Merkelig oppførsel hos min sommerfuglciklide.
jeg kjøpte meg en sommerfuglciklide hos en dyreforhandler i går. De hadde bare en igjen, så jeg tok den de hadde. Hun er noen mnd. gammel, men man kan tydelig se at det er en hunn.
I går svømte hun rundt på bunnen av akvariet og utforsket det hele. Idag ligger hun for det meste stille i ett av hjørnene oppe i vannkanten. Hun snapper ikke etter luft, og puster ikke mer eller mindre enn normalt. Hun var heller ikke interessert i fryste daphnier.
Hun går alene sammen med en kampfisk hunn, som ikke har vist noe tegn på agressivitet. Kampfiskhunnen spiser som bare det.
Kan dette komme av at sommerfuglen mistrives fordi hun er "alene"?
har også hørt at man kan ha tetraer sammen med ciklider som fungerer som ett slags trygghetstegn/faresignal...
Hva kan jeg gjøre?
I går svømte hun rundt på bunnen av akvariet og utforsket det hele. Idag ligger hun for det meste stille i ett av hjørnene oppe i vannkanten. Hun snapper ikke etter luft, og puster ikke mer eller mindre enn normalt. Hun var heller ikke interessert i fryste daphnier.
Hun går alene sammen med en kampfisk hunn, som ikke har vist noe tegn på agressivitet. Kampfiskhunnen spiser som bare det.
Kan dette komme av at sommerfuglen mistrives fordi hun er "alene"?
har også hørt at man kan ha tetraer sammen med ciklider som fungerer som ett slags trygghetstegn/faresignal...
Hva kan jeg gjøre?
Postet 30.07.08 kl 15:44
Første jeg ville gjort var å sjekke vannverdiene, for disse små ciklidene er desverre meget ømfintlige angående dette. Og da eventuelt tatt et vannbytte.
Ellers hadde det jo ikke skada med å satt inn en hann + noen tetraer, for dette er det noe alle dvergciklider stort sett setter stor pris på og føler seg tryggere. Men om dette fungerer når du har en kampfisk vet jeg ikke, da jeg aldrig har hatt det.
Ellers hadde det jo ikke skada med å satt inn en hann + noen tetraer, for dette er det noe alle dvergciklider stort sett setter stor pris på og føler seg tryggere. Men om dette fungerer når du har en kampfisk vet jeg ikke, da jeg aldrig har hatt det.
Postet 30.07.08 kl 16:09
vannverdier:
5 mg/l NO3
0 mg/l NO2
4°d GH
3°d KH
7,2 PH
Slik jeg ser det nå etter vannprøven er det PH som kan være synderen.
Sommerfuglciklider skal ha mellom 5.0 til 6.5
Hva skal jeg gjøre? Må jeg skynte meg til en butikk og få tak i PH- middel? Vannskifte hjelper ikke, for jeg skifta ut 3-4 vann dagen før jeg fikk sommerfuglen.
Hvor ille er dette?
5 mg/l NO3
0 mg/l NO2
4°d GH
3°d KH
7,2 PH
Slik jeg ser det nå etter vannprøven er det PH som kan være synderen.
Sommerfuglciklider skal ha mellom 5.0 til 6.5
Hva skal jeg gjøre? Må jeg skynte meg til en butikk og få tak i PH- middel? Vannskifte hjelper ikke, for jeg skifta ut 3-4 vann dagen før jeg fikk sommerfuglen.
Hvor ille er dette?
Postet 30.07.08 kl 16:28
Endret: 30.07.08 kl 16:43
Postet 30.07.08 kl 23:27
Postet 31.07.08 kl 02:19
Min samboer hadde ikke fått med seg at den enslige vi hadde lå for døden, så når hun kom hjem i går kveld/natt hadde hun med seg 4 nye sommerfugler.
Da hadde jeg allerede justert Phen i vannet. Og jeg kunne ikke la meg knekke fordi jeg evt. gjorde en feil (som jeg har lært), eller fordi fisken døde pga. de årsaker du nevnte.
Men de fire sommerfuglene jeg har ser ut til å ha det ganske bra, de spiser godt og roter masse i sanden. Noe den første ikke viste noe som helst interesse i.
Da hadde jeg allerede justert Phen i vannet. Og jeg kunne ikke la meg knekke fordi jeg evt. gjorde en feil (som jeg har lært), eller fordi fisken døde pga. de årsaker du nevnte.
Men de fire sommerfuglene jeg har ser ut til å ha det ganske bra, de spiser godt og roter masse i sanden. Noe den første ikke viste noe som helst interesse i.
Postet 31.07.08 kl 12:03