Sommerfuglcikliden skifter farge!

Vi har 5 sommerfuglciklider (3 hun og 2 han) i en 200l.
Disse har dannet to par, hvor den tredje hunnen blir jaget bort av de andre når hun nærmer seg deres territorium. Det rare er at hun de siste dagene har skiftet farge!! Først ble hun blek, og nå har hun fått mørk grå flekker der hun før var lys. Det svarte på fisken er nesten helt borte. Blant annet en mørk stripe som går langs hele fisken. Se bilder. Det første er sånn som hun var før, og det andre slik hun er nå. Er det noen som har vært borte i dette før? Tenkte å kjøpe en han til, sånn at ikke hun blir ensom. Men går det bra å ha tre hanner sammen? Sånn som det er nu har de liksom halve akvariet hver.... Eller skal vi flytte hun sammen med en ny han i et annet akvarie?
Synes kanskje det kan bli litt mye med tre par i en 200 liter, men med mye avskjerming med røtter og planter så kan det muligens gå. Tror likevel dette ikke er det idèelle siden det lett blir stress når de går i lek og sommerfugler er ikke glad i stress.

Når det gjelder de mørke partiene så har jeg opplevd det ved to anledninger. Første gang på en sommerfuglciklide som døde i løpet av kort tid. Den andre gangen på en regnbueciklide hvor det forsvant av seg selv etterhvert.

Har ikke funnet noen forklaring på fenomenet annet enn at det er noen teorier på at det kan ha med at fiskene går i for høy temperatur (kan stemme på regnbuen min) eller at det skyldes annet stress (kan stemme på sommerfuglen min). Har derfor ikke annet råd enn at du får sørge for best mulige leveforhold for fisken og se om det går over.
Det er normalt at disse "skifter" farge, om de blir stresset, er i lek osv. Men det er bare at fargene blir sterke eller blasse alt etter humøret til fisken.

Den siste hunnen blir nok plaga en del og etter min erfaring bør hun flyttes, for ellers kan hun dø av mistrivsel.

Hun vil heller ikke ha noen beskyttelse av en hann som de andre to har.

Dette er på langt nær noe vitenskapelig fakta, men siden jeg selv har hatt disse fiskene så har jeg opplevd og erfart dette.
Siste oppdatering: Vi kjøpte en han til, og det er så pass med skiferheller pluss to kunstige fjell som ciklidene er veldig glade i, så det burde være plass til 3 par. Følger nøye med, for å se det an, og foreløpig går det veldig bra. =)
Det rare/forunderlige som har skjedd her nu, er at den hunnen som skiftet farge har nå fått innpass hos en av de "gamle" hannene... Så "kona" hans er blitt sviktet... Så hun som skiftet farge har nesten blitt som før igjen. Dette er vi sikre på siden vi følger så mye med, og det skjer gradvis. Den nye hannen har funnet seg en egen skiferhelle, så nå gjenstår det å se om han klarer å sjarmere hun som ble sviktet....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap