Salviniciklider i lek??
Hvordan får man salviniciklide i lek?
Jeg har lest mye om det, fulgt de fleste råd, vannverdier er som de skal...
Mange sier dette er lekende lett, men jeg synes ikke det.... Har noen råd til meg?
Karet er innredet med røtter, huler, flate stener og skifer, karet har en del flyteplanter, slik at halve karet har skygge, det er en del gjemmeplasser.
De blir fôret med mye snacks, som rekemix, oksehjerte (rester fra discushold) røde mygg og tørrfôr.
Jeg har lest mye om det, fulgt de fleste råd, vannverdier er som de skal...
Mange sier dette er lekende lett, men jeg synes ikke det.... Har noen råd til meg?
Karet er innredet med røtter, huler, flate stener og skifer, karet har en del flyteplanter, slik at halve karet har skygge, det er en del gjemmeplasser.
De blir fôret med mye snacks, som rekemix, oksehjerte (rester fra discushold) røde mygg og tørrfôr.
Postet 04.09.08 kl 12:42
Postet 04.09.08 kl 16:49
Postet 04.09.08 kl 17:46
For meg er det vanskelig å se om det er hun og han, to hunner eller to hanner. Det eneste som skiller disse to er at den ene har litt mer rød mage enn den andre.
De går alene i karet sammen med noen maller bare. Karet de går i er 250 liter. De er ca 13-14 cm og oppfører seg som et par og det har de gjort lenge.
De gikk i 325 liter tidligere, men det begrenser seg av hvilke andre fisker man kan ha sammen med di, siden de er så hissige. Derfor går de heller alene i 250 liter og jeg har andre fisker i 325 literen.
Er de for unge til å være kjønnsmodne??
De går alene i karet sammen med noen maller bare. Karet de går i er 250 liter. De er ca 13-14 cm og oppfører seg som et par og det har de gjort lenge.
De gikk i 325 liter tidligere, men det begrenser seg av hvilke andre fisker man kan ha sammen med di, siden de er så hissige. Derfor går de heller alene i 250 liter og jeg har andre fisker i 325 literen.
Er de for unge til å være kjønnsmodne??
Postet 04.09.08 kl 18:13
Postet 04.09.08 kl 19:00
Postet 04.09.08 kl 19:24
Endret: 04.09.08 kl 19:25
Postet 04.09.08 kl 20:10
Endret: 04.09.08 kl 20:11
Ja det er akkurat det, ikke lett å se forskjell, men det er kun den ene som er mer rød i buken.
I butikken, på dahls, ble jeg fortalt at disse var 3 stk. Da jeg også så de der første gangen var de 3 stk. Noen dager etter, da jeg kjøpte disse to, hadde de drept den tredje. Så å prøve med flere salvini, tørr jeg rett og slett ikke fordi jeg tror disse kan evt ta kverken på en tredje fisk igjen, derfor trodde jeg disse var hun og han, det mente thor også. Men jeg kan ta fler bilder av de nå, de har endret seg litt mer siden jeg tok de bildene du så på.
Den ene bruker å bli veldig lys innimellom også, nesten blåaktig, ser knapt nok gulfargen og den sorte stripen.... men de varierer nok litt i fargene. Noen ganger blir de mer fargerike og mørke også
I butikken, på dahls, ble jeg fortalt at disse var 3 stk. Da jeg også så de der første gangen var de 3 stk. Noen dager etter, da jeg kjøpte disse to, hadde de drept den tredje. Så å prøve med flere salvini, tørr jeg rett og slett ikke fordi jeg tror disse kan evt ta kverken på en tredje fisk igjen, derfor trodde jeg disse var hun og han, det mente thor også. Men jeg kan ta fler bilder av de nå, de har endret seg litt mer siden jeg tok de bildene du så på.
Den ene bruker å bli veldig lys innimellom også, nesten blåaktig, ser knapt nok gulfargen og den sorte stripen.... men de varierer nok litt i fargene. Noen ganger blir de mer fargerike og mørke også
Postet 04.09.08 kl 21:38
Vidar-AlexanderDe burde være kjønnsmodne nå. Men om det er to av samme kjønn, så kan de likevel oppføre seg som et par. To hunner kan til og med leke og legge egg. Men det blir selvfølgelig ikke mer av det. Har du bilder av fiskene?
Jeg er klar over at dette kan skje hos andre ciklider som feks scalarer, men paret jeg har her, de rister slik som acaraciklider gjør når de er sammen, men teorien på at dette er to av samme kjønn kjenner jeg er litt kjedelig, og jeg å tror at det er to av et kjønn. De har alle de muligheter og alt er tilrettelagt, men det skjer aldri noe.....synes faktisk etter de ble flyttet alene til 250 literen, at de har blitt veldig sky.... de kommer oftest frem da de vil ha mat, og det viser de godt.
Hvis de ikke viser denne oppførselen og jeg slipper oppi mat, da spiser de ikke heller, samme hva jeg fôrer med.
Skal ta bilder ikveld når det er mørkere ute, og hvis de i det hele tatt vil komme frem såpass bra at det blir gode bilder....
Lurer rett og slett på å selge disse, da det er vanskelig å få tak i fler.....da kan jeg heller bruke karet til andre fisker.... ettersom disse nå også har blitt så skye.... Føler det er litt kjedelig å holde dem..
Postet 05.09.08 kl 19:16
Endret: 05.09.08 kl 19:17