Tips?

Jeg har til nå hatt juwel rio 125, men skal nå oppgradere til juwel rio 400, og trenger tips til fisk

Har dere noen forslag? har tenkt litt på discus, Malawi cicklider, eller sør amerikanske

Vet at Discus trenger mye "omsorg" med mye vannbytte, og veldige bra vannverdier, men kunne tenkt meg å prøve dette

Har selv hatt malawi, og synes disse fiskene også er utrolige fine

Sør amerikanske har jeg ikke prøvd enno, noe som vekker min oppmerksomhet, de er også veldige fine, så står litt i stampe no xD

Jeg har også tenkt på om jeg vil ha planter eller sten akvarium, sett mange fine planteakvarium ( som dere vet passer ikke det til malawi)

Har dere noen gode tips til flotte fisker? =D

Kanskje jeg skal komme Kjell B i forkjøpet og foreslå Viktoria-ciklider?
De står på min ønskeliste. Utrolig flotte farger også på de, og planter kan godt brukes
Shiramor
Kanskje jeg skal komme Kjell B i forkjøpet og foreslå Viktoria-ciklider? De står på min ønskeliste. Utrolig flotte farger også på de, og planter kan godt brukes ;-)

Ja nu var du före mig

Det finns en mycket vacker art som heter Pseudocrenilabrus multicolor victoriae som är mycket vacker.

Gillar de blå läpparna och den knall gula färgen samt att den är mycket fredlig.

Så här lever de ett citat hämtat från Linken ovan

Lever oftast i träsk och mindre strömmande vattendrag, gärna i skydd av vegetation som hänger ut från strandbanken. I större sjöar hittas den oftast i flodmynningar och områden med växtlighet, som till exempel Ceratophyllum och Utricularia.

Mvh Kjell
Min mening : Discus er flott å se på, men kjedelig i lengden. Sør-amerikansk er flott det også, men etter min smak blir det for lite aktivitet i tanken.
Malawi derimot er aktive og artige, og du får enkelt tak i et utall varianter.
Du får også tak i ulike planter som får være i fred, som crinum variantene feks.

Har aldri hatt discus, men sør-amerikansk har jeg hatt forskjellige oppsett av.

Nå har jeg en 325 liter med 20 malawi oppi, bruker marine-glo og life-glo2 lysrør. Disse rørene kombinert med lys sand gir karet et kjempefint tropisk, nesten litt saltvannsaktig utseende.

Smak og behag det der med biotop og fisk
Kanske skulle lägga till det att i ett 125 liters akvarium är det begränsat med arter från Malawi som skulle trivas där i vuxen storlek.

mvh Kjell
Kanskje tenk litt på hva slags behov du har? Et flott plantekar med stimfisk er jo ganske beroligende og vakkert, et malle-kar med røtter er ganske "mystisk" og har fin 3D- (dybde-) effekt, mens ciklider som malawi og viktoria er fargerike og gir en del fart og spenning
takk for alle svar! =D og til deg kjell B, Det karet jeg har o skal vekk, og jeg skal ha 400 liter som sagt, fikk opplyst når jeg var uvitende akvarist, om at malawi trivdes oppi 125 av dyrebutikken.. vet d er alt for lite nå,

Men disse viktoria cicklidene var kjempe fine! må si jeg ikke har sett så mye på de, men det er garantert noe å tenke på!=)

Mange gode svar her inne=) har dere noen spesiell favoritt fisk? en spesiell?
men kan malawi og viktoria være i samme kar?:S
Svårt det med favoriter men an av de är dessa Haplochromis sp. "ruby green"

[External Image]

Mina är inte så fina ännu som du ser men klicka på linken så kan du se hur de kommer att se ut.

Mvh Kjell
Speedeey!
men kan malawi og viktoria være i samme kar?:S

Det kan man bara man vet lite om de olika arterna.
man kan inte blanda hur som helst precis som man inte kan blanda malawiciklider hur som helst de bör passa ihopa.

Men det kan man ju fråga om så det löser sig helt säkert.

Mvh Kjell
Speedeey!
takk for alle svar! =D og til deg kjell B, Det karet jeg har o skal vekk, og jeg skal ha 400 liter som sagt, fikk opplyst når jeg var uvitende akvarist, om at malawi trivdes oppi 125 av dyrebutikken.. vet d er alt for lite nå, Men disse viktoria cicklidene var kjempe fine! må si jeg ikke har sett så mye på de, men det er garantert noe å tenke på!=) Mange gode svar her inne=) har dere noen spesiell favoritt fisk? en spesiell? :)

I ett 400 liters akvarium så öppnar sig många möjligheter för dig

Det är trist att man får rent av dåliga råd i butiker när det gäller malawi där saknas det många gånger kunskap.Vissa butiker har ju bra kunskap oxå och det märker man snart.

Har du tittat på Kristins tråd?

Det är en bra tråd med många bra knep och trix som Shiramor har gjort.
Titta igen om den.

Mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap