Agressiv sommerfuglciklide han

Jeg har et par sommerfuglciklider som tidligere har gått bra sammen, og nylig har lagt egg (tre dager siden).
Eggene ble selvfølgelig spist opp, men etter dette har hannen blitt med og mer agressiv mot huncikliden. han jager henne rundt i akvariet hele tiden, også når det er foringstid, og jeg mener nå at hun er litt mindre fargesterk enn det hun var for noen dager siden.

jeg begynner å bekymre meg litt for henne, og lurer på om dette er en del av lek eller om hun har blitt mobbeoffer?

Hannen har også en knekk på halen (se bilde) som han hadde da jeg kjøpte han, har dette noe å si for ham? har sett at han ført har ristet litt så tatt "salto" i vannet, er dette normalt?

tusen takk for svar på alle mine rare spørsmål
Når det gjelder dette med at hannen jager hua, så er det rimelig normalt oppførsel. Hua har sikkert spist en del av egga også blir hannen frustrert.

Denne oppførselen har jeg sett på mine røde kurvciklider, Boliviansk sommerfugl og på vanlig sommerfuglciklide. Bare du har nok av hjemmeplasser, store planter etc så er det ikke noe å bekymre seg for, da hua da har et sted å trekke seg vekk ved behov.
Det er ikke uvanlig at dvergciklide-hanner blir aggressive mot hunnen etter en mislykket eggleggings-seanse. Det virker som han "skylder på henne" for at det gikk galt, han vil formere seg - men så er hunnen ikke klar...
Hun greier jo ikke legge egg igjen med en gang, og dette irriterer hannen. Han håper selvsagt en rognstinn, eggleggingsvillig hunn vil nærme seg området hans, og derfor er han ikke videre interessert i (på sitt område) å ha en rogn-tom hunn som ikke vil leke. Han vil ha henne vekk, og ha inn en mere attraktiv dame istedet

Denne krangelen går over etterhvert, og når hunnen begynner å bli eggstinn igjen er de gjerne gode venner som bare det
Men hold øye med dem i denne perioden, det hender at hannen går ekstra hardt til verks... det varierer hvor sur han egentlig blir over at eggene er borte.
tusen takk for svar dere, ble litt lettet nå
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap