Endring av karstørrelse på leopoldi

Jeg slo opp i fiskebasen på Leopoldi og så til min forundring at størrelsen på anbefalt kar var satt opp fra 100 til 200 liter. Nysgjerrig søkte jeg litt på tråder ang. Leopoldi og så at en av argumentene var at et 180 liters kar var alt for liten for Leopoldiene, dem lå forskremt bak noen røtter eller planter, trolig grunnet innredningen.
Det er klart at hvis man lager et godt beplantet kar, hvor plantene dominerer, kan det fort bli trangt for en hver fisk. Månedens kar nå (Tante Astrid sitt) er et praktfullt eksempel på det. Det er et virkelig flott kar, men begrenser valgmuligheter av fisk. Nettop derfor har jeg andre innredninger. Det går i hovedsak ut på en dominerende rot i midten av karene og beplantning langs sidene og bak i karene mine. Det er mere enn nok gjemmeplasser for de fiskene som ønsker det. Men i mesteparten av karet fra topp til bunn er det åpent slik at fiskene får mest mulig svømme/tumleplass. Ingen skal komme til meg å si at de 5 ungleopoldiene, fra 5-6 cm, og eventuelt de fullvoksne som blir igjen etter voksen alder, vil lide av plassmangel i 110 literen min, 80*40*40 cm. Ut i fra disse betraktningene så mener jeg at så lenge man har karene for fiskene sin skyld, og ikke plantene, kan man gå tilbake til en anbefalt minstestørrelse på kar for Leopoldi på 100 liter.

Jon
Er ingen ekspert på Leopoldi selv, men har planer om å kjøpe inn en liten gruppe snart - så forhåpentligvis blir jeg det snart.

Anbefalinger i fiskebasen bør etter min mening basere seg på fiskens krav i voksen størrelse. Om en Leopoldi kan bli en 8-9 cm stor som voksen, betyr vel det at fisken fort blir en tja - 15-20 cm høy? I et kar på 40cm høyde sier det seg selv at det blir litt for trangt. Derfor bør nok karene helst opp i 50 cm høyde antakelig - og da må man opp i 200L +.

Som ciklider flest er antakelig også Leopoldi territoriell og da blir fort 100 liter lite. Selv har jeg opplevd tre apistogramma beslaglegge hele bunnarealet i min 240-liter - og de er bare 4-5 cm store...

Selv kan jeg ikke helt se hvordan beplantning kan være begrensende for plassen i karet? De fleste fisk liker jo å gjemme seg litt bort - spesielt de territorielle trives best om det er brutte synslinjer. Pterophyllumer er jo laget for tett beplantning og å gli igjennom høye blader? Ville tro de elsket tett beplantning?
Jon Bruce
JIngen skal komme til meg å si at de 5 ungleopoldiene, fra 5-6 cm, og eventuelt de fullvoksne som blir igjen etter voksen alder, vil lide av plassmangel i 110 literen min, 80*40*40 cm.

Jo. Jeg kan komme og fortelle deg at de vil det. Jeg har selv hatt Leopoldi i en 112 liter, fire stk voksne viltfangede, og det var altfor trangt. Det ser man med et halvt øye! Har du egentlig sett fullvoksne, eldre Leopoldi? Jeg fulgte bare den gamle anbefalingen i fiskebasen, og trodde derfor jeg ville ha plass nok. Det så helt forferdelig trangt ut. Så ille synes jeg det var at jeg returnerte Leopoldiene til butikken. Sånt fiskehold ønsket jeg ikke.

Hvis du ikke er enig, deg om det. Det er ditt personlige synspunkt. Men da synes jeg ikke du baserer din mening på fiskenes trivsel og miljø.

Akvariestørrelsene i fiskebasen er, som så mye annet, basert på skjønn, og basert på fiskenes behov når de er voksne. Ikke en gjeng yngel!
Man må rett og slett bruke huet.

Jon Bruce
Ut i fra disse betraktningene så mener jeg at så lenge man har karene for fiskene sin skyld, og ikke plantene, kan man gå tilbake til en anbefalt minstestørrelse på kar for Leopoldi på 100 liter.

Du kan jo komme tilbake til saken om et år eller to, når du har sett selv med egne øyne hvor trangt de fikk det....? Se om ikke du er enig da.

Det er opp til hver enkelt om de vil følge anbefalingene i fiskebasen. Det er ingen fasit, det er en anbefaling. Hvis du foretrekker å krampe dem inn i en 100 liter i fullvoksen alder, så gjør du det. Det er ikke noe fiskepoliti som kommer og arresterer deg for det.
Anbefalt minstestørrelse på kar er ingen eksakt vitenskap. Noen velger å holde fiskene mer romslig enn andre. Av en eller annen grunn er det helst dem som holder fiskene i romslige kar som oppdaterer fiskebasen. Vet ikke grunnen til dette, men det er nå engang slik.
Som H.S.Andresen skriver så er ikke anbefalt minstemål en eksakt vitenskap. Det hele blir en subjektiv oppfatning/vurdering. Personlig mener jeg at Leopoldi trenger langt mer enn 100l. Dette baserer jeg på egen erfaring med 2 stk i en 160l. Etter min oppfatning er selv det i trangeste laget. Jeg betviler ikke et sekund at trådstarter gir sine Leopoldi et godt hjem, og vil følge med etterhvert som Leopoldiene når maks-størrelse Men husk at fiskebasen ofte brukes av nybegynnere. Scalare er en veldig populær fisk og i og med at Leopoldien (urettmessig?) har fått kallenavnet dverg-scalare så kan man lett få den oppfatning at dette er små fisk. I og med at anbefalingen er et ca anslag så kan man lett tenke at "pytt-pytt, jeg har jo 80l, så det går sikkert greit", og da kan resultatet ofte ikke bli så bra. Leopoldiene er endel mer aggressive og territorielle enn vanlig P.Scalare, (dette er en av grunnene til at f.eks. Akvariemagasinet ikke vil selge disse). Basert på dette vil jeg mene at det er fornuftig å øke anbefalt minstestørrelse, nettopp for å unngå at disse vakre (og tidvis ganske dyre) fiskene blir plassert i for små kar, og veldig ofte selskapskar. Det har hverken Leopoldien,øvrige kar-innbyggere eller akvaristen godt av.
En leopoldi blir ca.7 cm lang, men hvor høy blir de?

Trodde ikke leopoldiene ble noe særlig høyere/større en det Jon har idag, og da mener jeg de har mer enn god nok plass.
Men noen som skriver at de kan bli 20 cm høye, stemmer det??
Da må jeg revurdere utsagnet mitt om at 100 l er stort nok.

Noen som vet hvor høye de blir(fakta tall og ikke synsing).?
Synes personlig at slike "minimumsstørrelser" bør tenke på at fisken skal ha det best mulig, da bør ciklider ha litt tumleplass, og denne er da vitterlig større enn flere andre ciklider som har plasskrav, kanskje spesielt pga. høyden. Kanskje også med tanke på nybegynnere som er her og ser dette og tar sine egne vurderinger. Hvis noen ser 100l og tror det er ideelt så synes de sikkert det er greit med 60 liter også.
Håvard Støre Andresen
Av en eller annen grunn er det helst dem som holder fiskene i romslige kar som oppdaterer fiskebasen. Vet ikke grunnen til dette, men det er nå engang slik.

Jeg gjetter at grunnen er at for mye plass er uendelig mange ganger bedre enn for liten plass.

Det gjør jo liten skade hvis man tar i for hardt på tallene. Akvarister som selv har erfaring med arten vil jo uansett gjøre seg opp sin egen mening.

De som bruker tallene i fiskebasen, er dem som ikke har erfaring med arten. Og denne gruppen akvarister er uansett tjent med å ha litt plass "til overs".
Jeg målte dessverre ikke mine. Men utifra karets størrelse, 40 cm høyde, og hvordan fiskene passet inn der, samt at jeg tar øyemål av fiskene etter hukommelsen, så var de nok litt over 20 cm høye.

Ta først bukfinnen. Den var nok rundt 7 cm lang/høy, så kommer kroppens høyde. 6-7 cm minst, den også. Så ryggfinnen, ca 7 cm høy. Tilsammen blir dette minst 20 cm.
Så de som skriver at Leopoldien blir rundt 20 cm høye, har ikke bommet, etter min oppfatning.

Ken Myrseth
Trodde ikke leopoldiene ble noe særlig høyere/større en det Jon har idag, og da mener jeg de har mer enn god nok plass. Men noen som skriver at de kan bli 20 cm høye, stemmer det?? Da må jeg revurdere utsagnet mitt om at 100 l er stort nok. Noen som vet hvor høye de blir(fakta tall og ikke synsing).?
Har studert mine nå, og 18-20 cm (inkl finnene) er et godt anslag. (har ikke målebånd i huset (!), så det er et ca tall)

Muligheter for territoriedannelse (dette er jo ciklider) er også en faktor man bør ta med når det kommer til akvariestørrelse.
Forskjellige fisker har jo ulike krav og ulikt gemytt, mer enn bare cm som teller
Kampfisk
[QUOTE=Håvard Støre Andresen]Av en eller annen grunn er det helst dem som holder fiskene i romslige kar som oppdaterer fiskebasen. Vet ikke grunnen til dette, men det er nå engang slik.

Jeg gjetter at grunnen er at for mye plass er uendelig mange ganger bedre enn for liten plass.

Det gjør jo liten skade hvis man tar i for hardt på tallene. Akvarister som selv har erfaring med arten vil jo uansett gjøre seg opp sin egen mening.

De som bruker tallene i fiskebasen, er dem som ikke har erfaring med arten. Og denne gruppen akvarister er uansett tjent med å ha litt plass "til overs".

Dette er noe av det beste jeg har lest her på AF den siste tiden!

Bjarne
Dette er noe av det beste jeg har lest her på AF den siste tiden! :)

Helt enig
Nå har jeg latt denne tråden leve sitt eget liv et døgns tid og lest og lært.
Selv om jeg er en relativt nystartet akvarist, har jeg forstått viktigheten av å lese om planlagte fisker vel og lenge før anskaffelsen. Det blir ikke enkelt når
Wikipedia kommer med slike opplysninger og fiskebasen skriver maksstørrelse 7 cm og min. 100 liters kar. Jeg har og forstått at dvergscalaren bør få et annet norsk navn når dem egentlig er alt for store til å ha ordet dverg i navnet. Det neste spørsmålet blir da selvfølgelig, hva skal jeg gjøre med leopoldiene. Kan jeg hive et par opp i discuskaret, 350 liter og 5 discus, se profilen min, og de tre andre? Jeg har jo nødig lyst til å kvitte meg med så vakre fisker, ikke enkle å få tak i heller, det er jo VF. Men med 3 leopoldi i 110 literen har jeg vel tid til over jul med å bestemme meg. Jeg så jo et brukt 240 liter i salgsrubrikkene, men stua blir vel overfyllt. Men men, jeg har lest alle innleggene og tar absolutt alt til etterretning.

Jon
Generelt synes jeg minimum bør gi uttrykk for minimum. Ellers blir det vel lett sånn at man leser 100 liter og tenker at det går greit med 60 liter også - om tallene blir for rause i fiskebasen. Men klart det er mye som spiller inn. Det er ingen lett jobb å sette et slikt tall.
Jan E
Generelt synes jeg minimum bør gi uttrykk for minimum. Ellers blir det vel lett sånn at man leser 100 liter og tenker at det går greit med 60 liter også - om tallene blir for rause i fiskebasen. Men klart det er mye som spiller inn. Det er ingen lett jobb å sette et slikt tall.

Synes det er greit at man har litt spillerom i "minimumet" i basen, spesielt med tanke på nybegynnere som tror alt dette er absolutt. For noen fisker vil det være fysisk størrelse og bevegelse som setter minimum, for andre territorite. Tross alt vil jo mange fylle på med annet også oppi der. Vi som har holdt på mer enn noen måneder vet at i noen tilfeller kan man fire på kravet om det f.eks. er artskar e.l.

Jeg vet ikke om det er designerinstinktet i meg som gjør at jeg er veldig glad i "luft", men jeg fatter ikke hvordan andre kan sitte og se på et kar hvor fiskene knapt kan bevege seg og synes det ser trivelig ut. Jeg hadde mine bolivianere i en 54 liter, uten trusler eller annet, men det er TYDELIG på atferd og farger at de trives mye bedre i 125 literen.
Hei jon
Såvidt jeg har fått med meg så kjøpte du dine Leopoldi på TAM? Jeg kom derfra nå, og jeg tittet litt nøyere på Leopoldiene deres. Disse er ungfisk og antagelig langt fra utvokst. Jeg tror du trygt kan la de gå i 110l en stund, da dette er små eksemplarer. Jeg har forøvrig overhodet ikke peiling på Discus, men utifra det lille jeg har lest/hørt så virker det som om Discus og Scalare er en ypperlig kombinasjon Men husk at Leopoldien antagelig er VF og kan være litt aggressive. Forhåpentligvis kommer det noen Discus eksperter innom tråden og korrigerer meg om jeg tar feil
Ja, det er riktig, jeg kjøpte dem på Tam Alna. Jeg trodde jo at dem bare ble 1-2 cm større. Jeg ser jo i innleggene i tråden her at jeg ikke er den første som gjør den feiltagelsen. Jeg hadde håpet at jeg kunne ha alle 5 i 110-literen til det dannet seg et par, dem blir vel noe roligere etter pardannelse. Jeg har sett i andre discus/scalare-kar at dem blir enige om hvor territoriegrensene er. Men blir det for trangt om plassen må jeg bare flytte 2 over til discuskaret og håpe det beste. Også var det å få plass til en 240-liter i stua da.

Jon
Om de danner par i det hele tatt, tror jeg er vanskelig å spå. Som nevnt før er Leopoldi hvistnok langt vanskeligere å få i lek en "vanlig" scalare. Hadde jeg vært deg (noe jeg ikke er) ville jeg hatt dem i 110l så lenge som mulig. Du ser jo fort om karet blir for lite. Forøvrig er Leopoldi, etter min oppfatning, verdt investeringen som et nytt (og stort nok) kar er. De er simpelthen nydelige skapninger
Er nok redd for at 120 literen blir byttet ut med en 240 liter før eller etter jul en gang. Det bør jo greie å huse 3 leopoldi skulle jeg anta. Men noen bør forandre på fiskebasen for leopoldi slik at den virkelige størrelsen kommer fram.

Jon.
Tilfeldig bekjentskap
© Are Gjerde
Reklame for plussmedlemskap