Kakadueciklide
Postet 22.06.08 kl 11:00
Postet 22.06.08 kl 14:59
At hunnen begynner å bli gul, betyr, som "sølvpil" nevner, at hun forbereder seg på å legge egg, eventuelt at hun allerede har lagt dem. Eggene vil hun vanligvis legge i en hule, under en rot, eller for eksempel inne i hodeskallen du har i karet ditt.
Jeg tok en titt på opplysninger du har lagt ut om akvariet ditt.
Sammensetningen av fisker du har i karet ditt gir dessverre liten sjanse for at eventuell yngel hos kakaduecichliden din vil vokse opp…….
Dersom du har lyst til å få yngel på dvergcichlidene dine, som vokser opp, anbefaler jeg å vurdere følgende:
At du har 3 praktbotia sammen er fint, det liker de. Men dette er en fisk som blir stor, er aktiv, og krever masse plass. I profilen i fiskebasen ser du at det er oppgitt at minimumsstørrelsen på et akvarium disse vil kunne trives i, er 250 liter, det er betydelig større enn de 64 literne du nå har.
Praktbotiaene vil også prøve på, og ofte lykkes i, å spise opp eventuell dvergcichlideyngel eller -egg. Aktivitetsnivået deres, og atferden, vil dessuten kunne stresse dvergcichlidene dine så mye når de passer på yngelen, at de gir opp, og heller velger å spise opp egg/yngel selv, i stedet for at andre skal sikre seg disse verdifulle proteinene.
Som du ser av profilen i fiskebasen, vil gibbicepsen din bli kjempestor etter hvert. Skal den ha det fint, ser du at anbefalt minimumsstørrelse på et passende kar er 500 liter. Den vil også ofte passe dårlig sammen med dvergcichlider, av samme grunn som praktbotiaene.
Neontetra kommer fra vann der næringsinnholdet, og derved mattilgangen, ofte er veldig liten. Disse er derfor tilpasset et liv der det å skaffe seg en aldri så liten matbit kan være forskjellen på overlevelse eller døden. Instinktene deres vil gjøre at de betrakter dvergcichlideyngel som meget verdifull mat, og de vil ofte konstant prøve å få tak i dem, selv om dvergcichlidene passer på. Av egen erfaring vet jeg at de veldig ofte lykkes i å få tak i yngel.
Du oppgir en temperatur på 28 grader i karet ditt. Dette er noe høyt, og en konstant temperatur på dette nivået vil på sikt kunne forkorte levetiden noe for enkelte av fiskene dine. Skal du prøve å få opp yngel av dvergcichlider, vil en slik temperatur dessuten føre til, for de fleste arters vedkommende, at avkommet blir 100% hanner.
Lykke til!
Postet 22.06.08 kl 15:08
Tusen takk for svar! Praktbotiane har eg faktisk tenkt og selle.. men gibbisepsen og neontetraene vil eg beholde, men temperaturen har eg fått ned, så den ligger på rundt 25 - 26. Men tror du at hvis eg klarer og finne ciklide yngelen og fange dem og har den oppi en sånn fødeboks at det går bra? Har VELDIG lyst på de ynglene og prøve og opprette dem skjønner du..
Postet 22.06.08 kl 18:45
Flere har prøvd dette. Det går ofte ikke så bra. Yngelspisende fisk i karet, også foreldrene, vil ofte både lukte og/eller se yngelen likevel, og vil prøve å få tak i dem ved å suge dem ut av fødeboksen. Om de ikke får tak i dem, vil yngelen ofte dø likevel. Det er jo også en risiko for nyklekket yngel knyttet til det å bli fanget, og sikkert også ved det å være uten mor de 3 første kritiske ukene.
Yngel som vokser opp uten mors bistand vil ofte vokse mye senere enn ellers, og derved få en dårlig start på livet.
Gleden ved å oppdrette fisk er for meg knyttet til blant annet det å se mor ”stolt” lede yngelflokken sin rundt i karet og til matkilder, å se henne forsvare dem mot overkommelige trusler, å se hannen forsvare det ytre revir eller hjelpe mor med ungeflokken (det siste er avhengig av art om han tillates dette av mor), å se mor virvle opp slam på bunnen med bryst-, buk- og analfinnene slik at yngelflokken kan finne mikro-organismer å spise der, å ”se” mors mange typer auditive (lyd), olifaktoriske (lukt) og visuelle ( som kan sees) signaler til yngelen om å legge seg ned på bunnen, å følge etter henne, å ikke følge etter henne, å gjemme seg, å spise, å lete etter mat på egenhånd, osv., å se mor samle opp yngel på avveie med munnen for så å spytte dem ut igjen midt i flokken i tryggere omgivelser, og å se mor lage en liten grop i sanden på bunnen for så å samle yngelflokken der for å gå til ro for natten.
Ikke noe av dette vil du oppleve om du oppdretter dem ”kunstig”, og med nåværende fiskesammensetning tviler jeg egentlig på at yngelen vil bli særlig eldre enn eggstadiet.
Mange mener dessuten at yngel som vokser opp uten foreldres omsorg, vil bli dårlige foreldre selv, dersom de vokser opp. Dette er det, meg bekjent, aldri framlagt beviser for, men man kan derved heller ikke utelukke at det er en aldri så liten sammenheng.
Med en art som det tilbys så mange av på markedet, vil jeg derfor ikke anse dette som verdt strevet å prøve.
Ønsker du å gi dvergcichlidene dine de beste forhold du kan tilby (fortjener de ikke det da?), og selv å oppleve spennende og lærerike oppdretts-øyeblikk, ville jeg tatt ut neontetraene, gibbicepsen og praktbotiaene, erstattet grusen på bunnen med fin sand, satt inn noen smykketetra (Nannostomus sp.) som ”target fish” og noen flere røtter med hulrom under.
Lykke til uansett !
Yngel som vokser opp uten mors bistand vil ofte vokse mye senere enn ellers, og derved få en dårlig start på livet.
Gleden ved å oppdrette fisk er for meg knyttet til blant annet det å se mor ”stolt” lede yngelflokken sin rundt i karet og til matkilder, å se henne forsvare dem mot overkommelige trusler, å se hannen forsvare det ytre revir eller hjelpe mor med ungeflokken (det siste er avhengig av art om han tillates dette av mor), å se mor virvle opp slam på bunnen med bryst-, buk- og analfinnene slik at yngelflokken kan finne mikro-organismer å spise der, å ”se” mors mange typer auditive (lyd), olifaktoriske (lukt) og visuelle ( som kan sees) signaler til yngelen om å legge seg ned på bunnen, å følge etter henne, å ikke følge etter henne, å gjemme seg, å spise, å lete etter mat på egenhånd, osv., å se mor samle opp yngel på avveie med munnen for så å spytte dem ut igjen midt i flokken i tryggere omgivelser, og å se mor lage en liten grop i sanden på bunnen for så å samle yngelflokken der for å gå til ro for natten.
Ikke noe av dette vil du oppleve om du oppdretter dem ”kunstig”, og med nåværende fiskesammensetning tviler jeg egentlig på at yngelen vil bli særlig eldre enn eggstadiet.
Mange mener dessuten at yngel som vokser opp uten foreldres omsorg, vil bli dårlige foreldre selv, dersom de vokser opp. Dette er det, meg bekjent, aldri framlagt beviser for, men man kan derved heller ikke utelukke at det er en aldri så liten sammenheng.
Med en art som det tilbys så mange av på markedet, vil jeg derfor ikke anse dette som verdt strevet å prøve.
Ønsker du å gi dvergcichlidene dine de beste forhold du kan tilby (fortjener de ikke det da?), og selv å oppleve spennende og lærerike oppdretts-øyeblikk, ville jeg tatt ut neontetraene, gibbicepsen og praktbotiaene, erstattet grusen på bunnen med fin sand, satt inn noen smykketetra (Nannostomus sp.) som ”target fish” og noen flere røtter med hulrom under.
Lykke til uansett !
Postet 24.06.08 kl 13:36
ok. Men altså, praktbotiene har eg selt, men eg klarer ikke og fange de... =(
Gibbisepsen vil ikke folk gi mer enn 50 kr,- for, og eg kjøpte den for 129 kr,-.
Grusen er eg litt skeptisk, for den har eg nettopp lagt oppi..
har en annen MYE bedre rot nå.
neontetraene vil eg ha..
Men eg har en bitteliten ancistrus oppi her og, som eg ikke har registrert.
Setter pris på svar, vil jo ha de ynglene og oppdrette de..
Gibbisepsen vil ikke folk gi mer enn 50 kr,- for, og eg kjøpte den for 129 kr,-.
neontetraene vil eg ha..
Postet 25.06.08 kl 14:25
ok. Men altså, praktbotiene har eg selt, men eg klarer ikke og fange de... =(
neontetraene vil eg ha..
Men hvilke fisker kan eg ha oppi karet da?
neontetraene vil eg ha..
Men hvilke fisker kan eg ha oppi karet da?
Postet 25.06.08 kl 14:26
Endret: 25.06.08 kl 14:28