Blå acara og boliviansk sommerfuglciklide sammen?

Jeg vurderer å skaffe meg et 325l akvarie (130x50x50), for så å sette opp en Sør-Amerikansk biotop.

Er veldig fasinert av både blå acara og bolivianske sommerfuglciklider.
Klarer ikke helt å bestemme meg for hvem jeg liker best.
Ser også ut som om disse har ca samme krav til vannverdier.

1)Er det da slik at det er best å velge en av dem og kun ha et par av disse?
2)Eller er det slik at jeg kan ha et par av begge typer?

3)Eller er det bedre å ha flere enn et par av samme type? Altså 3,4 stykker av samme type?

Hva tror dere som har mer kunnskap og erfaring enn meg?

hehe.. Håper dere skjønner hva jeg mener.

Av annen info kan jeg si at hvis dette blir noe av vil jeg også ha en tetrastim og trolig en malletype.

Innredning vil bestå av røtter,litt planter, eikeløv og fin sand..

Med et såpass stort akvarium, som i sin tur gir et ganske stort bunnareal, skulle nok iallefall jeg ha våget meg på en liten gruppe Bolivianere, men bare et par med blå Acara. Du ender ellers lett opp med temmelig mange Acara'er som kupper hele karet De er ynglemaskiner, og blir som ciklider flest ganske territorielle da. Men på den annen side; med L-maller i akvariet (som du har planer om) vil nok ikke eggene overleve mer enn en natt eller to i akvariet. L-maller går på nattlige raid, når ciklidene døser og "sover", dvs de passer ikke på om natten når det er mørkt.

Du har mere slingringsmonn enn de fleste andre eksempler jeg har sett iallefall, altså akvarister som vil ha to par ciklider i et akvarium. Som oftest er det snakk om 60-100 liters kar man ønsker å stappe for mange nedi, men her i ditt tilfelle med den akvariestørrelsen ville jeg som sagt følt meg mere komfortabel.

Innred med masse røtter, mye planter, og avgrens "soner" i akvariet slik at røttene blokkerer innsyn til neste "sone" i akvariet. Litt åpne plasser imellom dette. Ofte kan det hjelpe på aggressiviteten hos et ynglende par ciklider, dersom de slipper å ha rivaler "midt i glaninga".

Lykke til

PS!
Når du tror du har kjøpt inn nok planter til karet....
så dobler du det antallet og kjøper flere Det blir aldri for mange planter, og altfor mange har for lite planter i karet. Planter er med på å forbruke overskuddsnæring som nitrat, og også nitritt, og er i tillegg verdifulle som skjulesteder i akvariet.
Takk for utfyllende svar Mona; )

Hvis akvariet blir noe av (krysser fingrene), så skal jeg prøve slik du sa.

For å være helt sikker..
Du mente det kunne gå med begge typer?

Ja vet at 325l gir god plass. Men jeg vil ha akvariet mitt slik at det ikke ser stappfullt ut liksom..
Føler ikke at det blir helt natulig med horder av fisk oppå hverandre i en slik biotop

Kanskje litt slemt.. Men vil ikke ha mange yngel som vokser opp grunnet plassen.

Kanskje bra mallene da "rydder opp"..
Men er kanskje litt dårlig gjort overfor ciklideforeldrene? Føler meg litt slem nå..

Ellers hadde jeg en tråd her for et år siden om hvilke akvarie jeg skulle velge. Endelig bestemt meg nå. Ca 1 år siden forje tråd.
Gi meg 1 år til og jeg kommer til å spørre om plantevalg; )

Ting tar tid når man vil ha det perfekt.. Hehe
Jeg mente at det kunne gå bra med begge typene, ja, siden akvariet var såpass stort

Ingen grunn til å føle seg slem fordi du lar mallene "rydde opp" Det er egentlig snakk om praktiske hensyn og har man ikke noe tid, energi eller lyst til å drette yngel, så lar man naturen ordne opp Jeg har mange, mange ganger latt egg bli spist av maller, og det gir meg overhodet ingen kvaler eller dårlig samvittighet. For å si det slik:
"You can't save them all!"

(og for mallenes del er det kjempebra, for egg er utrolig næringsrikt)
Godt å høre!

Så får jeg heller se om ciklidene kan få en mallefri periode om jeg vil prøve å la noen yngel vokse opp..

Et spørsmål til..

Om jeg velger å ha corydoras i stedet for L maller.. Vil disse da være like flinke til å "rydde opp" i yngelen?
krem
Om jeg velger å ha corydoras i stedet for L maller.. Vil disse da være like flinke til å "rydde opp" i yngelen?

De kan nok gjøre det, ja, for om jeg husker korrekt så er sommerfuglciklidene såkalte "open substrate spawners". Det vil si, de legger eggene sine f.eks. på en flat stein, ute i det åpne. De gjemmer seg ikke vekk i huler. I en hule med liten åpning er det jo mye lettere å beskytte avkommet, siden fienden kommer fra kun en kant. Men hør med andre Sommerfugl-eksperter, for jeg har et svakt minne om at de KAN legge egg i f.eks. kokosnøtthuler også, dersom de har det tilgjengelig.

Jeg husker dessverre ikke hvordan Blå Acara foretrekker det.

Men for å si det slik; corydoras er også nattaktive, og finner de egg så spiser de dem. De kjenner lukten på langt hold, og anser det som en lekkerbisken. Det gjør i grunnen alle fisk, men siden eggene ligger på bunnen, så vil alle bunnlevende maller være tidlig ute med å oppdage og få tak i dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap