Hva kan jeg ha sammen med ciklider?
Postet 10.08.08 kl 20:56
Hva slags ciklider tenkte du på da?
Det finnes jo hundrevis av ciklidearter. Det er også viktig å vite hvor stort akvariumet vil være, antall liter. Det sier du ingenting om.
Med "en stor algespiser" så antar jeg du mener en Ancistrus eller en L-malle? Da bør du være klar over at det er utelukket at ciklidene vil greie å beskytte eggene sine mot mallen, ettersom L-maller og Ancistrus er rå på eggspising på nattestid. Men hvis ikke oppdrett er viktig for deg, så kan det jo gå.
Hvor godt samboerskapet mellom L-mallene og ciklidene blir, avhenger litt av hvilken art ciklide du velger også. Noen er mer aggressive enn andre.
Det finnes jo hundrevis av ciklidearter. Det er også viktig å vite hvor stort akvariumet vil være, antall liter. Det sier du ingenting om.
Med "en stor algespiser" så antar jeg du mener en Ancistrus eller en L-malle? Da bør du være klar over at det er utelukket at ciklidene vil greie å beskytte eggene sine mot mallen, ettersom L-maller og Ancistrus er rå på eggspising på nattestid. Men hvis ikke oppdrett er viktig for deg, så kan det jo gå.
Hvor godt samboerskapet mellom L-mallene og ciklidene blir, avhenger litt av hvilken art ciklide du velger også. Noen er mer aggressive enn andre.
Postet 10.08.08 kl 21:01
Akvariet mitt er 200 l. vet ikke hvordan algespiser det er, fikk den av mora mi. Når det gjelder hvordan ciklider jeg skal ha, så vet jeg ikke. Var innom dyrebutikken og der hadde de et akvarie fult med ciklider,gule, blå alle slags farger. Det var så fint. Skal sette meg inn i dette litt mere. Har sevfølgelig lyst at de skal få unger så da må jeg nok ha algespiseren i et av de andre akvariene mine.
Postet 10.08.08 kl 21:26
Når du sier gule og blå så høres det ut som at det er malawi-ciklider
du har sett. I tilfelle så er disse munnrugere: Hunner har egg og yngel i munnen i ca tre uker. Derfor går det greit med f.eks ancistrus
ang egg-tyveri.
En annen ting er at mange malawi-ciklider trenger større akvarier,
og de kan også være "hardhendt" mot mindre maller.
du har sett. I tilfelle så er disse munnrugere: Hunner har egg og yngel i munnen i ca tre uker. Derfor går det greit med f.eks ancistrus
ang egg-tyveri.
En annen ting er at mange malawi-ciklider trenger større akvarier,
og de kan også være "hardhendt" mot mindre maller.
Postet 10.08.08 kl 21:40
Postet 10.08.08 kl 22:05
Kanskje denne danske artikkelen kan gi litt inspirasjon og info?
Malawi-guiden.
Du kan også se på AF`s side her: Malawisjøen. Skroll deg nedover og se på bildene, med link til art-databasen.
Så det er malawi du tenker på?
Malawi-guiden.
Du kan også se på AF`s side her: Malawisjøen. Skroll deg nedover og se på bildene, med link til art-databasen.
Så det er malawi du tenker på?
Postet 10.08.08 kl 22:24
Postet 10.08.08 kl 22:29
Inaktiv bruker
spytter de ut mellom steiner ja, hos meg blir de rett å slett spytta ut overalt, men de gjemmer seg vel imellom steiner ja
skal du ha malawi er det en masse som må legges til rette for dem,dette først å fremst å høre på hva vi sier, dyrebutikken er ikke lurt å stole på
malawi skal ha mye stein, derfor bør du ha issopor i bunn plassere stein på issoporen, å så ha sand oppi, siden de graver mye
malawi skal også ha høy PH, så du bør ha kalkstein, men steinene bør plasseres slik at det blir mye huler å sprekker, altså, både fremover,høyden å bredden skal det være mye stein
skal du ha malawi er det en masse som må legges til rette for dem,dette først å fremst å høre på hva vi sier, dyrebutikken er ikke lurt å stole på
malawi skal ha mye stein, derfor bør du ha issopor i bunn plassere stein på issoporen, å så ha sand oppi, siden de graver mye
malawi skal også ha høy PH, så du bør ha kalkstein, men steinene bør plasseres slik at det blir mye huler å sprekker, altså, både fremover,høyden å bredden skal det være mye stein
Postet 10.08.08 kl 22:32
wkbMulig det er det men de sa det var ciklide som var i akvariet. Går ikke ciklidene med ungene i munnen?
Nei, ikke alle. Som sagt innledningsvis så finnes det hundrevis av ciklidearter, og 99% av de stammer fra to kontinenter; Afrika og Sør-Amerika.
Det er hovedsaklig blant de afrikanske ciklidene man finner munnrugere, selv om det finnes noen veldig få unntak blant de sør-amerikanske (sjeldne, du finner dem stort sett ikke i butikk).
Det er med aller største sannsynlighet afrikanske ciklider du så, både pga fargebeskrivelsen (gul og blå) og at de er munnrugere som de butikkansatte sa. Og jeg gjetter også på at det er afrikanske ciklider fra Malawi-sjøen du så.
De krever hardt vann (høy gh) og høy ph. Det er ikke vanskelig å få til, bare kjøp de midlene som trengs, og måleutstyr for disse vannverdiene (dråpetester). Det er veldig fort gjort å lære seg
Hvis du har mobilkamera, så kan du jo gå innom og ta bilder av fiskene du så, og legge ut her. Da får du vite hva de heter.
Postet 10.08.08 kl 22:33
Endret: 10.08.08 kl 22:35
Inaktiv bruker
jeg tror det er rundt 10,000 ciklidearter i verden jeg, om jeg ikke tar heelt feil akvaforum hakke halvparten engang tror jeg:P men selvom er dette en bra side
Postet 10.08.08 kl 22:34
Postet 10.08.08 kl 22:47
Inaktiv bruker
nei fy søren klype-.- 10.000 ja, jeg tenkte på lønna til søstra jeg kjønner dere:Pmente 1500-2000 var usikker der:P
sorry for feil info
sorry for feil info
Postet 10.08.08 kl 22:49