Trenger råd ang. ciklider i 54l

Hei

Jeg driver å planlegger nytt oppsett i 54l min og har veldig lyst på en ciklideart som kan trives i et så lite kar. Disse må da helst ikke være så kravstore. Noen som aner råd ?
Inaktiv bruker
Du kan jo for eksempet ha et par med kakadue ciklider synes de er flotte står i fiske basen at de burde ha minimum 60 liter, men det skulle vell gå bra i ditt akvarium hvis du ikke overbefolker det med andre fisk
Mariia
Du kan jo for eksempet ha et par med kakadue ciklider :) synes de er flotte :) står i fiske basen at de burde ha minimum 60 liter, men det skulle vell gå bra i ditt akvarium hvis du ikke overbefolker det med andre fisk :)

Dette vil ikke jeg anbefale, men det går med nød og neppe med kurvciklider/sommerfugl ciklider, siden disse ikke er så agresieve som diverse apisto arter kan være.
Inaktiv bruker
ser at jeg formulerte meg feil :P da jeg skre "overbefolke med andre fisk" mente jeg at du ikke burde han noen andre fisk i det heletatt. bortsett fra kanskje noen eplesnegler
Hadde kun planer om å befiske det med noen få ciklider
Tom Kristiansen
[QUOTE=Mariia]Du kan jo for eksempet ha et par med kakadue ciklider :) synes de er flotte :) står i fiske basen at de burde ha minimum 60 liter, men det skulle vell gå bra i ditt akvarium hvis du ikke overbefolker det med andre fisk :)

Dette vil ikke jeg anbefale, men det går med nød og neppe med kurvciklider/sommerfugl ciklider, siden disse ikke er så agresieve som diverse apisto arter kan være.

Jeg er enig med Tom. Når en skal ha ciklider, og har mange sorter selv, må en tenke på at ciklider har et territorium på opptil 10 ganger lengden på selve fisken ved egg og yngel i karret. Så skal du ha mer enn et parr med ciklider i et så lite karr (som jeg mener du ikke burde) må dette som her er nevnt tas i betraktning. Kjenner ikke så mye til "små ciklider" da jeg selv har bare litt større her i min 500L. Sebra ciklide, juvel ciklide, regnbue ciklide, div malawi ciklider, elfenben ciklider og orocronic mossambicus ciklide. (bilde av mossambicus yngel)Noen vil sikkert også si at denne sammensetningen av flere typer ciklider, i tillegg til malawi ikke er heldig, men det går bra her. Egg må taes ut sammen med hua når jeg oppdager dette til eget oppdretts karr, ellers vil det ikke vokse opp noe. Håper du får flere gode råd og ønsker deg til lykke med rett valg av fisk

Mvh Leif
Trivsel kommer selvfølgelig i første rekke. Jeg er veldig fascinert over ciklider og fordi jeg per dags dato ikke har mulighet til å kjøpe meg større kar, hadde det vært superbra om jeg hadde klart å finne noen som kunne ha gått i dette karet. Tanken er å ha to eller tre damer oppi, ser ikke helt for meg et lekspar og hundrevis av yngel i en 54l.

Tenkte det samme,
om man kunne hatt f. eks 3 sommerfugldamer sammen?
Har vært inne på tanken, sommerfuglene er flotte og jeg tror de ville ha gjort seg godt i et lite kar for den visuelle opplevelsens del. Takker for tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Long Nguyen
Reklame for plussmedlemskap