Spørsmål om størrelser på scalarer.
Har jo drevet noen år med akvarium, og scalarer har bestandig vært en av mine favoritt fisker.
Her for litt over et år siden så kjøpte jeg en knøtt liten VF Peru "altum", dvs. en vanlig scalare bare VF.
Denne har blitt virkelig stor, langt større enn de 16 cm som står i fiskebasen.
Tipper den er 21-22 cm høy.
Fisken er ca.1 1/2 år og utrolig vakker.
Men er det normalt at disse blir så utrolig store?? Eller har jeg bare en med "gode"gener?
Har også et leksparr av oppdretts varianten, de er omtrent i størrelsen som fiskebasen skriver, rundt 15-17 cm, og knall fine de og.
Men kommer ikke opp mot utseende til VF scalaren min.
Fikk 2 nye scalarer igår, de er 8-10 cm og jeg håper jeg vil få disse like majestetiske som de jeg har.
Men opplever flere som har scalarer at de blir såpass store som den VF jeg har, den er ihvertfall 21-22 cm høy, med et helt rått jakt innstinkt.
Her for litt over et år siden så kjøpte jeg en knøtt liten VF Peru "altum", dvs. en vanlig scalare bare VF.
Denne har blitt virkelig stor, langt større enn de 16 cm som står i fiskebasen.
Tipper den er 21-22 cm høy.
Fisken er ca.1 1/2 år og utrolig vakker.
Men er det normalt at disse blir så utrolig store?? Eller har jeg bare en med "gode"gener?
Har også et leksparr av oppdretts varianten, de er omtrent i størrelsen som fiskebasen skriver, rundt 15-17 cm, og knall fine de og.
Men kommer ikke opp mot utseende til VF scalaren min.
Fikk 2 nye scalarer igår, de er 8-10 cm og jeg håper jeg vil få disse like majestetiske som de jeg har.
Men opplever flere som har scalarer at de blir såpass store som den VF jeg har, den er ihvertfall 21-22 cm høy, med et helt rått jakt innstinkt.
Postet 30.08.08 kl 09:20
Morn morn Ken
Det er vel en liten trykkleif i innlegget ditt. Det er vel en vanlig "Peru" scalare du har og ikke Altum. Men det jeg lurer på er, kan vanlig scalare krysse seg med altum, eller lever de ikke i samme biotop? Laks og sjø ørret kan jo krysses, og få sterile avkom. Siden de ikke går i lek og gyter, går all næringen til vekst, og når maksstørrelse og vel så det mye fortere, mye brukt i oppdrett-sammenheng. Kanskje det er det samme med scalarer?
Jon
Det er vel en liten trykkleif i innlegget ditt. Det er vel en vanlig "Peru" scalare du har og ikke Altum. Men det jeg lurer på er, kan vanlig scalare krysse seg med altum, eller lever de ikke i samme biotop? Laks og sjø ørret kan jo krysses, og få sterile avkom. Siden de ikke går i lek og gyter, går all næringen til vekst, og når maksstørrelse og vel så det mye fortere, mye brukt i oppdrett-sammenheng. Kanskje det er det samme med scalarer?
Jon
Postet 30.08.08 kl 10:06
Postet 30.08.08 kl 10:17
Postet 30.08.08 kl 10:22
Jon BruceJavel, jeg takker og bukker for opplysningen, man lærer så lenge man vil. Men spørsmålet er det samme, kan de to artene krysses og få sterile avkom som blir større en vanlig scalare? Jon
Les litt bedre Jon, så skriver jeg i første innlegget at det er en vanlig scalare , men i butikken så selges de ofte som Peru"altumer, dette fordi de ligner bittelitte grann på altumen.
Har vært diskutert noen ganger det, om Peru"altumen"kan være en blanding mellom altum og "vanlig"scalare, men ingen kan med sikkehet si hva det er.
Ikke mange som har fått til oppdrett på altumer i verden, kun en håndfull personer.
Og VF Peru"altumer"er heller ikke en fisk som er lett å drette i fangenskap, men noen flere har fått til det-til og med i Norge.
Men det som fasinerer meg med den VF scalaren er størrelsen, den er gedigen og langt større en målene i fiskebasen her på akvaforum.
Jeg er seff på jakt etter flere VF Peru"altumer"men har ikke kommet over det enda.
Men de med tolmodighet lykkes.
Postet 30.08.08 kl 10:29
Postet 30.08.08 kl 10:39
Jon BruceJeg takker og bukker igjen. Har jeg forstått det riktig med at Peru "altumen" kan være en egen underart. Jeg har jo sett scalaren din, den er jo stor for å si det mildt. Gratulerer med 2 nye scalarer forresten, skal bli artig å se dem over helgen. Jon
Jepp du har forstått meg riktig.
Noen har kommet med "påstanden"av at Peru"altumen"kan være en egen art.
MEN det finnes ingen vitenskapelige "dokumentasjon"på at det er noe i disse påstandene.
Men hvorfor er de så utrolig store da? Har jeg bare en fisk med "gode"gener?
Uansett hva det er, så er den utrolig vaker og får omtrent like mye oppmerksomhet fra besøkende som de store diskusene får.
Så en gedigen VF scalare er faktisk fult på høyde med diskuser i utseende-eller kanskje den er råere/penere.
Men med begge disse artene i et karr, ja da blir det fint.
Blir knall å få deg på besøk nå Jon, har kommet endel nye fisker/reker siden sist du var her.
Postet 30.08.08 kl 10:52
Postet 30.08.08 kl 14:08
Endret: 30.08.08 kl 14:09
mona o[QUOTE=Ken Myrseth] Denne har blitt virkelig stor, langt større enn de 16 cm som står i fiskebasen. Tipper den er 21-22 cm høy.
Det er nok fordi scalarer ikke måles i høyden De måles fra nesetipp til halerot, altså lengden, akkurat som alle andre fisker.
Oki-da lærte jeg noe nytt idag også. De jeg har snakket med har sagt at scalarer måles i høyden.
Alle dager som man lærer noe nytt er fine dager.
Fram med målebåndet igjen, og da stemmer målene i fiskebasen bedre-da har jeg en virkelig fullvoksen VF scalare.
Postet 30.08.08 kl 14:14