Jeg lurer litt på..

Om jeg skal ta vekk mine blå acara. Syns dem er nydelige men vil heller ha en mindre ciklide. Som ikke tar neontetraen. Tenkte litt på å sette inn et par med palett og kanskje ha noen albino coryer.

Av fisker har jeg kardinal og neon tetra. Begge lever i midten og toppen.
En kinesisk algespiser og 4 SAE som lever i midten og bunn.
Og en gibbiceps som lever på bunnen. Noen som har noen innslag til fisker som kunne passet? Kanskje galaxy rasbora? Har jo 4 blå acara nå men har lyst å få palettpar heller.

Og for å legge til det er snakk om 160 liter med mål 100x40x40
Skal du holde paletter så ville jeg droppet å ha coryer sammen med de. Disse ciklidene er såpass hissige når de leker, noe de gjør nesten hele tiden, at coryene nok vil få en del juling selv om karet er såpass stort. De skjønner jo ikke dette med revir og roter seg inn i vanskeligheter hele tiden

Tror kanskje et par mindre hissige ciklider hadde vært et bedre valg om du vil holde coryer. Ser at både kurvciklider, nøkkelhullciklider og de to sommerfuglciklideartene virker mindre aggressive enn palettene. Bare noen forslag, det finnes sikkert flere. Om du vil holde coryer så ville jeg også styrt unna Apistogramma-artene. Disse kan være like hissige mot coryer som palettene.

Når det gjelder stjernedanioer så vil jeg tro at det kan gå greit med ihvertfall noen av de roligere ciklidene, men jeg ville ikke holdt de hverken med paletter, acara eller Apistogramma. Selv om de ikke greier å få tak i de så blir det ikke mye fred på de små fiskene som også liker seg i den nederste delen av karet, og det er ikke umulig at de ender opp som dyrt fôr også, ihvertfall når det gjelder acaraen
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap