Feil bilde i basen?

Så på bildene av Apistogramma Hongsloi, og stussa da jeg kom til siste bilde (bilde 11) Er ikke det en Eunotus?'
Jeg vet ikke. Håper noen som har greie på disse artene leser denne tråden.

BUMP
Jeg er nok ikke så dyktig på dette som f.eks. Tom C, men etter min oppfatning er det en A. hongsloi. Denne arten finnes i flere fargevarianter, og de med mye rødt og blått er typiske akvarieoppdrettsvarianter. Den naturfargede på bilde 11 viser jo nettopp et viltfanget eksemplar (det står i teksten under bildet).

Jeg synes det absolutt ser ut som en A. hongsloi. Man finner bilde av en annen viltfanget for eksempel her (bla litt nedover).

Vi får avvente og se om Tom kikker innom
Noen elementer for identifikasjonen:

- fordelingen av farge på det enkelte skjell (Hos A. hongsloi har de fleste skjell sterkere farge/pigment rundt kanten, og er lysere på midten)

- utformingen av det mørke sidebåndet (Hos A. hongsloi har de fleste skjell i sidebåndet en pigmentfordeling som gjør at det ser ut som "uuuuuuuuuuuu")

- mørke horisontale striper på flankene (Hos A. hongsloi finnes aldri dette, men som nevnt nedenfor, finnes noe lignende over analfinnens feste)

- ryggfinnen (Hos A. hongsloi er den mye sterkere delt i fremre del, og stråle 3 og 4 tydelig forlenget)

- kroppen (A. hongsloi er mer sammenpresset/høyrygget)

- mangel på mørkt/rødt stripeformet område over analfinnens feste (A. hongsloi har dette)

- det orange området rundt brystfinnenes feste (A. hongsloi har ikke dette, for A. cf. eunotus er det et av noen få diagnostiske kriterier)

- formen på de mørke, vertikale bånd nr. 5 og 6, under sidebåndet (som her er helt typisk A. cf. eunotus, A. hongsloi har aldri slike markeringer)

Utifra dette er denne fisken avgjort en Apistogramma cf. eunotus, som trådstarter så riktig foreslår.

Jeg gjør oppmerksom på at også de to avbildede hunnene ser ut til å være A. cf. eunotus.
Syns den ligna cf. eunotus ja

Har sendt inn tips via "endre info", uten særlig hell, men det har nok mer tyngde om det kommer fra deg med mer vitenskapelige bedømninger. Syns det er greit om bildene i basen stemmer med artene, mer enn nok forvirring siden det selges så mye "feil" i butikkene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap