Endelig går det slik jeg vil ha det...

Nå har jeg mye å være glad for.

Sommerfugl-paret mitt har nå lagt egg igjen. Dette er fjerde/femte gangen, men denne gangen samarbeider paret. (Dette kan nok ha litt med å gjøre at jeg har tatt ut alt annet enn 5 neontetraer. Hadde to par sommerfugler før, men måtte kvitte meg med det ene paret. Og på en måte har alt fallt litt mer til ro.
Begge foreldrene gjør en kjempejobb. Har også en del torv i en filterpose slik at det danner seg sopp så raskt.

Er nok litt tidlig å juble, eggene er bare 36 timer gamle. Men sist gang gikk det under 36 timer før alt var fullt av sopp. Og paret kranglet seg imellom og med det andre paret. Nå er det 100% fokus på eggene

En annen ting som jeg synes er fasinerende/morsomt er å studere palettparet mitt som går i ett annet kar. Hannen er like stor som hunnen og har "bodd" hos meg nå i snart en uke. De har en kokosnøtthule å kose seg i, men de har det ikke travelt med å legge egg. Men, de går flott sammen. Hannen har aldri jaget hunnen og motsatt. Det som er det morsomme er gravningsarbeidet utforbi hulen. Begge to driver med å flytte på grus og sand rett utfor hulen. Både rett forran og langs siden av kokosnøtten.
Hvorfor gjør de dette tro? Ellers svømmer de inn og ut av hulen sin i ett sett, og de smårister litt forran hverandre av og til innimellom.
Har lest at ristingen er en del av leken, men dette har de drevet med i en uke. Pleier leken å vare så lenge?
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd Anita Aabakken
Reklame for plussmedlemskap