Røde kurvciklider i destruktivt forhold?

Jeg har et par røde kurvciklider som fikk yngel mens jeg var på ferie i midten av juli. Det gikk ikke bra med yngelen, de var sporløst forsvunnet etter noen dager. Imidlertid har fiskene holdt det gående med krangling og leksfarger uten at jeg har sett noe mer egg hele perioden fra juli og til nå. De er aldri fremme og spiser, ser dem bare jage hverandre rundt i full leksprakt innimellom - ellers er de mye i "busker og kratt" Så nå at hannen hadde fått popeye og har ligget litt på bunnen innimellom de siste par dagene. Ingen andre syk fisk i karet og alle vannverdier er fine - så lurer på om de rett og slett er veldig svekka av å holde på som de gjør. Fjerna hannen og tok han over i et annet kar nå med håp om at litt fred og ro fra hverandre kan gjøre underverker. Noen som har vært borti tilsvarende situasjon?
Det er jo en påkjenning for fisken med lek, og jeg tror at et eller annet forstyrrende element har gjort at den ikke har kommet i mål med leken hos deg denne gangen. Når de fortsetter hele tiden blir de slitne og får svekket immunforsvaret.

Hos meg avbrøt de leken da jeg introduserte flere scalarer i karet, siden har de hatt et par spede forsøk, men sluttet av seg selv. Nå skal jeg tynne ut befolkningen litt på Drammen AK storauksjon på lørdag og håper på flere søte små yngler igjen. For en gjeng med smartinger disse småtassene er
Helt vanlig at disse ciklidene krangler, mitt par har lagt egg flere ganger, men noen ganger så tåler dem ikke tryne på hverandre en gang. Nå går hannen hos meg på ferie fra hua som passer masse yngel, han blei regelrett banka opp når han var i nærheten av yngelen så valgte å flytte ham til et eget kar til yngelen er vokst opp. Dette kommer nok av at han tok og spiste noen yngel i begynnelsen som hua fikk med seg.

Yngelen blei muligens også spist av en av foreldrene og dette fører gjerne til krangel mellom parret, men dette går over.
Jeg har kjørt hannen over i et annet kar nå midlertidig for å gi han tid til å komme seg igjen. Merker at hunnen er roligere og er mer fremme og spiser igjen nå, så det var nok bra for begge å få seg en pause fra hverandre. Kan godt være de krangler som du foreslår pga en av dem spiste yngelen. Hunnen har jaget han nye etterpå. Vurderer også å fjerne noe fisk fra akvariet - det er nok litt overbefisket og ikke de beste oppdrettsforhold. Hadde i grunnen ikke regna med at de skulle begynne å danne par så raskt som de gjorde.

Prøver å la dem gå fra hverandre nå noen uker så setter jeg dem sammen igjen etter hvert og ser hvordan det går.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap