kjønn.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap