Sommerfuglciklide utstøtt
I et 220 liters kar som jeg har satt opp som et selskapskar og som har gått ei stund så har fiskebestanden begynt å ta seg opp litt. Og på torsdag kom jeg borti noen flotte eksemplarer med sommerfuglciklider. Kjøpte 4 stk , skulle være 2 hanner og 2 huer, Men når jeg kom hjem og fiskene begynte å få igjen fargen sin så la jeg merke til at 3 stk gikk i sammen mens den ene stod mer eller mindre i et hjørne. Den som stod i hjørnet var stor og fin med flotte farger og så egentlig frisk ut.
I gruppa på 3 stk var det en som ikke fargen kom skikkelig på og den hadde en litt annen atferd enn de andre så jeg hadde problemer med å se om kjønnet. Den forble blek i fargen og på dagen i dag så døde den desverre. Når jeg tok ut fisken så det ut som om det var en hann. Og da begynte jeg å lure litt. Gruppa på 3 stk var da 2 hanner og en hunn. Her var det noe rart. Den som går alene er også en hann så det er mer naturlig.
Vannverdiene er bra, tror rett og slett den døde av naturlige årsaker eller at den ikke taklet å komme over i et nytt kar. Den fikk jo aldri skikkelig tilbake fargen.
Er det greit å kjøpe 1 eller 2 stk huer så forhåpentligvis så dannes det et par av den som er utstøtt også?
Og planen var også å ha kakadueciklider i samme karet. Burde jeg droppe dette?
Av andre fisker i karet så er det: L181 1stk, Corydoras sterbai 8 stk, Denisoni 5 stk. om dette skulle ha noe å si.
I gruppa på 3 stk var det en som ikke fargen kom skikkelig på og den hadde en litt annen atferd enn de andre så jeg hadde problemer med å se om kjønnet. Den forble blek i fargen og på dagen i dag så døde den desverre. Når jeg tok ut fisken så det ut som om det var en hann. Og da begynte jeg å lure litt. Gruppa på 3 stk var da 2 hanner og en hunn. Her var det noe rart. Den som går alene er også en hann så det er mer naturlig.
Vannverdiene er bra, tror rett og slett den døde av naturlige årsaker eller at den ikke taklet å komme over i et nytt kar. Den fikk jo aldri skikkelig tilbake fargen.
Er det greit å kjøpe 1 eller 2 stk huer så forhåpentligvis så dannes det et par av den som er utstøtt også?
Og planen var også å ha kakadueciklider i samme karet. Burde jeg droppe dette?
Av andre fisker i karet så er det: L181 1stk, Corydoras sterbai 8 stk, Denisoni 5 stk. om dette skulle ha noe å si.
Postet 15.09.08 kl 00:48
Postet 15.09.08 kl 00:59
Re :sommerfuglciklide utstøtt
Tror kanskje du burde revurdere kakadue ciklider sammen med to eller flere par sommerfuglciklider. Det kan bli litt slossing hvis de kommer i lekehumør og vil gjøre krav på territorie.
Hvis du vil ha kakadue ciklider, bør du prøve å innrede karet med flere inndelte soner.
Bruk litt høye røtter og mye planter. Ideen er at fiskene er litt i skjul for hverandre og da utfordrer de ikke, i like stor grad, til territorie kamper.
Hilsen Fru Niska
Hvis du vil ha kakadue ciklider, bør du prøve å innrede karet med flere inndelte soner.
Bruk litt høye røtter og mye planter. Ideen er at fiskene er litt i skjul for hverandre og da utfordrer de ikke, i like stor grad, til territorie kamper.
Hilsen Fru Niska
Postet 15.09.08 kl 01:04
Postet 15.09.08 kl 18:38
Postet 16.09.08 kl 00:56