Ciklider og mygglarve
Postet 27.07.08 kl 00:48
Postet 27.07.08 kl 00:56
Postet 27.07.08 kl 00:58
Postet 27.07.08 kl 01:01
Endret: 27.07.08 kl 01:02
Postet 27.07.08 kl 01:08
saffenleste ett sted for lenge siden at røde mygglarver er meget fy til ciklider... akkurat korfor er det kanskje andre som kan svare mye bedre på enn meg...
Et godt råd er at du la være å svare når du ikke VET, ikke spre sånne løse rykter og usanne påstander. Det som er så dumt, er at hundre og femti mennesker kan lese det du skrev der, og så fortsetter de på sin side igjen å spre dette videre. Og dermed har man det gående. Hundre og femti nye mennesker som skriver samme tullet, "jeg har hørt at ciklider ikke skal ha mygglarver...." Skjønner du hvor håpløst det er?
Det er jo bare tull, det som skrives her.
Ciklider er en enorm slekt med fisker, de fleste stammer fra to kontinenter; Sør-Amerika og Afrika. De aller fleste elsker mygglarver, og det er også en del av deres naturlige føde i det fri. Å påstå at ciklider generelt ikke skal ha røde mygglarver fordi de ikke tåler det, blir som å påstå at hvert eneste menneske i Europe er allergisk mot bjørkepollen....
Det er enkelte afrikanskje ciklider fra de store innsjøene i Afrika, som f.eks. Tropheus, som ikke skal ha røde mygglarver. Det er ikke disse fiskene folk flest har i selskapskar akkurat...
Det er også hevdet at EN art blant de hundrevis av sør-amerikanske dvergciklidene, den som heter Sommerfuglciklide, er ømtålig for røde mygglarver. Det er ikke noe som er vitenskaplig bevist, og mange akvarister har gitt sine Sommerfuglciklider dette fôret i årevis uten problemer.
Det som er så irriterende er at ingen leser skikkelig den informasjonen som finnes. Så ender man opp med en slik idiotisk påstand som at INGEN ciklider liksom skal tåle det. Fra nesten ingenting, så er det plutselig forvandlet seg til at ingen ciklider tåler eller skal ha mygglarver.....
IMSnoen sier at de kan spise mygglarver. andre ikk... spm mitt er. kan de el ikke?
Les svaret ovenfor, gjerne flere ganger.
Har du noen ciklider, og hvilke?
Postet 27.07.08 kl 01:09
Endret: 27.07.08 kl 01:18
Postet 27.07.08 kl 03:33
Postet 27.07.08 kl 03:34
Postet 27.07.08 kl 08:10
Endret: 27.07.08 kl 08:14
Postet 27.07.08 kl 09:43
Endret: 27.07.08 kl 09:54
Postet 27.07.08 kl 16:11
Postet 27.07.08 kl 16:36
Kjell BegbyNär det gäller Malawi/tanganyika samt Viktoria skall man absolut inte mata med röda mygglarver.Men du kan mata med Vita och svarta mygglarver. Det kan du läsa i BTN böckerna om malawi och tanganyika samt i Ciklidboken. mvh Kjell
takk kjell da er no vi enige da iallefall ja. da var jeg ikke spesiellt på jorde da og sendte ut feile rykter.
Postet 27.07.08 kl 19:34
no mona o har jeg gjort leksen min og siterer for deg slik at du ikke sier at jeg sprer rundt med feilaktig informasjon slik at det er 150 mennesker som leser dette og fører dette videre til sine sider også videre også videre.....
dette er fra btn tanganyika ciklider
sitat:
Det finnes mange typer frossent for å kjøpe i dyrebutikker.Ikke alle er og anbefale for cikilder (heller ikke for andre fisk).Røde mygglarver er et v de mest populære frossenfor-typene,men er ikke bra og bør ikke gis til fisker.Disse larvene finnes i mudder som kan inneholde kjemikalier og miljøgifter som kan være giftige for fisker,særlig malawi- og tangnyikaciklider. Røde mygglarver finnes også stort sett i surt vann,og siden mesteparten av larven er vann,blir dette tatt inn av fisken.Tanganyikaciklider lever i alkaliskvann ,og foring med rødemygg larver fører lett til bukvannsott.Det samme gjelder hvite og svarte mygglarver fra surt vann.I tillegg fremkaller røde mygglarver allergireaksjon hos de fleste som kommer i kontakt med dem. sitat slutt.
og det står nesten identisk i btn malawi cikilde boken.
slik MONA O no har jeg begrunnet mitt svar som jeg tidligere har skrevet her om at røde mygglarver er fy mat til ciklider og da nok ALLE ciklider om de kommer fra afrika eller sør amerika.
så no sprer jeg ikke feile rykter fornøyd da??
så kanskje DU kan sjekke din informasjon til en evt neste gang,slik at ikke du sender ut feil informasjon til alle som har ciklider og det er malawi/tanganyika eller viktoria ciklider.
dette er fra btn tanganyika ciklider
sitat:
Det finnes mange typer frossent for å kjøpe i dyrebutikker.Ikke alle er og anbefale for cikilder (heller ikke for andre fisk).Røde mygglarver er et v de mest populære frossenfor-typene,men er ikke bra og bør ikke gis til fisker.Disse larvene finnes i mudder som kan inneholde kjemikalier og miljøgifter som kan være giftige for fisker,særlig malawi- og tangnyikaciklider. Røde mygglarver finnes også stort sett i surt vann,og siden mesteparten av larven er vann,blir dette tatt inn av fisken.Tanganyikaciklider lever i alkaliskvann ,og foring med rødemygg larver fører lett til bukvannsott.Det samme gjelder hvite og svarte mygglarver fra surt vann.I tillegg fremkaller røde mygglarver allergireaksjon hos de fleste som kommer i kontakt med dem. sitat slutt.
og det står nesten identisk i btn malawi cikilde boken.
slik MONA O no har jeg begrunnet mitt svar som jeg tidligere har skrevet her om at røde mygglarver er fy mat til ciklider og da nok ALLE ciklider om de kommer fra afrika eller sør amerika.
så no sprer jeg ikke feile rykter fornøyd da??
så kanskje DU kan sjekke din informasjon til en evt neste gang,slik at ikke du sender ut feil informasjon til alle som har ciklider og det er malawi/tanganyika eller viktoria ciklider.
Postet 27.07.08 kl 19:59
Endret: 27.07.08 kl 20:01
saffentakk kjell da er no vi enige da iallefall ja. da var jeg ikke spesiellt på jorde da og sendte ut feile rykter.
Det er selvsagt mange i Europa som er allergisk mot bjørkepollen, men det betyr ikke at det er riktig å si at alle er det. Skal man komme med en påstand, så må man i det minste begrunne den.
Kjell B: gjelder dette alle artene i de nevnte sjøene? Vet du hva som gjør at de røde mygglarvene ikke skal brukes til slik fisk?
Postet 27.07.08 kl 20:00
Joakim[QUOTE=saffen] takk kjell da er no vi enige da iallefall ja. da var jeg ikke spesiellt på jorde da og sendte ut feile rykter.
Det er selvsagt mange i Europa som er allergisk mot bjørkepollen, men det betyr ikke at det er riktig å si at alle er det. Skal man komme med en påstand, så må man i det minste begrunne den.
Kjell B: gjelder dette alle artene i de nevnte sjøene? Vet du hva som gjør at de røde mygglarvene ikke skal brukes til slik fisk?
joakim jeg har kommet med begrunnelsen. men det har du vel også da no sett...
Postet 27.07.08 kl 20:03
Postet 27.07.08 kl 20:08
saffenså no sprer jeg ikke feile rykter fornøyd da?? så kanskje DU kan sjekke din informasjon til en evt neste gang,slik at ikke du sender ut feil informasjon til alle som har ciklider og det er malawi/tanganyika eller viktoria ciklider.
Nå må du ikke bli så veldig defensiv, bare fordi du møter kritikk. Greit nok å argumentere for sitt synspunkt, men det er ingen grunn å ta så på vei.
I sitatet ditt står det også at dette gjelder hvite og sorte mygglarver, og ikke bare røde - det var interessant.
Du må huske på at det finnes ciklider som ikke kommer fra disse innsjøene i Afrika. Jeg har dvergciklider fra Sør-Amerika i karet mitt. Konklusjonen din om at "...som jeg tidligere har skrevet her om at røde mygglarver er fy mat til ciklider og da nok ALLE ciklider om de kommer fra afrika eller sør amerika" blir feil. På bakgrunn av sitatet ditt kan vi komme frem til at mygglarver ikke bør gis til ciklider fra Malawi/Tanganyika/Victoria. Om det som står i den boka stemmer.
EDIT: Omformulering første avsnitt.
Postet 27.07.08 kl 20:08
Endret: 27.07.08 kl 20:10
Postet 27.07.08 kl 20:12
AsleMm... Jeg har aldri hørt eller lest om at røde mygglarver skal være skadelig for SA ciklider jeg da.. ( se bort fra SF-ciklide) Jeg personlig stiller meg og tvilende til setningen: [I]Røde mygglarver er et v de mest populære frossenfor-typene,men er ikke bra og bør ikke gis til fisker[/I]. Mvh Asle
dette var noe som sto i btn bøkene som jeg har. så mer enn det kan ikke jeg si om det iallefall
Postet 27.07.08 kl 20:14