Sommerfugelciklider og trivsel

Jeg har kjøpt meg 2 sommerfugelciklider for noen dager siden. Den ene av disse svømmer rundt roter i sanden (hanne) og er mye framme, den andre derimot gjemmer seg inne i plantene og kommer skjeldent ut av hjemmestedet sitt. Men når den prøver og komme ut kan det virke som den andre skremmer den inn igjen i sitt skjulested. Kan det være to hanner jeg har fått? Eller er det bare slik de er?
Hvor stort er karet ditt? Mulig at du har to hanner, men det kan også skyldes at den ene ikke er helt i form eller at du har fått deg en liten kranglefant. Fisk har individuelle forskjeller så det er ikke alltid alle oppfører seg likedan.

Selv har jeg holdt to hanner over lengre tid uten store problemer, men som sagt de er forskjellige. Muligens driver de bare å venner seg til sitt nye kar og er litt kranglete av den grunn.

Du får gi de litt tid til å roe seg ned. Så håper jeg du har såpass stort kar og godt med gjemmesteder, slik at den underlegne har mulighet for å stikke seg bort.
70l, jeg lurer også på om jeg har to hanner selv også. Har prøvd å ta bilder av dem men desverre får bare bilde av 1, når den andre kommer på banen blir det munnhuggeri. Men i dag har den andre vært mer framme alikevell. Jeg har heldivis masse planter, så der er den andre trygg.Men passer på slik at den får i seg mat.
Begge bodde inne i plante skogen når de kom.
Da får du bare være litt tålmodig og se om det roer seg etterhvert. Om du ikke har lyst på yngel så vil jeg tro at du kan holde de to hannene i et 70 liter hvor det ikke er noen hunn å krangle om. De vil nok lage seg hvert sitt lille revir og slappe mer av etterhvert.

Skulle du ha lyst på yngel så får du vente å se om du virkelig har to hanner og så eventult bytte eller selge den ene hannen.

Du får komme med oppdateringer om hvordan det går. Lykke til i alle fall
Jeg skal holde deg oppdatert, er glad for å høre at dette er mulig. Det kan virke som at de har delt akvariet i to. Jeg var veldig begymret for at akvariet skulle være for lite og at den som bor i plantene ikke skulle få i seg nok for, men nå ser jeg at den spiset så da får jeg bare vente og se
Da har den andre begynt å vise seg når det er mat, men blir veldig hakket på av den andre.
Den til høyre mener jeg må være en hann, men den til venstre er det verre med. På dette bildet synes jeg den ser ut som en hunn faktisk, men enkelte underlegne hanner kan "kamuflere" seg som hunner slik at de ikke blir så utsatt for mobbing.

Om du greier å ta et bedre bilde så kan du prøve å legge ut en ny tråd under identifikasjon og se om det er noen som greier å finne ut av det. Jeg greide å plukke to hanner selv så jeg er ikke å stole på

Om mobbingen fortsetter like intens så får du vurdere å bytte den ut uansett. Oppførselen tyder egentlig på at det må være en hann, men det er ikke godt å si. Mulig kjemien ikke stemmer, rett og slett.
Har stått å sett på fisker på Zoo butikken i dag, for å se forskjell på hanner og hunner. Jeg skal prøve og knipse et bedre bilde, men det er ikke lett
Det kan så absolutt virke som at kjemien ikke er helt på topp her, jeg fikk sikkert med meg den kona han har skilt seg fra.
He, he, mulig det er årsaken, ja
Prøvde å forstørre det litt opp og redigere litt. Synes fremdeles det ser ut som en hunn.
Har prøvd å blåse opp bilde litt mer
Hvor lenge har du hatt de? Da jeg skaffet sommerfuglciklider så fikk jeg en av hvert kjønn. Hannen var sur de første par dagene og jaget hunnen. Her er det viktig å ha godt med gjemmesteder, huler etc. slik at hun kan gjemme seg. Det gikk seg til etterhvert og de ble venner og hang i sammen hele tiden. Imidlertid så observerte jeg at han ble sur igjen hvis det kom nye fisker i karet og hevnet seg på hunnen ved å ikke tolerere henne. Dette varte da ca en dag og så ble han blid igjen. De ble så gode venner at de gikk i lek tilslutt, men endte opp med å spise eggene.
Det siste bildet er såpass tydelig at jeg bestemt mener det må være en hunn. Som 2nelise sier så får du bare gi den nok gjemmesteder og være tålmodig å håpe at de etterhvert finner tonen.
Nå ser det jammen ut til at de begynner å bli litt venner, har hatt de i 9 dager i dag. Det har også stått tett inntill hverandre i dag, uten munnhugg. Har 10 neontetrar og en malle sammen med disse, så jeg vil tro at det går bra
Ikke kjærlighet ved første blikk kanskje, men det høres da ut som om de endelig har funnet ut at den andre ikke er så verst

Gode nyheter dette. Lykke til!
kjærlighet begynner med krangel
Går det bra med de fortsatt? Jeg må le litt, med mine sommerfugler så hadde de, spesielt hannen slik artig personlighet. Ble sur og furtet, hehe..
Hunnen har begynt å vise seg litt mer og det må være et bra tegn, så da er det bare og vente til de blir bedre kjent med hverandre. Men hun virker utrolig sky, er ikke så glad i at vi ser på henne. Jeg tror så gjerne at disse fisken kan ha litt av en morsom personlighet, det virker litt slik.
Et trist funn i akvariet i dag, hunnen lå død på bunnen av akvariet. For to dager siden begynte hun å oppføre seg veldig rart, hun svømte apatisk rundt og lå i toppen av akvariet. Etter grundig øyesyn så det ut til at hun hadde fått sopp på oversiden av det ene øyet og en kul på ene siden av buken. Denne kulen så ut til og ha en påvirkning på halefinnen hennes også. Vi satte i gang føstehjelp for dette, men som sakt hun klarte seg desverre ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap