Cyrtocara moorii, trenger hjelp til igansetting av nytt akvarie:)

Jeg skal hente Cyrtocara moorii og noen annen fisker med samme ph og GH.
Har et akvastabil som er renset med virkon.

Hva burde jeg kjøpe med tanke på vannkvalitet å slikt?
Ph, Gh er det noe mere jeg må kjøpe?

Å er det noe jeg må passe på?

Kjøpe eks ppynt eller slikt??

Er helt grønnsak på akvari er som sakt nettop startet så jeg vil ha akvariet klart til jeg henter fiskene:P,jeg vil jo at fisken skal ha det så godt som mulig
Du bør absolutt kjøpe deg en nitritt-test og en ammoniakk-test. Det kan også være lurt å ha en nitrat-test på lur, for en god del fisker reagerer på selv små mengder nitrat også.

Å ha disse testene, i tillegg til de du nevner selv, i hus er veldig betryggende og ikke minst lærerikt. Du kan når som helst teste vannet i akvariet og få svar på et par minutter, om det så er midt på natten. Så fort du ser det er problemer av noe slag i akvariet, test vannet, skriv ned alle resultatene og spør her om det er noe utslag du ikke forstår (enda).
Etterhvert blir du så rutinert at testing går på et blunk, og etterhvert behøver du ikke teste særlig ofte heller fordi du ut i fra å se på fiskene kan bedømme vannkvaliteten ganske bra. Men det tar tid å lære seg, og det er bedre å teste en ting for mye og for ofte, enn en gang for lite...
:)
Takk for et veldig utfyllende svar

Heisann
Har du tilsetningsstoffer som trengs for å øke ph og gh?
For å heve Ph kan du bruke vanlig natron eller bikarbonat.(kan kjøpes på rema eller webzoo) En god regel her er en spiseskje pr hundre liter vann. Da får du en ph på rundt 8,3,noe de fiskene krever. Gh bør også ligge på rundt 10. Da kan du tilsette gips. Her må du nesten prøve deg frem, for det kommer anpå hvilke gh du har i springen din fra før. Jeg har en gh på 1 i springen og må derfor tilsette ca 4 teskjeer gips pr hundre liter vann for å få ønsket gh.
Ang substrat så ville jeg valgt fin sand. De aller fleste ciklider liker å sile sanden gjennom gjellene på jakt etter mat. Noen graver også veldig mye så det er viktig at du plasserer steiner slik du vil ha dem FØR du har i sand.
Det er ikke så mange planter som trives i så høy ph, men anubias,crinum og javabregner klarer seg helt fint!
Det er også lurt å ha noen steinrøyser av små stein så yngelen får sjangs til å gjemme seg,uten at stor fisk kan følge etter.
Håper du fikk noen tips du kan bruke

Lykke til med hobbyen
Regner med du har fått med deg Akvarieskolen under Artikler her øverst på siden, men nevner den likevel Spesielt om oppstart og vannverdier er verdt å få med seg.
Sand til disse fiskene...
Jeg har kjøpt 20 kilo sand 1-2 mm, er dette passe størrelse på sanden?
Skal kjøpe 20 kilo til så jeg lurer på skal jeg kjøpe mindre mm da eller bare kjøpe 20 kilo til av samme?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap