Ny og frelst på apistogramma

Hei!

Har gjennom tider hatt alt fra paletter til sjokolademaller, men aldri har jeg noen sinne prøvd meg på apistogramma'er. Har fra før 3 sverddrager, 4 neontetraer, 2 små eplesnegler og 4 corydoras. Trenger en ciklide som er fredlig da dette akvariet bruker til litt rolig fisk på rommet mitt.

Hvilke apistogramma'er har dere da å anbefale? Og ser forresten at de lever i harem, går det greit om jeg bare har 1 hann og 1 hunn? Hadde vært greit med yngel på dem også. =)

Legger de egg på en flat stein eller i huler? Hvis i huler, hvor hen da?

Ha en fin dag alle sammen!
Jeg har hatt de meste av dvergciklider men aldrig hatt apisto, så kjøpte meg et par av apisto kakadue...dette er en rimelig enkel art å begynne med i følge dem som kan mere om disse. De leker i huler, eks kokosnøtt huler.

Denne arten fungerer med kunn en hann og en hunn.

Men ingen apistogrammaer er stille og rolig om det skulle bli lek, da vil de andre fiskene få merke det. Men kommer nan på hvor stort kar du har?

Kan også være problem med å ha cory med dem, da de er kjent for å angripe øynene til coryer og nappe dem ut.

Men er garantert at det er mange her inne som kan mye mere om apistoer enn det jeg kan.
Og da var disse nydelige fiskene i hus. Kjøpte en hann og en hunn av kakadueciklide "yellow tail". Har de sammen med cory, neontetra, sverddrageyngel og eplesnegler. Og de er som en drøm: pene, fra sør-amerika, ciklider og samtidig er dem så utrolig fredlige! De ser ikke engang på sverddragene. Perfekt fisk!

Men hvordan trigger man til lek på disse vidunderifskene da?
Jeg gjorde ikke noe spesielt for å få lek på mine kakaduer. Når de fant hverandre var det plutselig egg der Eggene klekket, men yngelen forsvant. Usikker på om kakaduene spiste de selv eller om andre fisk spiste de.

De er svært fredelige - når de ikke leker. Jeg har mine i en 110 liter, på den tiden sammen med corydoras. Coryene måtte jeg flytte i all hast når det ble egg, ellers ville de antageligvis dødd av julingen de fikk. Som Tom sier, kan kakaduene gå etter øynene på coryen og nappe de ut. Ikke spesielt koselig. Håper du har en backup løsning til coryene dine om kakaduene begynner å leke.

De legger egg i huler, så et par kokosnøtthuler blir de nok glad for Mulig vannbytter med litt kaldere vann slik at tempen synker, samt god fóring en periode hjelper også.
Min erfaring med kakaduer er at de legger egg om de har et sted å gjøre det som de føler er trygt. Mine har lagt egg både i kokosnøtthule, blomsterpotte og i mellom to sverdplanteblader. Men det som stort sett anbefales er f.eks. en kokosnøtthule med en liten inngang; liten nok til at kun hunnen kommer inn. Den må ikke være så stor at eplesneglene kommer inn, for det vil de prøve på - garantert. Og det er ikke så lett for kakaduene og jage bort en eplesnegle; mine har prøvd; og klarte faktisk og velte en, men ikke så mye mer enn det.

Apistogramma ønsker seg helst noe surt vann, mens sverddrager helst vil på andre siden av skalaen. Det blir nok vanskelig å finne vann som passer til begge? Hvilke vannverdier har du i karet ditt nå? (ph/gh)

Sånn umiddelbart ser jeg noen utfordringer i forhold til å få evt. yngel til å vokse opp. Både Corydoras og eplesnegler er glad i egg. Neontetra er kjent for å være noen røvere når det gjelder små yngel; selv om fire ikke er så mange så kan de være noe innpåslitne.

Som Tom sier, så er det også litt sjansespill å ha de sammen med Cory. De kakaduene jeg har hatt er fredelige som lam, helt til de har egg/yngel; da er det bare å ligge unna. Mine blir veldig hissige når de har yngel, og jager alt som kommer i nærheten. Det er da en stor fordel for de andre fiskene om du ikke har alt for lite kar; hvor stort akvarium har du de i?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap